Är detta fusk?

4k läst  7 svar

1. A
    Medlem Nivå 2
    Hejsan,
    Har några "riktiga" betonggubbar till att gjuta plattan till mitt 30kvm garage.
    De har tänkt att använda 400mm kantelement, sedan ska de skära bort(!) en del av frigoliten, gjuta 300mm för att slutligen forma och gjuta en 100m sockel i ytterkant på plattan. Bra med en sockel så att inte syllen behöver ligga på plattan. Men när de skär bort frigoliten och gjuter sedan sockeln ända ut till kant, bildas det inte då en köldbrygga där eftersom isoleringen saknas. Eller är det vanligt att man gör så??
    Måste man inte också återfylla med makadam, halva kantelementets höjd på utsidan innan man fyller med betong? De tycker att jag ska göra det efter de är klara, vad finns det för risker med det?

Tacksam för lite råd från kunniga!

2. Daveo
    Medlem Nivå 2
    I garage så burkar man ju mura ett varv med leca istället för att få upp syllen, detta verkar bara omständigt. Tanken med detta är om det tex står vatten emot väggarna inne i garaget så händer det inget med syllen.

Återfyller gör man för att kantelementen inte ska flytta på sig vid gjutning.

3. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    Dom behöver inte bryta bort dom resterande 100mm utan bara forma på insidan och gjuta emot.... Då har dom ju en liten fin sula....
    Det verkar som att dom inte haft med kantelement att göra förut,,, är det en seriös firma du anlitat eller är det "byatomtar"..?

4. A
    Medlem Nivå 2
    Precis så har det tänkt att göra, de behöver nog skära bort lite isolering, risk för köldbrygga??

De "ska" vara proffs....

5. M
    Medlem Nivå 5
    Nu så tror jag faktiskt att "proffsen" tänker rätt i detta fallet. Alltså i ett garage brukar man mura upp en sula, detta för att skydda garageväggens syll från väta inifrån av blöta bilar. Och då uppstår ju en köldbrygga där såklart. Men det är ju ett garage. Men du kan ju be dem att spara 1-2 cm i kanten så undviker du köldbryggan...

Dessutom om man gör som "proffsen" förespråkar så får du ju en mycket snyggare utsida vid grunden.

Jag tycker det var en smart idé.

6. Daveo
    Medlem Nivå 2
    ett lecablock isolerar ju bättre än en betongsula, och på utsidan så går ju i regel panelen såpass långt ner att du inte ser den extra sulan ändå. Det blir dessutom en del extrajobb, det ska monteras cbyglar ur kantbalken som ska gå up i sulan med extra fördelingsjärn i. Dom måste bygga en liten form på insidan och du måste beställa betong 2 gånger.

7. S
    Medlem Nivå 7
    Och jag håller med dig..
    Mycket extrajobb får de om de skall hålla på och karva i elementen istället för att mura ett varv med leca - för jag antar att syftet är detsamma.. Men kör de på offert spelar det väl inte dig (awe77) någon roll - annat om de går på timmar ;)

8. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    jag ser inte att det blir nån köldbrygga för att dom gjuter emot sulan inifrån... Man lägger ju dessutom syllpapp eller gummi mellan trä och betong... så det blir inget problem... Om dom istället för att bryta av gör som jag sa så blir ju resultatet samma fast går mycket snabbare.....

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: