Hej!
Jag blev lite konfunderad över denna grund till vår altan. Misstror inte snickarna men jag funderar ifall några skruv från sidan räcker för att bära den vikt som blir på altanen. Borde det inte vara något stöd under reglarna som bokstavligt talat bär rubbet?
Altanen är rätt stor. Ca 5x12m
Mvh
Okunnig amatör
Jag blev lite konfunderad över denna grund till vår altan. Misstror inte snickarna men jag funderar ifall några skruv från sidan räcker för att bära den vikt som blir på altanen. Borde det inte vara något stöd under reglarna som bokstavligt talat bär rubbet?
Mvh
Okunnig amatör
Medlem
· Stockholm
· 791 inlägg
Om jag byggt till mig själv skulle jag aldrig göra så. Minst en bit under regeln, en till på andra sidan och skruva ihop som ett paket. Idealt med skruvbara stöd istf regel, så man kan justera ev sättningar.H Humsipums skrev:Hej!
Mvh
Okunnig amatör
Hur är underlaget? Packat ordentligt? Annars kommer det sjunka under stöden. Det blir hela havet stormar uppepå decket.
Jag hade lagt en betongplatta under stöden. Duger väl med en regelbit, men känns inte seriöst.
Sten eller betongplattor under ”benen” är att föredra. Speciellt eftersom trä i direktkontakt med mark kan suga upp fukt från marken. Dom träbitarna kommer ruttna avsevärt mycket snabbare än alla resterande delar av altanen.
Oklart vad du menar med ”några skruv”, eftersom det absolut finns skruvar som är dimensionerade för de laster som en normal altan har. Men därmed inte sagt att det inte kan bli bättre. Kloss direkt under bärlinan leder bättre ner lasten i marken. Kan ju enkelt läggas dit nu i efterhand.
Oklart vad du menar med ”några skruv”, eftersom det absolut finns skruvar som är dimensionerade för de laster som en normal altan har. Men därmed inte sagt att det inte kan bli bättre. Kloss direkt under bärlinan leder bättre ner lasten i marken. Kan ju enkelt läggas dit nu i efterhand.
Det är väldigt välpackat första 2-3m av djupet. Sista 1-2m mindre välpackat.P Per i Hamrånge skrev:Om jag byggt till mig själv skulle jag aldrig göra så. Minst en bit under regeln, en till på andra sidan och skruva ihop som ett paket. Idealt med skruvbara stöd istf regel, så man kan justera ev sättningar.
Hur är underlaget? Packat ordentligt? Annars kommer det sjunka under stöden. Det blir hela havet stormar uppepå decket.
Jag hade lagt en betongplatta under stöden. Duger väl med en regelbit, men känns inte seriöst.
På större delar av altanen ät det betongplattor och inte regelbot längst ner.
Ska jag insistera att de stoppar en liten bit under regeln menar du?
På mellandelar är det cc 60 och vid frisen/skarven cc 30. Just på bilden är det cc60K kniv skrev:
Jag är inte orolig för skruven i sig, att de skulle knäckas, utan att trämaterialet med många års exponering av fukt mjuknar och börjar ge vika där skruven sitter.
Om du vill tvingas renovera altanen om 10 år så ska du absolut acceptera det där. Jag själv hade aldrig köpt det där, reglarna längst ner kommer ruttna och altanen kommer börja svikta. Det räcker ju med justerbara terassfötter och några betongplattor (bild) så får inte reglarna kontakt med marken.
Tack! Betongplattor är det för det mesta. Av någon anledning har de lagt träbitar just där jag tog kort. Jag ska stå fast vid att de ska sätta bitar under som bär trä't. När jag tog upp detta med snickaren (pensionsålder) var han snabb med att hävda att det kommer klara sig långt längre än vi lever. Jag ska be dem sätta terassfötter av något slag.F fnukis skrev:
Medlem
· Stockholm
· 791 inlägg
Så ska det se ut. Håller i evigheter, och skulle det bli svikt någonstanns kan det enkelt justeras.F fnukis skrev:
Kostar lite mer, så frågan blir ju vad ni faktiskt avtalat. Om inget specifikt avtalats kan det tyvärr bli så här. Ser fint ut i 5-10 år. Svårt att komma åt " snickaren" då, om han ens finns kvar.
Enligt överenskommelsen innan skulle de sätta betongplattor under. Men ser nu att de lagt betongplattor till hälften och träbitar till hälften. Bifogar hur det ser ut just nu. Ska ta ett samtal med snickaren om att de tyvärr får göra om lite. Kommer jag få stå för kostnaden för omarbetet då de gjort på ett dåligt sätt?P Per i Hamrånge skrev:
Nu har det tyvärr snöat mitt under arbetet här efter några väldigt våriga dagar.