Beror lite på. Jag brukar hålla mitt system på 0,5-1 bar, för jag har bara en våning och det finns ingen anledning att maxa trycket. Jag pratar om en radiatorkrets och antar att du gör detsamma. Det ser ut som din löser ut om trycket går upp i 2,5 bar.Tekniker skrev:
Testa att vrida på ratten. Antingen är den för att fylla på eller tappa ur. Kanske troligare tappa ur. Eller kolla efter en manual, brukar finnas nånstans i närheten. Har du värme i systemet och allt funkar bra kanske du inte måste ändra på något?
Luskar och försöker lära mig. Det jag reagerade på var mina flöden på golvet. Verkar vara 0 men rätt tempdiff. Sen såg jag detta. Kanske hjälper upp flödet?P Perplexus skrev:Beror lite på. Jag brukar hålla mitt system på 0,5-1 bar, för jag har bara en våning och det finns ingen anledning att maxa trycket. Jag pratar om en radiatorkrets och antar att du gör detsamma. Det ser ut som din löser ut om trycket går upp i 2,5 bar.
Testa att vrida på ratten. Eller kolla efter en manual, brukar finnas nånstans i närheten. Har du värme i systemet och allt funkar bra kanske du inte måste ändra på något?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur vet du att TS säkerhetsventil är på 1,5 bar?L lurius skrev:
Vilket "regelverk" säger att den röda nålen ska ställas på säkerhetsventilens öppningstryck?
Nålen kan vara ställd på det tryck som systemet har när det är som kallast ute. Ja trycket kan variera över 0,5 bar från när ingen värme behövs till när max värme behövs.
Vår säkerhetsventil har ett öppningstryck på 2,5 bar.
Troligen 2.5 bara öppningstryck. Vilket tryck du ska ha beror på hur högt det är till översta på punkten i värmesystemet. 1 plan = 1 bar är perfekt. Jag brukar ställa in röda strecket på där kunden ska ligga ungefär.
Altech skriver att påfyllningstrycket "ska" vara 0,2 bar högre än förtrycket, och förtrycket "ska" vara 0,3 bar högre än statiska trycket.
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_212_5539330.pdf
Hur beräknas förtrycket?
Mät systemets statiska höjd: Detta är höjden i meter från expansionskärlets position till systemets högsta punkt.
Beräkna grundtrycket: Systemets statiska höjd divideras med 10 för att få ett tryck i bar.
Lägg till marginal: 0,3 bar läggs till för att säkerställa att det finns ett övertryck vid den högsta punkten i systemet.
Formel: Po = Hst/10 + 0,3 bar, där Po är förtrycket och Hst är den statiska höjden.
Se även,
https://flamco.aalberts-hfc.com/media/files/documentation/whp_calc-attic_SWE.pdf
Hur beräknas förtrycket?
Mät systemets statiska höjd: Detta är höjden i meter från expansionskärlets position till systemets högsta punkt.
Beräkna grundtrycket: Systemets statiska höjd divideras med 10 för att få ett tryck i bar.
Lägg till marginal: 0,3 bar läggs till för att säkerställa att det finns ett övertryck vid den högsta punkten i systemet.
Formel: Po = Hst/10 + 0,3 bar, där Po är förtrycket och Hst är den statiska höjden.
Se även,
https://flamco.aalberts-hfc.com/media/files/documentation/whp_calc-attic_SWE.pdf
Enligt Altech så "ska" man ställa vridbara röda nålen på det aktuella förtrycket som expansionskärlet "ska" ha på den aktuella anläggningen.L lurius skrev:
"2 Ställ in den justerbara röda visaren på manometern på det korrigerade förtrycket i expansionskärlet (korrigerat förtryck = förtrycket i kärlet plus eller minus höjdskillnaden mellan manometer och kärl)."
Bry dig inte, det är ett slutet system och det med att börja beräkna något, är överkurs i den högre skolan.Tekniker skrev:
Så det trycket som nu är, är perfekt. På vintern så kan det stiga lite, beroende på att vattnet ökar i värme och på sommaren , när vattnet blir svalt, kan trycket gå ner till kanske 0,5 bar, fullt normalt det med. Men fyll inte på, det ökar igen när värmen behövs, när kylan på utsidan kommer.
Så somna om, allt är normalt.
Jag är också inne på att man trycker upp nivån till där den röda visare på glaset är ställd (1.5 Bar i det här fallet), medans röda strecket på skalan bakom vid 2.5 bar är säkerhetsventilens tryck.
Hur högt tryck beror på om det är 1 eller 2-våningshus, med eller utan källare, ställd för 1,5 bar indikerar att 12 meter upp från nivån där manometer sitter till den översta elementets översta del sitter på andra våningen och 3 meter till i marginal (0,3 bar) - dvs 12 + 3 meter = 1.2 bar + 0,3 Bar = 1.5 Bar.
Dock bör man inte fylla på nu innan det är uppvärmningssäsong och det börja vara värme på elementen då vattnet i systemet expanderar lite när den värms upp.
Så vänta till det är kallt ute, typ kring nollan till minusgrader en tid så att elementen i huset i alla fall blivit lite varma innan man fyller på vatten till att visaren ställer sig rakt under den röda visaren på glaset.
Hur högt tryck beror på om det är 1 eller 2-våningshus, med eller utan källare, ställd för 1,5 bar indikerar att 12 meter upp från nivån där manometer sitter till den översta elementets översta del sitter på andra våningen och 3 meter till i marginal (0,3 bar) - dvs 12 + 3 meter = 1.2 bar + 0,3 Bar = 1.5 Bar.
Dock bör man inte fylla på nu innan det är uppvärmningssäsong och det börja vara värme på elementen då vattnet i systemet expanderar lite när den värms upp.
Så vänta till det är kallt ute, typ kring nollan till minusgrader en tid så att elementen i huset i alla fall blivit lite varma innan man fyller på vatten till att visaren ställer sig rakt under den röda visaren på glaset.
Redigerat:
Klicka här för att svara