Byggahus.se

är det verkligen snyggt m laminat??

1. D
    Medlem · 233 inlägg

Dahlino

Medlem
    fördelar/ nackdelar m laminatgolv?
    finns det verkligen laminatgolv som ser ut som äkta trägolv?? vad händer om det blir märken i golvet, det går ju inte att slipa om. får man bryta upp hela golvet då för att lägga in en ny bit??
    nån som har erfarenheter av de nya laminatgolven??
    tack på förhand!

2. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 3 956 inlägg

snuttjulle

Medlem

Re: är det verkligen snyggt m laminat??

Fördelar.
    Enormt tåligt. En kollega testade att göra märke i en spillbit och fick slå på snedden med hammaren för att få ett litet märke.
    Lägger du klick utan lim så går det att bryta upp och byta en bit om någon mot förmodan skulle lyckas skada.
    Nackdelar.
    Många säger att det känns kallt
    Gångljudet kan bli högt.

3. D
    Medlem · 83 inlägg

diziz

Medlem

Kalassnyggt och i princip underhållsfritt.
    Snyggaste golv jag sett i alla kategorier IRL är Allocs skeppsgolv.

4. K
    Medlem · Östergötland · 1 284 inlägg

krillek

Medlem

På minuskontot:

Hårt jämfört med t ex ett riktigt trägolv.
    Inte alls lika "levande" i o m att ett begränsat antal "mönster" trycks på laminatet.

När jag skulle lägga golv på ett stort sovloft i min sommarstuga stod jag i valet & kvalet mellan laminat och ett billigt riktigt trägolv. Jag hittade ett furugolv för 80 kr/m2 - i och för sig med en del fula kvistar och liknande - som jag la in. Jag har inte ångrat det en sekund. Trägolvet är mycket mera levande, varmt att gå på och känns naturligt.

5. J
    Medlem · 1 050 inlägg

jessica

Medlem

Trä är ju alltid trä ;) Men det beror ju kanske på vart du skall ha det. Laminat kan man ju ha om det är ett rum som inte anv så mkt. Då kan ju priset vara försvarsbart...
    Men annars helt klart riktigt trägolv :)

6. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 265 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Nej!
    Men smaken är olika som sagt. Någon annan nämnde Allocs skeppsgolv, vilket jag personligen tycker är riktigt fult.

För övrigt hade jag planerat att lägga Siljans färdigbehandlade furuplankgolv i huset. Det såg ut som ett budgetlaminatgolv köpt på lågprismarknad. Riktigt "plastigt". Det gick bort med en gång. Obehandlade plankor som lutades/naturoljades på plats blev lösningen. Konstigt nog var det obehandlade golvet dyrare per kvadratmeter ???

7. H
    Medlem · 313 inlägg

hanneli

Medlem

Eftersom alla för- och nackdelar är listat i föregåande svar, ska jag endast bidra m min personliga åsikt (bidrar iofs kanske inte så mycket konstruktivt): Fult och jag ogillar stärkt ljudet. Om jag inte får välja trägolv, väljer jag hällre plastmatta el linoleum i stället.
    :p ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.