Byggahus.se

Är detta en rimlig bolåneränta?

1. R
    Medlem Nivå 1
    Vi har ett rörligt lån hos handelsbanken sedan flera år tillbaka på ca 1,6 miljoner.
    Har senaste tiden haft en ränta på 1,85- 2,1%. Har livförsäkring avtalat.
    Deras listränta ligger nu på 2,5% så vi har då ca 0,4% rabatt.

Är det rimligt eller borde vi kunna komma ner lägre? Är ett evigt krånglande med då de varje år, ibland flera ggr per år "råkar" ta bort rabatten.....

2. C
    Renoveringsnovis Nivå 6
    Om du vill göra det enkelt, gå in på sbab.se och kolla vad du kan få för ränta hos dom (förmodligen betydligt lägre än din nuvarande), hör av dig till din bank efter och se om de kan matcha. Om inte, byt, det är skitsmidigt.

• Laddar…
  3. M
    Medlem Nivå 5
    Rent spontant brukar man prata om 70 punkters rabatt, plus minus. Enbart 40punkter känns lågt men det beror ju också på belåningsgrad. Vad har ni för belåningsgrad?

Jämför dig mot följande länk så kan du avgöra om du har en bra eller dålig ränta.
    https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/

4. N
    Medlem Nivå 1
    I och med att ni har ett rörligt lån så är det enkelt att jämföra alla bankers räntor. T.e.x. landshypotek, SBAB , Länsförsäkringar mm. Själv bytte jag från Nordea till Länsförsäkringar för cirka ett år sedan och har nu bundet 1år till 1,29 %.

5. R
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar! En korkad följdfråga, men hur räknar man ut sin exakta belåningsgrad?

6. R
    Medlem Nivå 1
    Kom på det nu, vi ligger då på bara drygt 55 % belåningsgrad, enligt senaste värderingen..

7. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Då ska ni kunna komma ner rejält. Jag har 1,16% på Danske Bank med ca. 65% belåningsgrad...

8. M
    Medlem Nivå 5
    Jag har (inte ännu) erfarenhet av så låg belåningsgrad men jag hade definitivt kollat upp med andra banker vad de skulle kunna erbjuda. Det behöver inte vara så svårt. Numera kör jag endast mail växling och sålänge min nuvarande bank kan matcha så är jag kvar.

9. RustVilla
    Renoverare Nivå 3

Din fastighets värde säg 2.000.000 som exempel. Sen har du ett bolån på 1.000.000 då är det hälften dvs 50% belåningsgrad

Edit: Sorry, missade ditt andra inlägg....

10. H
    Medlem · Nivå 6
    Helt ärligt så finns inget borde, krav eller liknande. Räntorna från banken är helt upp till dem själva.

Men bör nämnas. Ni har en kass ränta. Men lånebeloppet är ju relativt lågt så de handlar väl inte om några stora pengar.

Vi har lån på 1 miljon mer dock med halverad ränta.

Banken gillar folk med pengar på banken.

Belåningsgrad som vi har är cirka 65-70 procent

11. M
    Medlem Nivå 6
    Det är en hög ränta, jag har bundet 5 år hos SBAB på 1,34 % med belåningsgrad 85 %. Dock har Handelsbanken en livförsäkring som reducerar bolånet med hälften eller något i den stilen vid ev. dödsfall av partner, den ingår som standard i deras bolån. Kan kanske vara värt att ta med i kalkylen när du jämför.

12. M
    Medlem Nivå 5
    Nja säger jag på den eftersom vi höll på att byta till handelsbanken. Ja den ingår men inte helt kostnadsfritt. De väger upp kostnaden genom att lägga på några procentenheter.

Nu minns jag inte exakta förslaget vi hade men säg att boräntan är 1.30 och livförsäkring är 0.04

13. M
    Medlem Nivå 6
    Aha, där ser man. Det visste jag inte.

14. D
    Medlem Nivå 4
    Tittar man här https://www.compricer.se/bolan/?utm...27GIJsBf3z_P9LpEJu5JtEoj5DUQ8yWxoCyOQQAvD_BwE
    Vilket borde visa vad något slags snitt är. Så ser man att listräntor på 3 månaders bindningstid ligger runt 2% med en del spridning.
    Snittränta är kanske 1.5%.

De som kan få rabatt är kunder där lånebeloppet är lite större samt där risken för banken är låg.
    Dvs en familj som lånat 6 MSEK på en villa som är värd 12 MSEK och där de inte ligger på maxbelåning enligt FI, kan få ganska hygglig ränta.

Men ligger man på maxbelåning, i betydelse vad banken får låna ut med hänsyn till KALP där är ju risken större så då lär bankerna bli njuggare med ränterabatt.

Ränta är bankernas ersättning för:
    * Upplåningskostnad
    * Administrativa kostnader
    * Kreditrisk

Och nuförtiden även:
    * låntagarnas transaktionskostnader.

15. R
    Medlem Nivå 1
    Rekommenderar SBAB, har 49% belåningsgrad och lyckades för några månader sedan binda i 3år till 1.09%, skönast med dem är att slippa strula med att flytta allt annat samt inte behöva förhandla om ränterabatt varje år.