den läcker med ca 1 droppe varannan sekund så det börjar bli rätt blött på golvet. Ingen rörmockare vill komma förrän på måndag....

kan jag rensa laga det själv?

• IMG_8116.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ventil.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om den sitter i ett radiatorsystem så kan läckaget möjligen bero på att trycket i systemet är så lågt att den inte stänger ordentligt. I annat fall är det nog bara att byta.

Det är som ni säger tydligen en vakuumventil. ingen kan förklara för mig varför den sitter på vattnet till badrum och toaletten så nu byter jag ut den till en plugg istället.

OM vattentrycket i matningen från Gatan/vattenverket försvinner och dessutom blir ett sug så ska vacumventilen släppa in luft istället för ditt eventuellt förorenade vatten i tvättmaskin, diskmaski, toalett, eller golvbrunnen där det ligger en slang ansluten till en vattenkran som du öppnar för att se om vattentrycket kommit tillbaka. Det är en hälsosam liten pryl som kan rädda dina grannar från magsjuka.

Protte

J
Det är väl en backventil man brukar ha som skydd mot sånt?

Hoppas han löst det, det var ett tag sen nu =)

• Gilla
jnse
  • Laddar…
jnse skrev:
Det är väl en backventil man brukar ha som skydd mot sånt?
Jo men om backventilen missar så är det bättre att släppa in luft än förorenat vatten.

• Gilla
jnse
  • Laddar…
J
Jag har då iaf aldrig sett en vakuumventil på tappvattenledningar, är det nåt man hade gammalt tillbaks i tiden?
Men jag läste att man kan ha det som skydd för att varmvattenberedaren inte ska sugas ur på vatten.

I ena lägenheten är den inbyggd i kranen till tvättmaskinen, i den andra så sitter den separat på röret till tvättmaskin.

Protte

• Gilla
jnse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.