Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Är detta dolda fel?

1. B
    Medlem · 59 inlägg

blork

Medlem
    Köpte ett hus nu under sommaren. Huset var besiktat och vi hade genomgång med besiktningsmannen och överlåtelse besiktning.

Nu har vi bott här i ungefär en månad och har upptäckt en del fel så jag funderar lite på om jag har rätt till ersättning?

1. Uterummets vikdörrar har kärvat ihop och går inte att öppna längre nu när det är kallare och träet rör sig.
    2. Varmvatten kran i tvättstugan ger bara varmvatten i 20 sekunder sen försvinner vattnet helt. (övriga kranar fungerar fint)
    3. Luktar avlopp i badrummet.
    4. Fuktsensor i grunden trasig.
    5. Frånluftspanna visar inte de olika kanalerna, styrkort antagligen trasigt.
    6. Stuprör som saknar fästen längst ner och sitter lite löst.

Vissa av dessa kan jag åtgärda själv med ganska lite jobb men jag undrar mest vad som är dolt fel och inte?

2. L
    Medlem · Västernorrland · 303 inlägg

lodin92

Medlem
    Nej inte dolda fel, de där är vanligt underhåll eller kunde kontrolleras vid köp. Ev avloppslukten om badrummet är nygjort skulle eventuellt beroende på fel va dolt fel

• Laddar…
  3. Viktor.J
    Renoverare · Saltsjö-boo (Blekinge exil) · 1 820 inlägg

Viktor.J

Renoverare
    Som föregående inlägg skriver så är inget dolda fel. Åtgärda och njut av huset.

4. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 11 399 inlägg

Stefan NPremiumikon: Hand

Verktygstokig
    Men kom igen, saknat fäste stuprör?

5. Davidbagare
    Medlem · 403 inlägg
    Hota säljaren med att ni anlitat advokat och kommer driva process för att få ersättning för alla dessa brister ni hittat nu när ni tagit tag i er undersökningsplikt. Kanske kan skrämma ur säljaren en massa pengar då! Stå på er!

6. B
    Medlem · Västmanland · 2 899 inlägg

BSOD

Medlem
    Undersöknkngsplikten ska man ta tag i innan man skriver på avtalet. Har man inte gjort det får man skylla sig själv.

Håller med ovanstående om att dessa fel inte kommer räknas som dolda i en juridisk process.

7. Davidbagare
    Medlem · 403 inlägg
    Exakt det här. Mitt ironiska inlägg ovan lös kanske inte igenom som tänkt.
    För många köpare som tror de kan komma i efterhand med massa ersättningskrav från säljaren bara för att de inte fullgjorde sin undersökningsplikt.

8. Lulaua
    Medlem · 515 inlägg

Lulaua

Medlem
    Älskar nummer 6, garanterat dolt fel! :rofl:

9. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 30 023 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Det är inte helt ovanligt att vattenlåset i golvbrunnen inte sätts tillbaka på ett korrekt sätt vid flyttstädningen. Lyft upp vattenlåset, gör rent och se till att inte sluter helt tätt när du sätter tillbaks det. Smörj kanske med lite tvål om det är svårt att få det på plats.

10. B
    Medlem · 59 inlägg

blork

Medlem

Yes tack. Förstagångsköpare så allt detta är nytt för mig. Får tänka på det till nästa husköp.

11. D
    Renoverare · Stockholm · 1 402 inlägg

Dublin

Renoverare
    Välkommen som husägare. Gissar att det är ditt första hus. Som husägare har man konstant saker som behöver åtgärdas, saker som är mer eller mindre akuta eller saker som man bara vill byta ut för att få det bättre. Jag tycker du ska vara glad och nöjd om du bara har 6 saker på din "att göra lista". Jag tror inte min att göra lista någonsin varit så kort och då är jag inne på det 23e året i mitt hus ;)

12. B
    Medlem · Västmanland · 2 899 inlägg

BSOD

Medlem
    Ironi funkar extremt dåligt i juridiska sammanhang på forumet.

13. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 2 424 inlägg

Hep

Garagebyggare
    Jag har inget att tillföra i ursprungsfrågan, men nu när du ändå är här - lägg ut bilder och beskrivningar av problemen, så finns det massor av hjälp att få här. Fast kanske säkrare i en ny tråd med annan rubrik.

När du (kanske med hjälp härifrån) hittar orsaken till punkt 2, får du gärna återkomma och berätta. Den gör mig väldigt nyfiken och jag skulle vara helt vilse om det hände mig.

• Laddar…
  14. B
    Medlem · 59 inlägg

blork

Medlem

Jag har bott i hus och fixat i drygt 8 år så det är inget nytt för mig. Jag tänkte mest om det fanns något att få innan jag gör det själv i onödan. ;)
    Det finns betydligt mer att göra men inget jag liksom skulle påstå är dolda fel.

15. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 13 606 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Husägeriet är ett enda stort vaktmästeri.

Jag tror inte det är så mycket att tänka på vid husköp egentligen, så här är hus. Är de nybyggda så har de barnsjukdomar de första åren som man får åtgärda och är de äldre så har de fel som uppkommer med ålder, slitage eller av tidigare reparationer och renoveringar.

Bara att skriva en lista och börja beta av. Eller som många gör, leva med de små skavankerna. Människan är förvånansvärt tolerant.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.