Byggahus.se

Är detta en bärande vägg?

1. S
    Medlem · 17 inlägg

Styler

Medlem
    Jag kommer snart ta över en mindre bostadsrätt och vill riva en vägg som avgränsar köket från rummet. Min uppfattning är att väggen inte är bärande och har informerat föreningen mina avsikter. De ville dock ha ett utlåtande ifrån en konstruktör för att få ett definitivt svar. Jag har planskissen och en faktisk bild på själva väggen, samt de ritningar som stadsbyggnadskontoret har på sin sida.

Jag kan inte tyda om väggen är bärande utifrån ritningarna, min gissning är att den inte är det. Den kändes ganska ihålig när jag knackade på väggen. Det finns dock en ventilationskanal i väggen samt el indraget. Innan jag kontaktar en konstruktör för ett utlåtande så vill jag få en fingervisning om den kan rivas, vill helst inte ta kostanden om det visar sig att vägen är bärande. Om den skulle vara det så vill jag inte gå vidare. Fastigheten är byggd 1929.

Tacksam för klargöranden.

2. B
    Husägare · Göteborg · 1 327 inlägg

bossespecial

Husägare
    Väggen du pekar på är ej bärande, strax över väggen ligger det en balk INP180(tror jag det står). Plattan som väggen står på är även armerad i underkant vilket också visar att väggen inte är bärande.
    Föreslår även att du tar fram alla ritningar på kåken innan du går till konstruktören, detta för att få en helhetsbild av stommen.

3. S
    Medlem · 17 inlägg

Styler

Medlem
    Tack det är inte heller min uppfattning om att den är bärande. Dock går ventilationskanalen längs den högra delen av väggen så blir inte att riva hela väggen. Icke bärande väggar ska ju inte vara några problem att riva.

Jag blir dock lite nyfiken när man läser följande meningar "även om en vägg inte räknas som bärande, kan den vara strukturellt viktig för konstruktionens stabilitet. Om det gäller ett äldre hus kan sättningar ha gjort så att belastningar på de bärande väggarna har minskat och istället delvis tas upp av andra delar i konstruktionen"

Kan det således innebära att nedrivning av en icke bärande vägg kan ge negativa konsekvenser konstruktionen i övrigt om det faller in enligt ovanstående? Finns det något juridiskt ansvar om det skulle sig så vara fallet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.