Byggahus.se

Är det vettigt att installera bergvärme i vårt hus?

1. M
    Medlem · Nivå 10
    Vi har ett 1,5 plans Borohus på 176 kvm +30 kvm garage. Huset ligger i norra delen av landet och är byggt 1990 och har idag ett luftvärmesystem från Bacho. Vi har även en kakelugn som eldas en del under vintertid, gör av med ca två-tre kubikmeter ved per år.

Vår totalförbrukning ligger idag på 25 - 26 000 kwh med 21-22 grader inomhustemp och ca 10-12 grader i garaget. Vi har alltså inget vattenburet system förutom garaget som har vattenburen golvvärme med en egen elpatron.

Luftvärmen tuffar på och funkar hyfsat bra men systemet är ju snart 28 år gammalt så vi har börjar fundera på att byta det. Frågan är bara mot vad? Bergvärme känns såklart som det bästa och är ett "riktigt" värmesystem men även med högst investeringskostnad. Å andra sidan tänker jag att det kan vara smart att passa på nu att låna till installationen med de låga räntor som är och amortera på 10 år. Det som framförallt är frågan är om det är ekonomiskt försvarbart i och med att radiatorer måste installeras. Inser dock att det kan bli svårt att "räkna hem" investeringen rent ekonomiskt på en rimlig tid och att man måste väga in komfort/trygghetsaspekten i det hela för att kalkylen ska gå ihop. Till saken är att ett badrum på ca 20 kvm ska renoveras så småningom och då är det kanske smart att passa på att kunna installera vattenburen golvvärme samtidigt?

Jag har ännu inte gått ut med offertförfrågningar utan hoppas på lite feedback från er på forumet om saker att tänka på. Vad kan merkostnaden vara för installation av radiatorer? Brukar man få ett styckepris per radiator? Uppskattar att det handlar om runt 10-12 radiatorer.

Snickrade på en kalkyl som bifogas där de mest osäkra parametrarna är investeringskostnaden och energibesparing. Synpunkter på dessa? Kanske får man räkna med ett ännu högre investeringskostnad än den jag antagit?

2. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Jag tror att du både ska räkna med lite högre installationskostnad och högre energibesparing. Räkna med 120-140 tusen för själva värmepumpen med brunn och 7-8000 per radiator i installationskostnad så har du iallafall inte räknat för lågt. Ska du ha kulvert till garaget och lite prylar för att kunna styra det separat så blir det några tusen till det också.
    Av nuvarande förbrukning borde ca 20 000 kWh gå till värme och varmvatten. Räknar man med att värmepumpen sänker den förbrukningen till en tredjedel så blir totalen ca 12 000 kWh.

3. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Räknar ni med att kunna använda nuvarande system för ventilation, eller måste det inte också åtgärdas?

4. M
    Medlem · Nivå 10
    Tänker att nuvarande ftx-system får fortsätta, även om jag förstår att ett nytt med roterande växlare är effektivare. Eller finns det någon hake med det?

Kan även tänka mig att inte koppla på garaget till bergvärmen utan istället sätta en luft-luft där för att bättre hantera fukten som blir när man kör in en snöig bil.

5. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    För att luftvärmepumpen ska ta hand om fukten så måste den kyla luften. Bättre i så fall med en avfuktare om du har problem med fukten.
    Men med en luftvärmepump blir det billigare att värma, så man kan kosta på sig bättre ventilation vilket borde förbättra lite iallafall.

6. L
    Bannad Nivå 8
    Känns fel att bygga vattenburet, när du redan har ett luftsystem. Kolla vilka möjligheter det finns att bygga ett system med värmepump där värmen sprids via luften. Nya hus har både aktiv ventilation samt värmepumpar.

• Laddar…
  7. J
    Medlem · Nivå 8
    Jag hade ett liknande system i förra bostaden, 140 kvm, byggt 91.

Vi gjorde aldrig någonting åt det, men vi låg på ungefär 2500 kr i månaden i el och uppvärmingskostnader om man slog ut det på ett år. Grannarna var smarta och kompletterade med en luft-luft och kom ned till ungefär 1200 kr i månaden i snitt. Ungefär samma förutsättningar med två barn.

