Byggahus.se

Är detta fanér eller massiv valnöt?

431 läst  12 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    FFE241A8-2183-449D-8A0C-57778B475D00.jpeg
    69AE0B4B-81B4-4B5C-8D13-9E11A7CCE671.jpeg

Hej, jag har köpt ett begagnat bord i tron om att det var massivt, oljat valnötsträ. Det stod att det var massiv, oljad valnöt i beskrivningen. Nu har jag börjat misstänka att det istället är fanér men har så svårt att avgöra.

Och om det är fanér, hur behandlar man bäst det? Jag hade tänkt olja bordet men det kanske är verkningslöst på fanérade ytor?

2. B
    Medlem · Nivå 18
    Faner är ju lika mycket trä som massivt så visst kan man olja det om man vill, om det inte är lackat eller liknade som hindrar oljan att tränga ner.

3. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 18
    Ser spontant fanerad ut.
    Det ser inte ut att vara ändträ på närbilden, och det ser ut att vara skarv mot långsidan.

4. A
    Medlem Nivå 1
    Ja, det är det som fått mig misstänksam. På undersidan ser det dock ut att vara trä av samma träslag.

5. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för ditt svar. Det visste jag inte. Kan man även påverka färgen om det är fanerat? Jag skulle vilja välja en olja som gör träet lite mörkare.

6. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Borra hål på undersidan och undersök om kärnan är massiv eller ej.

7. A
    Medlem Nivå 1
    Ja det är ju en idé men det känns lite synd att borra ett hål, även om det inte syns på ovansidan. Kanske jag kan skarva lite med en kniv ...

8. B
    Medlem · Nivå 18
    Faner är mycket tunt till skillnad från massivt, det är enda skillnaden. Så man kan behandla det på samma sätt.

9. A
    Medlem Nivå 1
    Okej. Tack så mycket för ditt svar.

10. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Du kan ju fylla hålet efteråt. Med lite finnes kommer det inte synas.

11. niklasn
    Renoverare Nivå 7
    Fanér är min bedömning, men vad som finns i mitten vet man inte...

12. T
    Medlem Nivå 3
    Jag slipade med fint sandpapper och tog teakolja på min fanerade string. Det blev riktigt bra, innan slipningen såg man vattenmärken mm.

13. fahlis
    Medlem · Nivå 11
    De gamla "äkta" String-hyllplanen var ihåliga, två tunna plywoodskikt åtskilda av kantlister. Sidorna, kanterna och ändarna var fanerade.
    Här en som kapats och målats gul. (under färgen finns teakfanèr)

Stringhyllplan.jpg

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka