30 239 läst · 205 svar
30k läst
205 svar
Är detta en rimlig materialkostnad för 3x vattenplugg? (2194 kr)
@Jonathan Otte
Bestrid bara materialet, betala bara det som du anser är skäligt. Drar han det vidare med krav så bestrid bara på enklaste sätt. Saltar man så får man skylla sig själv att det blir bråk och missnöjda kunder.
Timmarna kan vara OK i det hela, det ska du inte göra något åt.
Bestrid bara materialet, betala bara det som du anser är skäligt. Drar han det vidare med krav så bestrid bara på enklaste sätt. Saltar man så får man skylla sig själv att det blir bråk och missnöjda kunder.
Timmarna kan vara OK i det hela, det ska du inte göra något åt.
Har du kikat på: https://www.rinkabyror.se/ ?J Jonathan Otte skrev:Stort tack för alla kommentarer, jag har läst allt och lärt mig väldigt mycket. Jag förstår nu varför rörmokaren inte ville ge något fast pris trots att jag frågade två gånger, jag fick endast "det här blir inte mycket" som svar första gången och andra gången så blev det "det tar max någon timme, det blir billigt" med en trygg nick.
När jag ifrågasatte priset så sa han att det blev så högt på grund av dimensionerna på kopplingarna, "när de kommer upp i den storleken blir de riktigt dyra". Jag kom hit och frågade efter att jag googlat på produktnamnen från fakturan och är så tacksam för den massiva respons ärendet fått, det visar att många hantverkare i branschen inte alls tycker att detta är ok, all heder till er.
Jag ringde till hantverkaren redan dagen efter, han blev omedelbart mycket arg när jag ifrågasatte priset skrek att om jag inte var nöjd så kunde han komma och klippa bort rören och så skiter vi i fakturan. Jag frågade om hans pris för varorna och om han tyckte priset han gav mig var rimligt, han sa att hans pris för varorna skulle jag "fan skita i", men han kunde skicka mig ahlsell's listpris vilket var vad han går efter.
Jag ringde en jurist som informerade att jag ska informera att fakturan bestrids, därefter kommer hantverkaren troligen söka en förlikning, detta då summan det handlar om är alldeles för lite för att det ska vara värt för honom att ta det vidare.
Frågan är nu, vad är då ett rimligt pris? Jag har försökt hitta "samma" varor till ett pris som är rimligt, vilken sida ska jag gå efter? Hittar mängder av liknande produkter till en stor mängd olika priser. 300 kr för bilfärden, ca 10 minuter bort från butiken bor jag, 1.5 timmar för arbetet a 500 ger 1050 kr, 1312 med moms. Är totalsumma 2000 rimligt? 2500? 3000?
Arbetet är utfört och jag är nöjd. Även om han har försökt blåsa mig vill jag betala ett rimligt pris och få ärendet ur världen.
Nånstans 30-50% påslag skulle jag anser rimligt men vänta in något svar från någon som kan just vvs bättre.
Personens reaktion säger väl allt tycker jag.
En ärlig tjuv. Det var uppfriskande!J Jonathan Otte skrev:Jag ringde till hantverkaren redan dagen efter, han blev omedelbart mycket arg när jag ifrågasatte priset skrek att om jag inte var nöjd så kunde han komma och klippa bort rören och så skiter vi i fakturan. Jag frågade om hans pris för varorna och om han tyckte priset han gav mig var rimligt, han sa att hans pris för varorna skulle jag "fan skita i", men han kunde skicka mig ahlsell's listpris vilket var vad han går efter.
Tagen på bar gärning, med fingrarna djupt nerstuckna i syltburken. Vad du än gör, släpp inte in honom. Är du på gott humör, efter att ha dragit ner byxorna på ynkryggen, kan du lägga på tjugo procent på Rinkabys priser.
Bra gjort.
Staffan
Ok jag förstår. Jag för flytta in mina verktyg och material i mitt hus, för ett lager är helt fel att ha. Någon hemsida kan man inte ha heller om man inte är IT konsult samtidigt,,got it.ARJU skrev:
Du driver ditt företag i konkurs om du inte granskar dina egna kostnader utan bara skickar notan vidare till dina kunder. Som du redan konstaterat flertalet gånger är vi kunder snåla jävlar, hur stor är sannolikheten att vi vill betala inte bara din lön utan även en överdebiterande bilverkstad, webadmin, hyresvärd eller gud vet vad?