8. M
    Medlem · Nivå 10
    Har försökt finna ett system som Lolight, dvs att man dockar en värmepump med luftvärmesystemet men tycker det verkar vara en liten och osäker marknad. Diverse speciallösningar som man inte riktigt vet om de fungerar eller inte. Men möjligen att en frånluftvärmepump skulle fungera?

9. L
    Bannad Nivå 8
    Nybyggda hus har ofta ett frånluftsvärmepumpsystem. Kontakta leverantörerna och kolla vilka möjligheter som finns.

10. K
    Tillbyggare Nivå 10
    Detta är inte så svårt, ett värmebatteri som kopplas till en bergvärmepump är inga konstigheter, finns många leverantörer att välja mellan. Enda problemet kan vara att hitta plats för det ev.
    Samt en installatör med något bakom pannbenet.

11. G
    Medlem Nivå 1
    Inser att det är en sjukt gammal tråd, men jag snubblade över ditt inlägg i tråden om elförbrukning och såg att du bor i ett näst intill identiskt hus som mig sett till byggår och uppvärmning. Har ni gjort slag i saken och gjort något åt Bacho-systemet? Vi håller just nu på att konvertera till vattenburet med radiatorer + bergvärme. Det var en lång väg till det beslutet med allt från den ekonomiska kalkylen till komfort och värde på huset. Vi hade tre huvudspår varav de andra två var bergvärme + vattenmantlat luftvärmeaggregat och luft/luft-värmepump.

12. M
    Medlem · Nivå 10
    Hej. Nej vi har inte kommit till skott ännu pga lite andra projekt men samma fundering finns kvar. Är klart intresserad av hur det går för er. Väljer ni att byta ftx-en samtidigt eller kör ni vidare med samma? Vad landar den totala investeringen på i ert fall? Gör ni delar själva eller köper ni rubbet?

13. G
    Medlem Nivå 1
    Vi har valt att ersätta både ACJ och ACF på en gång. Nya FTX-en hamnar på vinden istället för på väggen i tvättstugan. I samma veva har vi valt att riva ut allt i tvättstugan för att byta allt från matta och brunn till inredning. Vi har lejt bort allt utom återställning av tvättstugan och vi ser ut att landa på saftiga 320 tkr efter ROT för detta, varav bergvärme och radiatorer står för 245 tkr. Det blev till slut 13 radiatorer, 200m borrhål, Nibe 1255 6 kw, FTX och plastmatta+brunn i tvättstuga.

Eftersom vi inte riktigt är i mål ännu är inte allt helt klart men med dagens elpris ser vi ut att kunna spara 17-20 tkr per år vilket ger en avkastning på 5-6% på investerat belopp och värdet på huset ser ut att öka motsvarande investeringen enligt mäklare.

Vi valde till slut att inte gå på vattenmantlad luftvärme då vi inte gillar komforten från luftvärmen och för att slippa underhåll och service på det samt att mellanskillnaden inte var enorm.

Hur har era tankar gått?

14. M
    Medlem · Nivå 10
    Jo det kostar men jag tror det är en vettig investering ni gör ändå. Vi kommer med största sannolikhet göra detsamma, men det blir tidigast kommande höst. Vi har renoverat tvättstugan för ca 4 år sedan så jag tänker mig att ett nytt ftx-aggregat får sitta där det gamla sitter idag. Vi kommer i så fall gå på radiatorer och inte vattenmantlad luft. Helst skulle jag vilja köra golvvärme men kan inte försvara det ekonomiskt.

Känns som min gamla kalkyl håller hyfsat då med 245 tkr för bergvärme + radiatorer. Tror däremot att el bara kommer bli dyrare så besparingen blir troligen högre med tiden ( även om ökade fasta avgifter och effekttariffer äter upp en del).

Vad har ni för förbrukning innan konvertering?

15. G
    Medlem Nivå 1
    Vi har bara bott i huset i ett och ett halv år men första året landade på 32 000 kwh med 22 grader inomhus och 10-12 grader i garaget. Vi har direktverkande i garaget så det är tanken att vi tar tag i framöver. Har lurat både på luft/luft-värmepump och kulvert, men det lutar åt en luft/luft som kan köra underhållstemperatur. Ni verkar ju ha det bra förspänt för att köra kulvert med golvvärmen.