Jag håller på och river ut ett trägolv, Limhamsruta, från 1973. Under golvet ligger en stegdämp som ser ut ”randig” kartong, ungefär som runt Ikeas produkter. I mitten av denna papp är det något svartbelagt. Kan detta vara asbest?

• Skadat trägolv; upprivna plankor; synliga underlag och isolering; renoveringsbehov; inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Det ser inte ut som asbest i alla fall.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det ser inte ut som asbest i alla fall.
Smaka på en liten bit. Smakar det inte asbest är det ju lugnt. Jag gissar på någon typ av asfaltspapp.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Smaka på en liten bit. Smakar det inte asbest är det ju lugnt. Jag gissar på någon typ av asfaltspapp.
Nu är det ju inte min papp men hade jag haft möjlighet hade jag gärna smakat.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BigR
Ser ut som bitumenbelagd papp. Typ ”Wellit” som man isolerade med i mitten av 1900-talet.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
BigR BigR skrev:
Ser ut som bitumenbelagd papp. Typ ”Wellit” som man isolerade med i mitten av 1900-talet.
Där har vi det! Hade ett brand name på tungan...

Tjärdoppad wellpapp. Det är nästan garanterat det vi ser på bilden.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det är bra skit. Det hade vi under kaklet i badrummet sedan 1971, färskt och fint ca 45 år senare.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hade ätit lunch precis innan så var ganska mätt, annars hade jag definitivt smakat.

• Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Super. Tack för alla svar :)

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.