Obefintlig.
Där vekt att skriva på forumet att kunder är snåla och i nästa mening skriva att man skiter i sina omkostnader. Du kan ge dig fan på att dina kunder inte kommer betala 5000:- för ditt oljebyte, för du verkar ha svårt att förstå att det är dina kunders pengar du betalar oljebytet med.
Rättvist?
Hur gör jag då med att sälja värmepumpar? Tillverkaren kräver att jag har en hemsida för att jag skall få vara ÅF för deras maskiner.
Ni är inte nöjda förrens ni får betalt av en hantverkare som snällt jobbar åt er . Att vara anställd ter sig sååå mkt bättre. Har funderat på det ett tag, ni övertygar mig mer och mer.
Detta betalsystem kalas för bakbonus för hantverkarnJ Jonathan Otte skrev:Hej!
Kan inget om hantverk och har en känsla av att jag steg för steg betalar tämligen stora överpris, undrar dock om detta endast är en känsla.
Har haft en rörmokare i mitt garage för att sätta pluggar på 3st rör som sticker ut för att undvika vattenproblem i framtiden.
Notan hamnade på 4055 kr inklusive moms, varav materialet stod för ca 2740 kr med moms.
När jag googlar på namnen nedan som fanns med på fakturan så kostar till exempel den översta 137 kr styck med moms, är dock inte alls säker på att det är samma, men är 340 kr /st utan moms rimligt?
Tacksam eran tid och lite klarhet, bifogar bilder.
[bild][bild]
25X2.3-2.5 KOPPL.SET VATETTE P 2,00 ST 680,00
28 VATETTE-KOPPLING RAK VA1130 2,00 ST 690,00
28 VATETTE PLUGG 2,00 ST 190,00
32 TA -PRK-KOPPLING RAK 1,00 ST 483,00
32 RÅ RENSPROPP MÄSSING 1,00 ST 151,00
Summa 2194 utan moms
Nej, det är att dra det ytterligare ett steg. I det här fallet är priserna helt påhittade. Det finns ingen sådan transaktion till återförsäljaren.
Ännu mera myter. Jag har ett litet företag och min bakbonus i club Dahl blir att jag varje jul kan få 2 billiga hörlurar till mina grabbar. Tror du att detta är så himla lockande?F Farsan79 skrev:
Jag skulle MKT hellre köpa allt material billigare på tex Rinkaby, men det är väldigt svårt eftersom det ligger i Jönköping och man då måste beställa mkt i förväg.
I går tex så ringde en kund med en trasig CP och vedpannan funkade inte, Dahl har Wilo,Grundfos, Xylem på hyllan och jag löste det på några timmar. Om jag skulle beställt på Rinkaby så skulle kunden varit utan värme o VV över helgen.
Vi har inget annat val än att fortsätta att handla hos grossisterna.
Jag och många med mig klagar dagligen på deras priser, det hjälper föga. Jag tycker det är fel att du som kund kan köpa en vara för samma pris som mig som installatör som köper för väldigt mkt pengar varje år, men så är det. Mitt pris på Dahl är samma som ditt pris på Rinkaby ( men jag får ju 2 hörlurar vid jul ) .
Detta gör att jag helst skulle slippa han ska material alls, det är bara pengar jag måste skyffla runt för om jag lägger på lite så tar det inte lång tid innan jag får min egen tråd här eller kunden ringer och gnäller för att de hittade produkten billigare på nätet och hotar med ARN och advokater. Intressant att man har råd med advokater men inte en 500ing i påslag på en Wilo Stratos Pico.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 218 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 218 inlägg
Så många menar att TS ska betala:tommib skrev:
Var det inte så att du hade en faktura med alla RSK-nummer? De numren är en unik identifierare för de använda delarna så du kan kolla upp priser och vara säker på att det är samma grej du har där. Alla prylarna finns på t.ex. Rinkaby rör som är en etablerad aktör.
