Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Är detta godkänd bastuanslutning?

1. M
    Medlem · Jämtland · 107 inlägg

Masarin

Medlem
    Hej,

Jag ska till och byta bastuaggregat och i helgen monterade jag ner det gamla Bacho aggregatet. Jag har för mig att jag läst någonstans att det inte är OK men metallrör i bastun? Stämmer det eller är detta en OK anslutning?

Mitt nya aggregat är ett Helo pikkutonttu och vid första anblicken såg det ut som om det rent fysiskt skulle gå bra att ansluta metallröret till aggregatet.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1038.JPG

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 189 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Det är inget förbud som jag känner till. Däremot finns en regel som säger att metallrör inte ska kunna nås så att man bränner sig på dem, vilket man kanske kan tolka som ett förbud mot ledningar med berörbar metallmantel. Där bakom aggregatet finns knappast denna beröringsrisk. Tror det så ska ju metallslangen på bild vara skyddsjordad om den bär enkelisolerade ledare.

3. GK100
    Medlem · Jönköping · 11 021 inlägg

GK100Premiumikon: Hand

Medlem
    Det ser bra ut, är ett typisk äldre sätt att göra en sån anslutning. Se bara till att du kan använda kopplingen med kontramuttern och dra till skruven i den mot slangen. Kanske tom är sk S-märkt metallspiralslang med invändig plastbeläggning.

En viktigare fråga än slangen är att du har JFB, nu kan iofs aggregaten undantas men det är knappast rekommendabelt.

4. M
    Medlem · Jämtland · 107 inlägg

Masarin

Medlem
    Tusen tack.
    Jag kommer att få besök av elektrikerna nästa vecka för att bla installera bastun och JFB.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.