17 741 läst · 59 svar
18k läst
59 svar
Är detta ett plank??
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 518 inlägg
Det ligger i betraktarens öga. Jag tycker inte det ser ut som en plank, utan som ett staket med någon sorts spaljékonstruktion.T TypRätt skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 518 inlägg
Vi kan ju göra lite analys om byggnadsverket utifrån de kriterier som gör att ett plank kräver bygglov:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglov-for-anlaggningar/murar-och-plank/
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglov-for-anlaggningar/murar-och-plank/
- storlek
- utförande och utformning
- läge och ändamål
- visuellt intryck
- omgivningspåverkan.
Klart att det är i betraktarens ögon, det är ju det som är hela problemet med reglerna kring plank. Tycker vi funnit flera trådar förut där saker som folk smällt upp har kallats för plank och motiveringen blir att det är mer dominerande än ett nätt staket ämnat att markera tomtgräns eller mindre genomskinligt än ett gunnebostängsel.Claes Sörmland skrev:
Säger inte att min bedömning är bättre än din, enbart att jag personligen tycker det liknar ett plank mer i stilen och att jag därför vill ställa mig mot alla som säger att TS solklart skulle vinna om han processar, jag tror inte att det är solklart och därför kanske inte värt att strid om.
Högst personligen tycker jag det var en väldigt fin konstruktion och hoppas kommunen på något vis ändrar sig så att han får behålla den som den är.
ChatGPT svarade detta när den tittat på bilderna =T A skrev:
Hej,
Jag har fått till mig från bygglovsavdelningen i kommunen att detta är ett plank och måste söka bygglov för detta.
Undrar om någon annan oxå anser att det är ett plank och vad man i så fall grundar detta på. Gärna rättspraxis mm…
Tar jag bort överliggaren och sågar av stolparna ner till det liggande 70/70 stolpen så anses det vara ett godkänt och bygglovsfritt staket. Förklaringen är att stolparna sitter för tätt…!!??
Är det jag som är ute och cyklar eller har bygglovshandläggaren/kommunen fått fnatt?? 🤔🤔
Juridisk slutsats
Mot bakgrund av ovanstående kan konstruktionen sannolikt klassas som ett plank i juridisk mening. Argumentationen bygger på följande:
- Höjden överstiger 1,2 meter, vilket är praxisgräns för staket.
- Helhetsintrycket är avskärmande, även om delar av konstruktionen är genomsiktlig.
- Om konstruktionen är avsedd att vara permanent, stärker det ytterligare plankklassificeringen.
- Placerad på murkrön, vilket i praxis (se t.ex. MÖD mål P 6723-14) ofta föranleder bygglovsplikt.
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 518 inlägg
Tycker faktiskt det blev snyggare också. När man ser före efter bilden kan jag ändå någon stans förstå kommunens syn. Nr 1 skapar ett markant tydligare avskärmande intryck.T A skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 518 inlägg
Det är inte bygglovspliktigt att avskärma, det som kräver bygglov är plank och mur. T ex en häck eller annan grönska som avskärmar är bara att smälla upp. Det är ofta kan vara önskvärt att avskärma sin trädgård/tomt från grannskapet i villaområden. Det är ju inte kollektivboende det handlar om.M mojjen skrev:
En ”curve ball” ..T A skrev:
Hej,
Jag har fått till mig från bygglovsavdelningen i kommunen att detta är ett plank och måste söka bygglov för detta.
Undrar om någon annan oxå anser att det är ett plank och vad man i så fall grundar detta på. Gärna rättspraxis mm…
Tar jag bort överliggaren och sågar av stolparna ner till det liggande 70/70 stolpen så anses det vara ett godkänt och bygglovsfritt staket. Förklaringen är att stolparna sitter för tätt…!!??
Är det jag som är ute och cyklar eller har bygglovshandläggaren/kommunen fått fnatt?? 🤔🤔
.. det är en spalje!
Oavsett be din handläggare länka till sidan för deras definition av plank och staket. De flesta kommuner har liknande sidor, men vissa använder bilder och ord som är lättare att ”förstå” (vad de menar). Din kommun kan ju ha lite egna idéer..
Generellt.. det där är inte ett plank i allmän mun!
Det skulle de få kämpa hårt för att övertala mig om..
..och det hade inte räckt med en handläggares ord för den övertalningen!
(Både handläggare o kommuner är unika)
Medlem
· Stockholm
· 4 331 inlägg
Hej
Löjligt av kommunen och dess handläggare.
Men vad gör träkonstruktionen där, vad gör den för nytta?
Den senare varianten faller mig mer i smaken iaf.
/W
Löjligt av kommunen och dess handläggare.
Men vad gör träkonstruktionen där, vad gör den för nytta?
Den senare varianten faller mig mer i smaken iaf.
/W
Du har alltså haft kontakt med två handläggare tidigare som sagt ja, men den nya säger nu nej.T A skrev:
Ifall den sistnämnda tog beslut på delegation så kan jman ju be den riktiga bygglovsnämnden titta på ärendet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 512 inlägg
Mest utifrån begreppet i ditt svar jag tänker på.Claes Sörmland skrev:
Helhetsintrycket är avskärmande, även om delar av konstruktionen är genomsiktlig