Är detta ett godkänt papptak?

5k läst  32 svar

1. apelton
    Medlem Nivå 6
    Ok. Det där med "varit noga" är jag inte så säker på med tanke på det inte så snygga resultatet. Men det lär väl visa sig med tiden. Förhoppningsvis är det tätt i alla fall och det räcker ju.

• Laddar…
  2. E
    Medlem Nivå 1
    Pappen ser dock stark och bra ut. Konstruktionen med ett rör är sämre. 25 år är väl garantin för papptak.

3. Rickard.ag
    Medlem Nivå 3
    15 år är nog bransch standard. Eller egentligen 10+5, 10 år på takläggaren och 5 till på materialet.

4. Lärospånet
    Renoverare · Nivå 9
    Noggranna har dom ju bevisligen inte varit på jobbet som helhet - men förhoppningsvis har dom varit noggranna på det som räknas då.

På tal om krav och svensk standard mm - gissar att det isländska branschkraven måste vara snarlika Sveriges? Har spontant svårt att tro att ett så nordligt land skulle ha en mañana-mañana-mentalitet?

5. Rickard.ag
    Medlem Nivå 3
    Tänker inte försvara dom då varken jag eller du har någon aning om hur noggrant det är svetsat. Ett fult tak har dom gjort det kan vi vara överens om, resten är spekulationer.

Våra krav kommer från ett "försäkringsbolag" skapat av några giganter på marknaden, tätskiktsgarantier. Så det är inte riktigt så lätt att säga att samma gäller för dom.

6. Anna_H
    Husägare · Nivå 17
    Hade ju inte funkat en halv säsong här, men på Island är det väl inte så mycket löv som täpper igen avrinningshålen? Vårt platta papptak på garaget höll i ungefär 25 år, ruttnade mitt på för att förra ägaren ställt utedelen till luftvärmepumpen direkt på taket på breda träreglar, som förhindrade kondensvattnet att rinna undan.

Men vi målade på lite sån asfalt som man kan fräscha upp det med och reglade sedan upp och lade ett lutande plåttak löst ovanpå alltihopa. Den lösningen har varit vattentät i 20 år nu.

7. apelton
    Medlem Nivå 6
    Jag tror att kraven generellt är lika hårda här som i Sverige. I vissa avseenden till och med hårdare pga de hårda väderförhållanden som råder här. Det är väl därför jag är lite förvånad över hur vissa hantverkare agerar. Ett annat exempel är att taket på huvudbyggnaden består av papp med korrugerad plåt skruvad rakt på pappen. Dvs ingen läkt som skyddar hålen. Visst, det kan säkert hålla tätt det med, kanske lika länge, men det känns som en dum chansning i ett land där det regnar horisontellt nästan varannan dag.

8. apelton
    Medlem Nivå 6
    Helt korrekt. Finns inte ett löv så ögat kan nå här. Några enstaka buskar, och på vissa tomter i grannskapet växer några krokiga "träd" :)

Edit: tycker antalet avrinningshål är för få också. Fyra stycken på typ 12 meter. Hade gärna sett det dubbla.

9. Rickard.ag
    Medlem Nivå 3
    Som jag skrev i tidigare inlägg så är denna lösning rätt fryskänslig och det finns även en minimal risk för kondens i krönet. 4 stycken bräddavlopp på ett garagetak låter i mina öron väldigt mycket, även fast dimensionen ser (på bilden) ut att vara i minsta laget.

10. apelton
    Medlem Nivå 6
    Ok. Men borde det inte ligga en vinst i att få vattnet att faktiskt rinna bort från taket? Antalet avrinningshål kanske inte spelar så stor roll, men jag tänker att generellt vill man ju inte ha kvar vatten på taket. Visst, materialet klarar det kanske och hela den biten, men själva principen menar jag. Allting överdimensioneras ju nuförtiden för att minimera risker i konstruktioner. Det borde ju speciellt gälla tak också tänker jag. När vi lägger plåttak eller betong/tegeltak på den snickarfirma jag jobbar för i Sverige gör vi allt för att tätskiktet skall vara ogenomträngligt, både för att få nöjda kunder och hållbara hus. Skulle aldrig kunna lämna ett jobb där jag vet att vattnet kommer ligga kvar, även om jag vet att skiktet håller tätt. Det känns som bäddat för problem med förkortad livslängd på tätskiktet. Eller tänker jag fel?

11. Lärospånet
    Renoverare · Nivå 9
    Eller så pluggar man hålen och får en plaskdamm med utsikt :)

• Laddar…
  12. Rickard.ag
    Medlem Nivå 3
    Absolut så strävar man efter att vattnet inte ska stå kvar. Men detta handlar om taklutningen. Hade det lutat 32° hade detta inte varit ett problem.

Ska vi takläggare börja garantera att inget vatten står kvar får vi också börja med 14° minimum lutning, och då blir vi arbetslösa rätt fort

• Laddar…
  13. apelton
    Medlem Nivå 6
    Absolut, håller helt med dig. Tänkte mer på att man kanske kunde gjort avrinningen mer effektiv i detta fall, tex att vattnet skulle rinna nedåt istället för åt sidan. Men vet ej vad beställaren kommunicerat med firman angående det.

14. N
    Medlem Nivå 3
    Herrejösses vilket fuskjobb! Bland det värsta jag sett!

• Laddar…
  15. apelton
    Medlem Nivå 6
    Yep. Fick nu veta av beställaren att han kommer riva bort taket i vår när vädret blivit lite stabilare. Egentligen inte huvudsakligen pga den fult lagda pappen, utan mer pga att råsponten som monterats under är i dåligt skick. Så då var det problemet "löst".

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: