Byggahus.se

Är detta en rimlig materialkostnad för 3x vattenplugg? (2194 kr)

1. Jckssn
    Medlem Nivå 9

Fel artikelnummer, du kollar pris på fel storlek, mata in 1940170 istället.

2. M
    Medlem Nivå 4
    Rätt, Jag plankade art nr från tidigare i tråden. Denna tar ahlsell 90:/ för. Det förklarar prissättningen från rörfirman. De har tagit exakt ahlsells bruttopris. Och med det lagt på sådär 400% på sitt inköp. Tänk om man kunde göra det. Då hade det varit läge för en porshe. Fast fen hade ju kost 5milj om bilhandlarn kör samma koncept. Ocker enligt min mening. Det visar att med el och vvs branchen är det extra viktigt stt begära priser eller avtala om påslag på verkligt inköpspris, innan man öppnar dörren. Behöver dom mer betalt så skall det ligga på tjänsten. Tyvärr vågar de (menar verkligen inte alla) inte skriva att de egentligen tar 1500:-/h. Men döljer det i saltad material räkning

• Laddar…
  3. E
    Medlem · Nivå 23
    Och jag betalar 162,15 + moms för den kopplingen, så priserna varierar rätt ordentligt.

4. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    På jobbets konto så kostar samma koppling 1940170 under 70:-

Jag gissar att vi har max-rabatt på det mesta för vi handlar extrema mängder.

5. H
    Medlem Nivå 1
    Visst känns det som att dessa priser är i överkant, men å andra sidan vem får ta bekymmret om något skulle visa sig vara trasigt? Jobbar själv som rörmokare och det värsta som finns är kunder som säger men den där hittade jag pris bla bla bla på oftast ca 30 till 40% lägre.
    Visst vissa saker köper inte jag från grossist ens till mig själv då priserna är orimliga, men till kund vill jag verkligen inte ha 8 olika leverantörer att bråka med om något händer. Vissa kunder vill köpa material själva men är inte direkt sugna på att betala det timmpris jag då behöver fakturera.
    Men det är ingen som gnäller över en advokats timarvode eller en datatekniker. Personligen skulle jag älska att kunna lägga på ca 7-10% på mitt pris o sedan ta vad mina gubbar kostar. Men vem skulle du ta in rörelsen för 700 eller 1200 i timmen?

• Laddar…
  6. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    @hoded1 varför måste du ha olika timpris beroende på om kunden köper material via dig eller själv?

Gällande reklamation/garantier:
    Hur ofta går material sönder så att du måste åka till kunden å byta?
    En gång varannat år? En gång om året? En gång i halvåret? En gång i kvartalet? En gång i månaden?
    Om det är ”ofta” så bör du fundera på att byta tillverkare.
    Är det pga montagefel så bör du montera/bli bättre.
    Är det pga användarfel så får du antingen utbilda kunderna bättre eller neka reklamation.

7. ARJU
    Husägare Nivå 4
    Jag tror du tappat ämnet.
    Ingen i tråden har hävdat att det är fel av hantverkaren att lägga på 30% på materialet. Ej heller några direkta krav på vad timdebiteringen skall vara.

Jag hävdar helt enkelt att det ska vara skäligt. Att damma på med 300-400% på konsumentpris, överdebitera antalet timmar efter att man antytt att "detta blir billigt" och när detta ifrågasätts inte klara av att försvara sin prismodell med något annat än "det ska du skita i".

Då ska denne inte på något sätt förväxlas med en hantverkare för hen är en bondfångare.

Allt detta hade firman kunnat åtgärda genom att på förhand informera om priset. Eller i efterhand förklara varför hen anser detta vara ett skäligt pris.

Redigerat 21 maj 11:35