Byggahus.se

Är detta ett doldt fel?

1. W
    Medlem Nivå 2
    Hej, jag sålde mitt hus till en annan person och nu hävdade han att han fann ett doldt fel i badrummet. Han sa att röret och kranen är dolda ovanpå taket, vilket är fel.

Är detta sant? Jag såg många badrum som döljer alla rör i väggen och taket. Förvirrad.

2. D
    Medlem · Nivå 20
    Man ska inte bygga in några skarvar, särskilt inte klämringsskarvar. Så fel är det. Mrn det syns ju att röret försvinner upp i taket, så frågan är om det är dålt. Läcker det eller varför rivs det i taket?

3. J
    Medlem · Nivå 10
    • Laddar…
  4. W
    Medlem Nivå 2
    de renoverar hela badrummet. De sa att det läckte. Men läcka borde på grund av rörets ålder?

5. D
    Medlem · Nivå 20
    Rören ser inte så gamla ut att de borde läcka. Jag ser å andra sidan inga tecken på fuktskador. Om de ändå renoverar så blir det ju svårt att hävda att felet orsakar signifikanta kostnader.

6. W
    Medlem Nivå 2
    Ja exakt. De verkar vilja att jag ska betala för deras nya tak på grund av detta. Och jag vet inte ens vad som var fel.

7. L
    Medlem · Nivå 14
    De försöker lura dig. Om det är så att det verkligen var ett läckage, så borde de visat det innan de rev.
    Det syns inget läckage på bilden.

Visst är det lite klumpigt att sänka taket så att det ena röret och genomföringen blir inbyggd, men dolt fel är tveksamt.

8. F
    Medlem · Nivå 6
    Om det har läckt har dom väl ringt sitt försäkringsbolag och haft en besiktningsman ute?

9. T
    Medlem · Nivå 9
    Fråga vad dom vill med detta.
    Vill dom att du betalar renoveringen säg nej och ha sen inget mer att göra med dom.
    Dom försöker på en fuling, man slutar aldrig förvånas

10. S
    Medlem · Nivå 12
    Ge dig inte i in i nå diskussioner överhuvudtaget. Vill de få det till dolt fel så kan de ta det den normala vägen isåfall.

11. D
    Medlem · Nivå 20
    Den normala vägen är att kontakta säljaren.

12. S
    Medlem · Nivå 12
    jo självklart men jag tänkte mest om man inte delar samma åsikt.

• Laddar…
  13. H
    Moderator · Nivå 25
    Jo men om man som säljare då inte håller med om att det är ett dolt fel, så får köparen anlita advokat.

Det här fallet kan vara lite gränsfall.

Det är solklart fel att ha en sådan koppling dold ovanför gipstaket. Frågan är då om det gick att upptäcka vid en grundlig undersökning. Visserligen ser man ju att ett av rören försvinner upp i taket. Med lite fantasi (rätt mycket fantasi) så borde man kunna misstänka att det går bort till samma grupp av vägggenomföringar som vi ser för de andra rören. Men även OM man inser att det går till väggenomföringen, så är det inte uppenbart att där finns en skarv.

Jag tror att det är rätt stor risk att detta faktiskt är ett dolt fel. Sedan är frågan om det kostar så mycket att åtgärda att det skulle påverkat priset på huset, även det är nog ett gränsfall. man kan ju ex. tänka sig en inspektionslucka i taket.

14. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Vad är det dolda felet?
    Täckbrickan fortsätter upp på väggen, innanför taket och borde då vara något som köparen eller besiktningsmannen skulle upptäckt och undrat över. Inte när de redan rivit ned takskivan!

• Laddar…
  15. D
    Medlem · Nivå 20
    Varför ska köparen kontakta en advokat? Det finns inget moment man måste ha en advokat till. Jag hat svårt att se att det här felet skulle påverkat fastighetens pris signifikant. Det skulle ju som sagt räckt med en inspektionslucka. Eller demontering av det nedsänkta taket.

• Laddar…