Byggahus.se
Hej,

Vi är en småbarnsfamilj som i april 2018 flyttade in i ett nybyggt hus. Det som gör oss bekymmrade är några "bubblor" som syns pp bilden som började dyka upp efter ca ett år. Huset är byggt i lättbetong, innervöggar är putsade och balken som syns på bilden är en limträbalk. Kan det vara fuktskador?

Tacksama för svar.

• DSC_0273.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0274.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var skulle fukten komma ifrån? Vad är det över taket, en våning till eller vind? Har ni inspekterat hur det ser ut/om något vatten har trängt in genom taket? Hur ser det ut om ni tar bort färgen?

Personligen tror jag inte på en fuktskada, men det är svårt att säga på den begränsade informationen.

• Gilla
Ekerlin och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som att balken har satt sig och putsen lossnat från lättbetong en.

• Gilla
wangefors och 18 till
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Var skulle fukten komma ifrån? Vad är det över taket, en våning till eller vind? Har ni inspekterat hur det ser ut/om något vatten har trängt in genom taket? Hur ser det ut om ni tar bort färgen?

Personligen tror jag inte på en fuktskada, men det är svårt att säga på den begränsade informationen.
Hej Pasjostrom

Det är en 1,5 planshus och detta är på nedan våningen. Det är en yttervägg på gavelsidan. Vi har träbjälklag som går tvärs över balken på bilden. Balken ligger i mitten i huset. Det som oroar oss är att det blåser in kallt längst med golvet på ovanvåninhen där bubblorna finns och det finns mindre bubblor längst med hela väggen som inte syns på bild. Vi har inte tittat bakom färgen och vi kan nämna att innan färgen har man lagt en fiberduk som ska förhinda sprickor.

O obell skrev:
Ser ut som att balken har satt sig och putsen lossnat från lättbetong en.
Hej Obell,

Och de andra som sitter en bit ifrån på bilden. Finns mindre längst med hela väggen som inte finns med i bilden. Kan det vara mellanbjälken som också orskat de mindre. Jag har hela tiden trott att det kan vara pga rörelser vilket ska vara normalt men nu när vi hörde att det kan vara fukt då vi blev bekymmrade.

Tror inte det är fukt. Av vad man ser på bilden.

• Gilla
Bygg001
  • Laddar…
Hur känns det om du petar på bubblorna? Är det luft bakom?

Finns det något tecken på ytterväggen att det skulle kunna komma in fukt där? Vet du hur väggkonstruktionen ser ut i genomskärning, finns det luftspalt? Är det något fönster på gaveln ovanför balken?

• Gilla
Bygg001
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Hur känns det om du petar på bubblorna? Är det luft bakom?

Finns det något tecken på ytterväggen att det skulle kunna komma in fukt där? Vet du hur väggkonstruktionen ser ut i genomskärning, finns det luftspalt? Är det något fönster på gaveln ovanför balken?
Luftbubblorna känns hårda och jag behöver trycka ganska hårt för att trycka in det och där det går att trycka känns det faktist som det är smulat bakom. Jag har inte sett något på utsidan där ser det oförändrat ut. Ytterväggen är murad med ytongblock och gipsputs direkt på det. Finns ingen luftspalt vad jag vet.

Det finns inget förnster direkt ovanför den som ligger närmast skulle jag gissa ligger minst 20 cm ifrån.

Mer sannolikt att limträbalken tryckt sönder lättbetongen
Den borde vila på ett upplag/balk, men det verkar nästan som om den vilar direkt på lättbetongen som tryckts sönder av belastningen.

• Gilla
  • Ledsen
Maria T och 8 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Mer sannolikt att limträbalken tryckt sönder lättbetongen
Den borde vila på ett upplag/balk, men det verkar nästan som om den vilar direkt på lättbetongen som tryckts sönder av belastningen.
Hej GoC,

Jag tror dom la limbalken direkt på lättbetongen. Tror ni det är någon fara kan det blir värre?

Vi funderar på att kanske ta in en besiktigsman. Eller är det onödigt idetta fallet?

Men hur är det med de mindre? Det finns fler mindre bubblor längst med taket? Kan det vara samma sak där men att mellanbjälken orsakat dessa. Om nu balken sjunkit lite borde den följt med och orsakat de andra?

Ju mer jag tittar på det desto mindre tror jag på fukt, det kan mycket väl vara så att balken och mellanbjälklaget trycker sönder ytong-blocken, dess hållfasthet får någon annan svara på. Jag skulle nog fundera på att kontakta de som byggde huset eller alternativt ett bolag som säljer ytong-systemet för mer info till att börja med.

• Gilla
Bygg001
  • Laddar…
Här kommer du troligtvis bara att få gissningar, men håller med om att det inte ser ut som fuktskador.
Däremot så skulle jag inte väntat med att skära upp väven och se hur det ser ut bakom.

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Vi är jätte tacksamma för eran input och svar.

Jag röstar starkt på dels att peppra på med lite mer bilder på både insida och utsida med beskrivning var det är fotograferade. Som tidigare nämnts ser det ut som ett upplag för en balk som sjunkit.

Sen är det väl fråga om det är besiktningsman alt de som byggde huset som borde kallas in. Var det ni som lät uppföra huset och i så fall vad är ert förtroende för byggarna?

• Gilla
Bygg001
  • Laddar…
Staffans2000
Det kan vara så enkelt som att balken helt enkelt krymt i stugvärmen. Det ser ut som om den dragits ut några mm. från väggen och putsen följt med. Möjligen i kombination med tryckskadade lecablock.
Fukt är det med all säkerhet inte! Var fick du det ifrån TS?

Staffan

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.