Byggahus.se

Är detta ett lockpris?

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej allihopa.
    Jag är en okunnig person angående hus och budgivning. Vi har hittat ett hus i ett område där andra hus (villa område) har de sålt för 2,3 milj. minst och finns andra hus i närheten som är till salu just nu för 2,4 milj. utgångspris. Huset som vi är intresserad av har ett utgångspris för 1.795.000 kr och har samma boarea och tomtarea som de andra hus som jag har nämnt förut (88 kvm boarea/80 kvm biarea/ 970 tomtarea). Visningen på detta huset är nästa torsdag delad i 4 olika tider och alla är fullbokat. Jag ringde mäklare dagen efter huset visades på Hemmet (i tisdags) och frågade om en möjlighet till en förhandsbud (1.950.000) och hon sa direkt att säljarna ville att budgivningen ska vara normal utan förhandsbud, och jag frågade henne "är detta accepterat pris som säljaren vill?" och hon sa, nej, det huset ska säljas för mycket mer, finns många andra som är intresserad.
    Nu min fråga är: Är detta ett lockpris? jag läste att lockpriset är när slutpriset överstiger 15% - 20% utgångspriset och att lockpriserna är förbjudna hos Mäklarsamfundet. Ska man buda eller hoppa av eftersom budget som vi har har en tak av 2,4 milj. och därför hade vi drömt :love:på huset som kunde kostar mindre än 2 miljoner. Tack för era svar och ursäkt för en dålig grammatik.:thinking:

2. Stickan56
    Medlem · Nivå 10
    Om det är ett lockpris vet du först när budgivningen startar.

Stickan

• Laddar…
  3. B
    Medlem · Nivå 23
    Hej och välkommen till forumet!

Det låter som att det kan vara tänkt som ett lockpris eftersom mäklaren säger att det ska säljas för mycket mer.

• Laddar…
  4. Stickan56
    Medlem · Nivå 10
    Det låter som om den mäklaren låter munnen gå innan hon tänkt färdigt.

Stickan

• Laddar…
  5. T
    Medlem · Nivå 13
    Ja detta är helt klart ett lockpris

• Laddar…
  6. A
    Medlem Nivå 1
    Ok. tack för dem som har svarat och för dom som ska svara senare. Jag ser att ni som har svarat och har mer erfarenhet om bostader tänker samma sak som jag. Vad kan man göra i detta fall? börja först budgivningen med kanske 1.2 milj. och sen stannar när vi har kommit till våran "tak" eller kasta inte tid i den här affären? eller anmäla mäklaren om slutpriset överstiger 20% av utgångspriset? Det känns tråkig när man tror att kan man köpa ett hus på en acceptabel pris för våran budget men säljaren eller mäklaren vill bara har en stor mängd spekulanter och höja priset i "raket hastighet".

7. A
    Medlem Nivå 1
    Ja, jag tänker det samma sak. Det är en ung mäklare, 27 år max. Kanske lite oerfaren.

8. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Nej, om det är ett lockpris beror inte på budgivningen. Lockpris är det om det läggs ut klart under bedömt marknadspris.

9. A
    Medlem Nivå 1
    Visningen är nu på torsdag och från början det var 3 visning av 20 minuter varje och ingen visning var fullbokad. Nu är det 7 visning på samma dag av 20 minuter varje visning och 5 av 7 är fullbokad. Priset är 1.795.000 mkr. Det låter som att slutpriset det kan blir kanske 2.5 mkr.? Enligt booli sista villa var såld januari 2019 för 2,1 mkr. (samma boarea, samma tomtarea). Kan man börja buda 1,2 mkr? så kan man förlänga budgivningen?

10. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Om du börjar på 1,2 miljoner, lär knappast ditt bud vara högst då det ser ut att bli ett stort intresse.
    Har huset ett utgångspris på 1.795.000 kr och andra hus i området är till salu för 2,4 miljoner kan du knappast få det ens till utgångspriset.

11. T
    Medlem · Nivå 17
    Det spelar ingen roll om det är lockpris eller inte, det gör ingen skillnad, även om det är föbjuden.

Det finns många strategier för en budgivning men ingen strategi är säker. Några väntar lite, andra är snabba. Vissa höjer lite i taget, andra föörsöker skrämma och höjer 100.000 varje gång eller mer.Bra om man sätter sig en egen gräns (speciellt om man "älskar" det nya huset). Samtidigt är extra lånekostnaden för 200.000 mer inte så höga per månad.
    Man kan försöka vara smidig mot säljaren (skriva bort slutstädning t ex) för i slutänden är det säljaren som bestämmer vem han ska sälja till, inte nödvändigt högsta budet.
    Jag hade en spekulant som ville titta på huset om och om igen och kom med hela tjocka släkten och annat fanskap. den ville jag inte sälja till.

• Laddar…
  12. Fairlane
    Medlem · Nivå 13
    Det är inte så enkelt att det är ett lockpris bara för att priser ökar med 20% eller mer. För några år sedan var det ett hus ute för 5,5 miljoner i vårt område. Slutpris 9,3!
    Folk var som galna, 13 budgivare eller så, men det fanns inget som tydde på de siffrorna innan. 5,5-6,5 kunde jag tänka mig att det skulle gå för.

Visst kan du lägga ett bud på 1,2 om du vill, men varför? Jag ser inte riktigt poängen, om du inte tror att det finns ens minsta lilla chans att vinna budgivningen på detta bud, men då är det ändå stor risk att säljaren tackar nej.

Varför de går ut så lågt är ju svårt att svara på. Kanske är huset i sämre skick än de andra som sålts, kanske ligger det sämre, kanske är tomten sämre etc. Kanske är det ett lockbud, men det är svårt att veta.

Statistik från tidigare försäljningar är förvisso bra, men det behövs många objekt för att det ska ge något och de försäljningarna bör vara i närtid med tanke på hur marknaden sett ut de sista 2 åren.

13. tommib
    Husägare · Nivå 24
    Det finns absolut ingen anledning att börja budgivningen med ett skambud om det är ett populärt område och det finns många intressenter. Snarare kommer det få säljaren och mäklaren avigt inställda mot dig. Det är inte heller något självändamål att "förlänga" budgivningen, det är bara irriterande. Troligen har de flesta som dig någon form av tak som de kan sträcka sig till.

14. Fairlane
    Medlem · Nivå 13
    Ovanlig visningsmodell med 20-minutersslottar. Visst är det trevligt att slippa trängas med 20 andra par, men å andra sidan kanske man känner att man inte hinner med (högst individuellt) och är man lite sen (händer lätt med flera visningar samma dag eller när man ska ta hänsyn till små barn) så blir det tajt. Dock kanske det är en vanlig modell på orten, vad vet jag.

• Laddar…
  15. Stickan56
    Medlem · Nivå 10
    Vid min senaste försäljning körde mäklaren med en visning på 30 minuter för att alla skulle komma samtidigt och känna av konkurrensen.

Stickan

• Laddar…