Tänkte fråga innan jag kilgissar mig till en katastrof.

Men svarta nålen borde vara inom det gröna området, så denna borde trycket ökas på? Gör jag det med röda ratten bakom?

• Manometer på ett rörsystem visar tryck med en nål som pekar utanför det gröna området. Röda ventilen används för att justera trycket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tekniker Tekniker skrev:
Tänkte fråga innan jag kilgissar mig till en katastrof.

Men svarta nålen borde vara inom det gröna området, så denna borde trycket ökas på? Gör jag det med röda ratten bakom?
Beror lite på. Jag brukar hålla mitt system på 0,5-1 bar, för jag har bara en våning och det finns ingen anledning att maxa trycket. Jag pratar om en radiatorkrets och antar att du gör detsamma. Det ser ut som din löser ut om trycket går upp i 2,5 bar.

Testa att vrida på ratten. Antingen är den för att fylla på eller tappa ur. Kanske troligare tappa ur. Eller kolla efter en manual, brukar finnas nånstans i närheten. Har du värme i systemet och allt funkar bra kanske du inte måste ändra på något?

P Perplexus skrev:
Beror lite på. Jag brukar hålla mitt system på 0,5-1 bar, för jag har bara en våning och det finns ingen anledning att maxa trycket. Jag pratar om en radiatorkrets och antar att du gör detsamma. Det ser ut som din löser ut om trycket går upp i 2,5 bar.

Testa att vrida på ratten. Eller kolla efter en manual, brukar finnas nånstans i närheten. Har du värme i systemet och allt funkar bra kanske du inte måste ändra på något?
Luskar och försöker lära mig. Det jag reagerade på var mina flöden på golvet. Verkar vara 0 men rätt tempdiff. Sen såg jag detta. Kanske hjälper upp flödet? Golvvärmefördelare med flera blå ventiler och rör anslutna i en vit ram.
Skapa konto
Rörsystem med flödesmätare och blå justeringsrattar, diskuteras i samband med golvvärmeprojekt och vattenflöde.
Skapa konto

Tekniker Tekniker skrev:
Luskar och försöker lära mig. Det jag reagerade på var mina flöden på golvet. Verkar vara 0 men rätt tempdiff. Sen såg jag detta. Kanske hjälper upp flödet? [bild][bild]
Här får vi hoppas på klokare svar av andra forumister som kan mer. Jag har bara vanliga element :)

• Gilla
Tekniker
  • Laddar…
Du har perfekt tryck. Den röda nålen ställer du in vilket tryck din säkerhetsventil löser på, i ditt fall 1,5bar.

L lurius skrev:
Du har perfekt tryck. Den röda nålen ställer du in vilket tryck din säkerhetsventil löser på, i ditt fall 1,5bar.
Eftersom det inte är en nål utan en markering så tänkte jag att det är ”varning” neråt, grönt område är bra sen röd markering igen uppåt efter grönt område. Är jag ute och cyklar ?

Manometer från Flexcon visar tryck med röd och grön markering. Röda nålen pekar mot det gröna området mellan 1 och 2.
Skapa konto

Som sagt den röda nålen visar att din säkerhetsventil löser på 1,5 bar. Det gröna kan du strunta i.

• Gilla
Tekniker
  • Laddar…
L lurius skrev:
Som sagt den röda nålen visar att din säkerhetsventil löser på 1,5 bar. Det gröna kan du strunta i.
Hur vet du att TS säkerhetsventil är på 1,5 bar?
Vilket "regelverk" säger att den röda nålen ska ställas på säkerhetsventilens öppningstryck?

Nålen kan vara ställd på det tryck som systemet har när det är som kallast ute. Ja trycket kan variera över 0,5 bar från när ingen värme behövs till när max värme behövs.

Vår säkerhetsventil har ett öppningstryck på 2,5 bar.

• Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
Troligen 2.5 bara öppningstryck. Vilket tryck du ska ha beror på hur högt det är till översta på punkten i värmesystemet. 1 plan = 1 bar är perfekt. Jag brukar ställa in röda strecket på där kunden ska ligga ungefär.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Altech skriver att påfyllningstrycket "ska" vara 0,2 bar högre än förtrycket, och förtrycket "ska" vara 0,3 bar högre än statiska trycket.

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_212_5539330.pdf

Hur beräknas förtrycket?
Mät systemets statiska höjd: Detta är höjden i meter från expansionskärlets position till systemets högsta punkt.
Beräkna grundtrycket: Systemets statiska höjd divideras med 10 för att få ett tryck i bar.
Lägg till marginal: 0,3 bar läggs till för att säkerställa att det finns ett övertryck vid den högsta punkten i systemet.
Formel: Po = Hst/10 + 0,3 bar, där Po är förtrycket och Hst är den statiska höjden.

Se även,
https://flamco.aalberts-hfc.com/media/files/documentation/whp_calc-attic_SWE.pdf

L lurius skrev:
Enligt Altech så "ska" man ställa vridbara röda nålen på det aktuella förtrycket som expansionskärlet "ska" ha på den aktuella anläggningen.

"2 Ställ in den justerbara röda visaren på manometern på det korrigerade förtrycket i expansionskärlet (korrigerat förtryck = förtrycket i kärlet plus eller minus höjdskillnaden mellan manometer och kärl)."
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_212_5539330.pdf

Tekniker Tekniker skrev:
Eftersom det inte är en nål utan en markering så tänkte jag att det är ”varning” neråt, grönt område är bra sen röd markering igen uppåt efter grönt område. Är jag ute och cyklar ?

[bild]
Bry dig inte, det är ett slutet system och det med att börja beräkna något, är överkurs i den högre skolan.
Så det trycket som nu är, är perfekt. På vintern så kan det stiga lite, beroende på att vattnet ökar i värme och på sommaren , när vattnet blir svalt, kan trycket gå ner till kanske 0,5 bar, fullt normalt det med. Men fyll inte på, det ökar igen när värmen behövs, när kylan på utsidan kommer.
Så somna om, allt är normalt.

Jag är också inne på att man trycker upp nivån till där den röda visare på glaset är ställd (1.5 Bar i det här fallet), medans röda strecket på skalan bakom vid 2.5 bar är säkerhetsventilens tryck.

Hur högt tryck beror på om det är 1 eller 2-våningshus, med eller utan källare, ställd för 1,5 bar indikerar att 12 meter upp från nivån där manometer sitter till den översta elementets översta del sitter på andra våningen och 3 meter till i marginal (0,3 bar) - dvs 12 + 3 meter = 1.2 bar + 0,3 Bar = 1.5 Bar.

Dock bör man inte fylla på nu innan det är uppvärmningssäsong och det börja vara värme på elementen då vattnet i systemet expanderar lite när den värms upp.

Så vänta till det är kallt ute, typ kring nollan till minusgrader en tid så att elementen i huset i alla fall blivit lite varma innan man fyller på vatten till att visaren ställer sig rakt under den röda visaren på glaset.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.