Hej, tänkte måla om mina vindskivor och vattbrädor men vet ej vilken färgtyp som den förre ägaren målade med.
Jag har sandpapprat ytan, det dammar en hel del men en del fastnar också på sandpappret. Är detta alltså en akrylatfärg, eller vad tycker ni? Se bifogade bilder.
Jag har sandpapprat ytan, det dammar en hel del men en del fastnar också på sandpappret. Är detta alltså en akrylatfärg, eller vad tycker ni? Se bifogade bilder.
Ok, så det har inte så stor betydelse i mitt fall vilken jag väljer?Claes Sörmland skrev:
Finns det såna?A AndersS skrev:
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jag är inte kemist. Du ska självklart använda den färg du tror på och som passar ditt hus och dina behov av att skrapa och byta vindskivor framöverE Einh skrev:
Linoljefärgen färgen flagnar inte utan kritar när den åldras och är därför lätt och smidig att underhålla.
Jag använder Nordsjös för fönster och snickerier där man först använder en impregnerande olja. Använder för övrigt trä deras VX-färg, den oxiderar liknande alkyd/oljefärg.
Där jag fått sprickor/flagor är där det fortfarande sitter kvar gammal "plastfärg" målat på 70-talet, det är den gamla färgen som släpper mot trä och jag slarvade med borttagning på 80-talet.
Nytt trä som målats under de senaste 30 åren räcker att målartvätta och ev. Prick Fri, behöver inte ens skrapa. Håller 15-årsintervall på målning och gör bara en strykning, kanske slarvigt med en strykning men fungerar hitintills.
Använder både på bostad och fritidshus.
Där jag fått sprickor/flagor är där det fortfarande sitter kvar gammal "plastfärg" målat på 70-talet, det är den gamla färgen som släpper mot trä och jag slarvade med borttagning på 80-talet.
Nytt trä som målats under de senaste 30 åren räcker att målartvätta och ev. Prick Fri, behöver inte ens skrapa. Håller 15-årsintervall på målning och gör bara en strykning, kanske slarvigt med en strykning men fungerar hitintills.
Använder både på bostad och fritidshus.