Hej!
Vi köpte nyligen ett hus byggt 2005. Besiktningsprotokollet såg bra ut.
Var ute och grejade igår och fastnade vid hur balkongkonstruktionen ser ut. Jag saknar grundläggande kunskap om byggkonstruktion, men för mina otränade ögon ser det inte rätt ut.
Ska inte balkongens "ram" vila på stolparna? Stolparna står på ljutna plintar med beslag. Nu det ser ut som att ramen endast hänger i några skruv? Kollade i slutbesiktningsprotokollet och där nämns inget om felkonstruktion.
Kan ni hjälpa mig förstå om detta är korrekt och i så fall hur?
Var ute och grejade igår och fastnade vid hur balkongkonstruktionen ser ut. Jag saknar grundläggande kunskap om byggkonstruktion, men för mina otränade ögon ser det inte rätt ut.
Ska inte balkongens "ram" vila på stolparna? Stolparna står på ljutna plintar med beslag. Nu det ser ut som att ramen endast hänger i några skruv? Kollade i slutbesiktningsprotokollet och där nämns inget om felkonstruktion.
Då är det inte bara jag som tycker att det ser märkligt ut.K Kane skrev:
Väntar på samtal från besiktningsmannen. Han kanske kan bringa klarhet i konstruktionsförfarandet.
Hade absolut inte gått ut på den balkongen förrän man vet mer.K Kane skrev:
Att det hållit i 20 år innebär ju bara att konstruktionen håller sig själv. Det innebär inte att det orkar med last.
Nej av vad man kan se på bilderna så ser det inte alls bra ut. Man har varit lat för att få en bra förankrad staketstolpe på balkongen. Eller bara tänkt fel.
Avvakta vad besiktningsmannen säger men jag hade inte rört mig där.
Besiktningsmannen tyckte inte att det såg särskilt konstigt ut. Han sa att han av bilderna inte kunde se om den var fastdragen, men även om den inte var det så "sitter det rejäla skruvar från vinkeljärnen in i stolparna"??Dr Benz skrev:
Hade absolut inte gått ut på den balkongen förrän man vet mer.
Att det hållit i 20 år innebär ju bara att konstruktionen håller sig själv. Det innebär inte att det orkar med last.
Nej av vad man kan se på bilderna så ser det inte alls bra ut. Man har varit lat för att få en bra förankrad staketstolpe på balkongen. Eller bara tänkt fel.
Avvakta vad besiktningsmannen säger men jag hade inte rört mig där.
Funderar på hur och om jag kan ta detta vidare? Jag saknar fackmannamässig kunskap om byggkonstruktion. Besiktningsprotokollet sa att balkongen var ok (dvs. Ingen anmärkning).
Kan det vara ett dolt fel?
Nej det kanske inte är någon fara men jag skulle vilja ha ett utlåtande från någon som kan.
Jag skulle kunna tänka mig att på bifintliga stolpar skruvar en 45x70 bit (eller nu vilken bredd stolpen har) som stöttar under regeln och förankras med ordentliga skruvar.
Jag skulle kunna tänka mig att på bifintliga stolpar skruvar en 45x70 bit (eller nu vilken bredd stolpen har) som stöttar under regeln och förankras med ordentliga skruvar.
Ja, blir ju svårt med dolt fel när det är så tydligt....E esortho skrev:
Märkligt bytt däremot, enklare och billigare att bara dra ett par rejäla skruv genom ramen in i stolpen. Ännu bättre om man jackat ut stolpen så att ramen vilar direkt på den.
Ytterstoplarna är lätta att åtgärda men knöligare att komma åt de inre. Finns säkert någon häe som kan ge tips
Jag hade åkt och köpt ett par tryckta stolpar och kilat in under ramen på insidan och dragit i ett par träskruv på ytterstolparna så länge.
Produkter som diskuteras: "träskruv"

Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Nåntuna backe i Uppsala? Ser så ut.Stefan_Olsson skrev:
Hej!
JM som byggt området.
Många "specialare", enligt vad jag fått beskrivet (släkting som bor där).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Är detta avloppsrör från vask korrekt monterat?
Vatten & Avlopp -
Är detta korrekt, kabel i markrör
El -
Är detta verkligen korrekt drevning och plåtarbete vid fönstermontage?
Fönster & Dörrar -
Är detta rätt underlagsduk och monterat korrekt?
Tak & Vind -
Är detta en korrekt installation? Golvbrunn Purus
Badrum