Jag plockade ihop dem där, du kanske kan få dem billigare men det ger i alla fall en fingervisning om ett rimligt pris.
[bild]
Hantverkarens påslag mot Rinkaby är alltså i ligan 300%. Rätt stöddigt... Jag hade nog satsat på att betala ovan + 25 % och hoppas att han fattar att det är för lite att bråka om.
4055-2740+896*1,25=2435 kr inkl moms (25% pålägg på Rinkaby rörs priser)
Är detta verkligen ett skäligt pris för jobbet? Det låter lågt för att få hem en hantverkare som mekar lite. Är det verkligen vad detta och andra företag på orten tar för detta arbete? Det är ju detta som i lagens mening är grunden för skälighetsprövningen och vad TS ska betala.
Om vi tittar på det från hantverkarens perspektiv ger detta:
1948 kr intäkt utan moms
-896 kr kostnad rördelar (Inköpspris, dvs samma som Rinkabyrörs utpris med moms)
-300 kr kostnad bil
_________
752 kr
Detta ska då täcka lön samt OH-kostnader (och vinst) för kanske kanske en halv eller en tredjedels arbetsdag (1,5 h fakturerades men det krävs nog ett jäkla flyt eller schemaläggning för att att inte mer spilltid ska ha försvunnit). Denna låga fakturering kan väl inte fungera om man inte som hantverkaren normalt prissätter får in större summor på materialförsäljningen?
Jag skulle nog tycka att slutpriset är rimligt men rörmokaren borde minimidebiterat 3 timmar och ett rimligt materialpris.....
Tycker det verkar som TS inte har nått emot summan men känner sig lurad på det dyra materialet.
Tycker det verkar som TS inte har nått emot summan men känner sig lurad på det dyra materialet.
Räknar du rördelarna med moms ?
Det är därför jag menar att det skulle blivit samma slutsumma även om materialpriset vore lägre. Företaget blir tvunget att ha en startavgift på 1700 istället ,eller så måste timpengen höjas avsevärt. Revisor,försäkring, mm mm de pengarna måste man ut med .Claes Sörmland skrev:
Så många menar att TS ska betala:
4055-2740+896*1,25=2435 kr inkl moms (25% pålägg på Rinkaby rörs priser)
Är detta verkligen ett skäligt pris för jobbet? Det låter lågt för att få hem en hantverkare som mekar lite. Är det verkligen vad detta och andra företag på orten tar för detta arbete? Det är ju detta som i lagens mening är grunden för skälighetsprövningen och vad TS ska betala.
Om vi tittar på det från hantverkarens perspektiv ger detta:
1948 kr intäkt utan moms
-896 kr kostnad rördelar (Inköpspris, dvs samma som Rinkabyrörs utpris med moms)
-300 kr kostnad bil
_________
752 kr
Detta ska då täcka lön samt OH-kostnader (och vinst) för kanske kanske en halv eller en tredjedels arbetsdag (1,5 h fakturerades men det krävs nog ett jäkla flyt eller schemaläggning för att att inte mer spilltid ska ha försvunnit). Denna låga fakturering kan väl inte fungera om man inte som hantverkaren normalt prissätter får in större summor på materialförsäljningen?
Om ni kunder vill ha billigare byggen, rösta bort sossarna och MP som tar fram alla vansinniga skatter.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 218 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 218 inlägg
Konsumenttjänstlagen ger inte TS rätt att ekonomiskt straffa firman för att han känner sig lurad. Utan TS ska betala vad som är skäligt, d v s vad firman normalt tar för motsvarande jobb eller vad de lokala konkurrenterna tar för motsvarande arbete.T Taxture skrev:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 218 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 218 inlägg
Jag gjorde det eftersom det om och om nämns att inköpspriserna från t ex Ahlsells för hantverkare utan moms brukar motsvara t ex Rinkabyrörs pris för konsument med moms. Så det är ett medvetet val baserat på vad hantverkare har uppgivit att de typiskt sett betalar i inpris. Rätta gärna, jag är inte hantverkare (men har tillgång till smpåfiskrabatterat konto på Ahlsell men var för slapp för att kolla.)HasseTeknik skrev: