17 741 läst · 59 svar
18k läst
59 svar
Är detta ett plank??
ChatGPT är urkass på referenser. Samma frågeställning till Google Gemini skulle jag lita mycket mer på.Claes Sörmland skrev:
Nu hade jag en längre diskussion med Gemini, så jag klipper inte in hela den. Men kontentan var att hur det uppfattas i form av avskärmning och höjd är avgörande, inte genomsynligheten.
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 518 inlägg
AI borde faktiskt vara rätt bra på att förutspå bedömningsfrågor inom juridiken. Men det förutsätter ju att modellen är tränad på de rättsfall som finns. Och det är den ju inte.pacman42 skrev:
Beroende på, det finns modeller som är tränad på rättsfall också. Men inte de modeller vi har tillgång tillClaes Sörmland skrev:
Det är inte ett plank, men håll ut för i november kommer nya regler som tillåter staket på 120 cm utan bygglov eller åsikt från grannarT A skrev:
Hej,
Jag har fått till mig från bygglovsavdelningen i kommunen att detta är ett plank och måste söka bygglov för detta.
Undrar om någon annan oxå anser att det är ett plank och vad man i så fall grundar detta på. Gärna rättspraxis mm…
Tar jag bort överliggaren och sågar av stolparna ner till det liggande 70/70 stolpen så anses det vara ett godkänt och bygglovsfritt staket. Förklaringen är att stolparna sitter för tätt…!!??
Är det jag som är ute och cyklar eller har bygglovshandläggaren/kommunen fått fnatt?? 🤔🤔
Medlem
· Västernorrland
· 2 176 inlägg
Jag är böjd att hålla med handläggaren. Den väldigt lilla åtgärden gjorde väldigt stor skillnad på intrycket.T A skrev:
I detta fall tror jag att platsen spelar roll också.
Eftersom kombinationen av miljö och läge går på tvärs mot var man förväntar sig den typen av avskärmning så kommer även en rätt gles konstruktion att snabbt ge ett mer avskärmande intryck än på en annan plats.
(Rent personligt hade jag tyckt den snyggaste avgränsningen där vore en låg mur, typ halva staketets höjd, men det är inte relevant för frågan...)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 512 inlägg
Nja. De som finns på den svenska marknaden är i alla fall tämligen triviala om vi pratar om tillförlitlighet (tekniskt är de i alla fall för mig alltjämt häpnadsväckande). De är bra på att skapa större mängder text och hitta hyfsad grunddata, men referenserna blir oftare självbekräftande än kompletterande (precis som ChatGPT i allmänhet) och de synes ha betydligt lättare att hitta doktrin än praxis.pacman42 skrev:
Att lita på dem på områden man inte redan behärskar väl är ytterst vanskligt.
Skogsägare
· 20 512 inlägg
Bättre hade varit om hon kunnat ge sakligt stöd för åsikterna. Att/om handläggaren fått TS att avstå från något han har rätt att göra är det i mina ögon djupt problematiskt.Satsuki skrev:
Självklart måste det finnas något som handledaren baserar detta på och bör ha meddelat TS.Nötegårdsgubben skrev:
Men det är alltid bra att kunna föreslå konkret åtgärd och lösning på problem.
Jag lovar att det finns modeller tränade på svenska rättsfall redan, men du har inte tillgång till dem.Nötegårdsgubben skrev:
Nja. De som finns på den svenska marknaden är i alla fall tämligen triviala om vi pratar om tillförlitlighet (tekniskt är de i alla fall för mig alltjämt häpnadsväckande). De är bra på att skapa större mängder text och hitta hyfsad grunddata, men referenserna blir oftare självbekräftande än kompletterande (precis som ChatGPT i allmänhet) och de synes ha betydligt lättare att hitta doktrin än praxis.
Att lita på dem på områden man inte redan behärskar väl är ytterst vanskligt.
T A skrev:
T A skrev:
Hej,
Jag har fått till mig från bygglovsavdelningen i kommunen att detta är ett plank och måste söka bygglov för detta.
Undrar om någon annan oxå anser att det är ett plank och vad man i så fall grundar detta på. Gärna rättspraxis mm…
Tar jag bort överliggaren och sågar av stolparna ner till det liggande 70/70 stolpen så anses det vara ett godkänt och bygglovsfritt staket. Förklaringen är att stolparna sitter för tätt…!!??
Är det jag som är ute och cyklar eller har bygglovshandläggaren/kommunen fått fnatt?? 🤔🤔
Bygglov kan krävas om:
Pergolaliknande konstruktioner över den höjden räknas ibland som mur eller plank = bygglovspliktigt.
Bygglov kan krävas om det står närmare tomtgräns än 4,5 meter
Då krävs grannens medgivande eller bygglov. (Kommunen?) Det kan anses påverka gatumiljön eller allmän plats T.ex. om konstruktionen ser delvis vara mot gata, vilket bedöms ofta hårdare.
Bygglov krävs oftast inte om:
Förutom Boverkets mått på staket och stolpar efterlevs eller att den står minst 4,5 meter från tomtgränsen och inte påverkar grannar.
Din konstruktion är ju hög, fast monterad och placerad nära gatan = möjlig bygglovsplikt. Motiverat (enligt kommun) om det är mot kommunal gata som sagt med risk att kommunen anser att det påverkar stadsbilden = bygglovspliktigt
Sammanfattningsvis så tror jag inte du kan komma förbi kommunens krav. Dom kan sannolikt ange flertalet skäl och Inte värt att strida emot för en sådan liten eller enkel konstruktion. Det ser verkligen jättefint ut men tid, pengar och tålamod är allt. Har du inte tillräckligt av samtliga skulle jag avråda att bestrida. Bättre att in med bygglov i efterhand och betala kostnaden. Det är nog din största chans att få behålla.
Boverkets vägledning: Plank behöver inte vara helt täta – det räcker att helhetsintrycket blir ett insynsskydd.
Önskar dig lycka till!
Redigerat:
Skogsägare
· 20 512 inlägg
Jag är tveksam, men vet du det, så visst. Den jag främst testat är Karnovs Juno AI, och den är i mitt tycke inte bra nog än. Känner du till andra har du väckt mitt intresse. Vilka?pacman42 skrev:
(sorry TS för OT)