Är detta ett vanligt problem med ek enstavsparkett?

628 läst  8 svar

1. garden_gnome
    Husägare Nivå 1
    Golvet på bilden är ca 2 år gammalt. Sprickorna kom under de första 18 månaderna och finns på några ytterligare golvbitar i huset.

Är den här typen av sprickor vanliga i enstavsparkett (just detta ek)?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190504_113051.jpg

2. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Det där hade jag reklamerat omedelbart, såtillvida det inte är vattenskador av att det spillts och inte torkat upp eller annan olycka. Jag har endast trestavsparkett och massiva golv i ek, men inga sådana skador. Då har jag ändå kört med den billigaste trestavsparketten jag kunde hitta.

3. M
    Medlem · Nivå 6
    Verkar konstigt.
    Hur ser det ut under parketten?
    Undergolv, ångspärr etc?

4. garden_gnome
    Husägare Nivå 1
    Det är reklamerat men en liten seg process. Detta är en av Kährs dyraste modeller som är borstad, har microfasade kanter och mattlackad.

Vattenburen golvvärme under, osäker om det finns ångspärr då vi inte lade det själva (nybygge på totalentreprenad).

5. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Ojojoj. Ja, då har det kostat en del och skall verkligen inte se ut som på bilden. Det är ju nästan som att fanéret/slitytan släppt från bärlagret i parketten.

Men då måste det finnas dokumenterat någonstans.

Redigerat 5 maj 00:37
  6. N
    Medlem · Nivå 9
    Produktionsfel, för varm golvvärme eller våttorkat golv lägger jag mina stålar på.

• Laddar…
  7. garden_gnome
    Husägare Nivå 1
    Sköts enl instruktion (våttorkas ibland med väl urvriden mopp). Golvvärmen borde inte kunna bli så varm att det ska påverkar för då skulle det kanske varit mer utbrett i huset?

Reklamationen kommer så klart på sikt visa vad tillverkaren anser men är intressant att höra om någon mer varit med om det och ifall det är så vanligt att det kanske ändå återkommer igen.

8. M
    Medlem · Nivå 7
    Har du gjuten betongplatta under? Kan ju vara så att den inte torkat ut ordentligt innan golvet las.

Oavsett orsak så är detta ju något som den som byggt huset får ta på sig, jag har Kährs Nouveau Snow i hela markplanet och har inte en enda sådan spricka, men jag har gammalt hus med källare och ingen golvvärme.

9. garden_gnome
    Husägare Nivå 1
    Ja betongplatta under. Skönt att du inte har det problemet!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: