Hej!
Står i begrepp att renovera köket och en hantverkare från IKEA:s samarbetspartner var här för att kolla förutsättningarna. Han påpekade då att fläkten såg "lite skum" ut, framförallt för att det var två sladdar, och han undrade om det var en s.k. alliance-fläkt.
Är själv novis på området och undrar därför om någon vet? Vad kan jag isåfall ersätta den med, IKEA har inga sådana fläktar enligt killen som var här:
Huset är ett boro-hus från 1990 och jag har s.k. luftburen värme.
Står i begrepp att renovera köket och en hantverkare från IKEA:s samarbetspartner var här för att kolla förutsättningarna. Han påpekade då att fläkten såg "lite skum" ut, framförallt för att det var två sladdar, och han undrade om det var en s.k. alliance-fläkt.
Är själv novis på området och undrar därför om någon vet? Vad kan jag isåfall ersätta den med, IKEA har inga sådana fläktar enligt killen som var här:
Huset är ett boro-hus från 1990 och jag har s.k. luftburen värme.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Tack, men vad kan det vara för lustig svart sladd? Jag hittade t.o.m manualen i en gammal pärm och där nämns inget om den svarta sladden. EFT 6466/S heter modellen från Electrolux
Jag vill nog påstå att det är en vanlig fläkt, sladden går från knapparna i kåpan til motorn bakom "silencetech"-kåpan.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 657 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 657 inlägg
Electrolux beskriver den som traditionell fläkt: https://www.electroluxhome.se/vitvaror/koksflakt/traditionell-koksflakt/eft6446s/
Bästa svaret
En Alliance system består av två fläktar.
En på taket som sköter bostadens grundventilation och en i köksfläkten för att får lite bättre drag när man lagar mat.
Dessa jobbar synkroniserat, startas köksfläkten så ökas varvtalet på den andra motorn.
Så om det skulle vara Alliance så bör du höra luftdrag (grund flödet) i köksfläkten när den är avstängd.
Min gissning är att det är en helt vanlig fläkt och den svarta lustiga sladden går från kretskort, som fördelar ström till knappar och ljus, till själva motorn.
En på taket som sköter bostadens grundventilation och en i köksfläkten för att får lite bättre drag när man lagar mat.
Dessa jobbar synkroniserat, startas köksfläkten så ökas varvtalet på den andra motorn.
Så om det skulle vara Alliance så bör du höra luftdrag (grund flödet) i köksfläkten när den är avstängd.
Min gissning är att det är en helt vanlig fläkt och den svarta lustiga sladden går från kretskort, som fördelar ström till knappar och ljus, till själva motorn.
Tack för er hjälp, det måste vara en vanlig som sagt
Klicka här för att svara