Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Är detta godkända tätskikt?

1. Jonathan Svensson
    Medlem · 4 inlägg

Jonathan Svensson

Medlem
    Hej!

Har en hantverkare över som renoverar badrummet. Han har börjat lägga på tätskiktet och jag tycker inte allting ser riktigt rätt ut. Se bilder nedan.

1. Är det verkligen okej att ha så mycket håligheter bakom tätskiktet som i bild 1?
    2. Borde man inte lägga flytspackel och golvvärme innan man börjar med tätskikten i och med att man ska överlappa våderna på väggen med de på golvet?
    3. I allmänhet ser allting slarvigt ut. Våderna sitter snett och överlappar bara 3cm på vissa ställen. Det ska väll vara minst 4cm?

Det ska nämnas att han inte är klar än men förstår inte hur han ska lösa detta utan att behöva göra om det.

2. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 5 948 inlägg
    Läs på på tillverkarens hemsida hur tätskikt ska utföras och ställ sedan frågor till hantverkaren imorgon!

3. Jonathan Svensson
    Medlem · 4 inlägg

Jonathan Svensson

Medlem
    Står i tillverkarens anvisningar att ojämnheter skall slipas och spacklas samt att färg skall tas bort. Hittar inte heller i tillverkarens anvisningar att man kan göra på något annat sätt än att överlappa väggen med golvet och inte tvärt om.

4. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 5 948 inlägg
    Bra att du är observant och ifrågasätter innan de kommit för långt i arbetet!

5. anders07
    Medlem · Stockholm · 6 593 inlägg
    Ja, absolut golvet först och all gammal färg måste slipas bort, alternativt kläs med våtrumsskivor.

6. K
    Medlem · 447 inlägg

kniv

Medlem
    Hur gick det till slut?

1. Bör nog slipas åtminstone, spackling vet jag en del plattsättare som struntar i. Men det blir ju inte sämre att spackla och slipa håligheter.

2. Jag antar att man skulle kunna flyta golvet efter tätskiktet på väggen, så länge uppviket från golvet eller remsa i golv-vägg vinkel används. Dock för man det onödigt krångligt för sig.

3. Enligt LIPs instruktioner ska överlappat mellan våd/våd eller våd/remsa vara minst 50mm. Därför som remsan är 100mm. Så en lösning på de ställen där det överlappar mindre än 50mm är ju att lägga en remsa över.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.