Byggahus.se

Är detta blåbetong?

935 läst  7 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Är detta blåbetong?

2. A
    Medlem · Nivå 9
    Jag tycker det är svårt att se på din bild. Normalt sett menar man en blåaktig lättbetong/gasbetong med "blåbetong".
    Enklast är att se om den är porös och mjuk. Då är det troligen blåbetong, men på din bild ser det ut som vanlig betong, men jag kanske ser fel. Ta gärna en närbild på ytan.

Dessutom ska man tillägga att inte all blåbetong är behäftad med radonproblem.

3. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 19
    Ser ju ut som du fotat putsen bara?

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Det kan vara bilden som är för dålig. Men av det man kan se även med kraftig zoom så är det inte blåbetong på bilden, men det kan finnas längre in i väggen. Om dör ör blåbetong så finns det et skikt puts på 10mm eller mer utanpå.

På bilden tycker jag det ser ut som vanlig betong, eller puts.

5. J
    Medlem Nivå 1
    Jag bor i ett blåbetong hus och vi ligger kring 490 bq/m3 innan vi har förbättrat ventlilationen en smula. Dock vet jag inte varför jag ska förbättra den egentligen... jag är inte ett dugg nojig över radonet. Linear no-threshold modelen har redan bevisats vara felaktig eller extremt överdriven. Oavsett... om vi låtsas att den stämmer så är risken för mig att få lungancer 0.6% istället för typ 0.4% vid total avsaknad av radon.
    Har man flera 1000 eller 10 000 tals Bq/m3 från markradon eller rökar då kanske man borde oroa sig lite.

Än så länge har ingen i Sverige bevisats ha fått lungcancer av ett blåbetonghus vad jag vet.

Redigerat 7 jul 23:34
  6. K
    Medlem Nivå 6
    Intressant inlägg och det skulle vara ytterligare intressant att höra om någon här på Byggahus har koll på om det finns utredningar/bevis eller annat som visar på dom verkliga riskerna och inte bara teoretiska mer eller mindre tveksamma beräkning och/eller antagande?
    Det vill säga finns det påvisade lungcancerfall orsakade av blåbetong i bostäder?

7. Staffan2000
    Medlem · Nivå 13
    Jag var på väg att köpa ett lättbetonghus en gång. Mäklaren påstod att han kunde se att det inte var en radioaktiv variant! DET tyckte jag lät konstigt, så jag ringde till "Statens strålskyddsinspektion" och fick en tjänsteman att skratta sig fördärvad. -Va!!! Sade han det??? :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
    Enligt den skrattande experten går det inte att se om materialet är "blåbetong" eller inte!

8. J
    Medlem Nivå 1
    Det finns inget bevis. Det enda man vet är att radon är farligt i höga nivåer. Frågan är vad som är höga?
    Radon gränsen är satt för att skydda rökare.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka