Är detta en "okej" koppling?

842 läst  9 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej

Mina svärföräldrar har precis flyttat in i en ny lägenhet med ett nyrenoverat kök. De jag reagerade på var att dom hade tagit matningen till diskmaskinen från samma kopplingsdosa som till spisen. Så jag var tvungen att kolla upp detta.

Spisen har 3g2,5 L1 nolla jord (säkrad med 16A). Sen har dom dragit en 1,5 fas fast från L2 och använder samma nolla och jord som spisen (diskmaskin säkrad med 10A). Testade att strömmäta nollan när diskmaskinen och spisen var i drift och då låg det ca 20A på nollan lite beroende på hur dom körde spisen.

Kommer nollan att bli överbelastad?

Eller kan man räkna detta som en 2 fas grupp så det har något med fasförskjutning att göra?

Tacksam för svar!

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det där är absolut ingen vacker koppling. :eek:

Det finns några möjliga fel.
    1. Det är avsäkrat 16A, sen går det ner i kabelarea till 1,5 mm[SUP]2[/SUP] på samma säkring. Tumregeln är att det ska vara max 10A till sådan kabel.
    Men för att inte måla fan på väggen ska jag väl säga att det någon gång ibland (beroende på t.ex. kylning och kabellängd) kan vara OK med 16A till 1,5 mm2. Men även då kan det ändå vara lite tveksamt.
    2. En blandning av ganska olika laster (som normalt ej samsas) på samma grupp, inte riktigt bra.
    3. Överlast, det hela är helt enkelt dimensionerat så att man förutsätter överlast ibland. Det är inte rätt att dimensionera så.

Nu förutsatte jag att du menade att spisen matades trefas 16A. För om det är enfasspis brukar det vara 4mm[SUP]2[/SUP] och 20A säkring.

Välkommen till forumet.

3. H
    Medlem Nivå 1
    Tror du missförstod mig lite nu.

Spisen är avsäkrad med 16A med 3g2,5mm kopplad 230v fasen L1.

Sen har dom dragit en extra kabel till samma kopplingsdosa för att få ut en till fas till diskmaskinen. Då har dom tagit fasen ifrån L2 alltså inte samma fas som till spisen.

Men både spisen och diskmaskinen kör på samma nolla.
    L1: 16A säkring
    L2: 10A säkring
    Samma nolla (nollan är 2,5mm)

Alltså så har man ju L1, L2 samt nolla och jord. Då är min fråga om man kan kalla detta en 2fas grupp så detta kan bli "godkänt" även fast man drar 2 olika faser i samma rör och i samma kopplingsdosa, som jag vet inte är riktigt rätt.

Men bekymret ligger mest i att jag är rädd att nollan kommer bli överbelastad? Eller kommer dom 2 olika faserna ta ut varandra lite?

Mvh Hoff

4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja om det är så, L1 till spisen och L2 till DM så är det en tvåfasgrupp och strömmen i nollan kan aldrig bli högre än vad det går en fas.

Men då måste du kolla om det öht är L1 + L2. Ser det ut sådär är jag rädd att det är en enfasmatad lägenhet, och alla säkringar är helt enkelt L1.
    Din mätning av strömmen i nollan tyder på detta.

I så fall är detta fel, det måste dras en till 1,5mm2 nolla till DM. Samtidigt måste uppvärmning av kablarna beaktas. Man överskrider max ledartemp på 70°C om rören går i annat än betongväggar, typ.
    Det kan alltså krävas att dra fram en ny gruppledning. Vilket naturligtvis hela tiden är och har varit det bästa. Att greja med två grupper i samma rör eller uppdelade flerfasgrupper är bara sista nödlösningen.

Tobbe_3 och Hoffer gillar
  5. T
    Medlem · Nivå 10
    En nödlösning kan vara att byta nolledaren mot en rk 6 mm2 om det är svårt att få i en extra ledare. Grupperna delar ändå på skyddsledaren.

Hoffer gillar
  6. H
    Medlem Nivå 1
    Absolut håller helt med på den fronten. Får även märka upp och göra de tydligt så det inte blir några frågetecken i framtiden. Det borde vara 2 faser in i lägenheten för mäter jag mellan L1 och L2 i centralen så får jag 400v. Eller tänker jag fel?

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Det som verkar lite skumt är att du mäter 20A i nollan.

Men man kan iofs. tänka sig att spisen ensam drog mer än 20A när du mätte. En enfaskopplad spis säkras ofta 20A, det är lite klent med 16A matning. Säkringen kommer att tåla den strömmen en stund.

OM det nu finns trefas (eller två faser) till lägenheten så är det ett väldigt udda val att låta spisen gå på en fas.

8. H
    Medlem Nivå 1
    Det kan ju faktiskt stämma. Det är en gammal spis med platter på och vi körde 2 platter med ugnen på snabb uppvärmning.Sen att det är proppsäkringar i centralen och dom tåler ju lite mer :)

9. T
    Medlem · Nivå 10
    Mät mellan diskmaskinsfasen och spisfasen. I förgreningspunkten skall det vara 400 V mellan fasledarna , om det är rätt kopplat. I så fall behöver inte nollan förändras i area.

Redigerat 14 nov 2016 13:54
    Mikael_L och Hoffer gillar
  10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Japp, du har helt rätt, kan du mäta upp 400V någonstans har du trefas in i lägenheten (eller möjligen tvåfas, men det har jag aldrig hört om).

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: