Byggahus.se
Jag köpte en billig jula pump på rea för ca 3 år sedan. Tror jag gav 3500kr för den. Sedan att montera den själv tog ca 1 timme. Och den tuffar o går utan problem, gör rent filtren med jämna mellan rum. Annars så gör jag inte något alls.
Har lite svårt att avgöra hur mycket vi sparat då jag satte in den det första vi gjorde. Men föra ägaren gjorde av med ca samma mängd el, och enligt grannarna så hade dom svinkallt inne. Och vi har nu ca 21 grader hemma.
Får väll se hur länge den går. Men för det priset så är det en otroligt bra kalkyl.

Mikael_L
electroluxaren skrev:
...Kolla gärna med F-gas förordningen vad som sägs ...
Länk tack, så vi har någon möjlighet att kolla! ;)

TeroM:
Den pumpen jag läste om förr på polarpumpen verkar numera ha utgått, men för din modell:
http://docs.polarpumpen.se/manualer/FH25-35-manual-pp.pdf

sida 11, luftreningsfilter, varje år: "Byt till ett nytt luftreningsfilter för bästa prestanda."
Ser inte ut att vara samma typ av filter dock.

När jag var inne på polarpumpen för några månader sedan fanns bara en Mitsubishi att välja på om jag minns rätt.
Såg också nu när jag var inne, att Toshiban stigit 1000kr och standardinstallationspriset med 100kr tror jag, bara sedan jag skrev första inlägget i den här tråden..

Problemet är att det är inte pumparna som går sönder utan styrkorten till dem.
Synd att de inte var som de gamla tv aparaternas tid när det följde med ett kretsschema i en plastficka på baksidan så vilken tcreparatör som helst kunde reparera den.

Tyvärr hjälper inte ett kretsschema så jättemycket när det sitter en mikroprocessor mitt i kopplingen..(Panasonic LLVP).

Screen Shot 2013-02-19 at 9.10.08 PM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men kretskortet består väl av mer än en microprocessor?

Jo, det finns givetvis tonvis med diskreta komponenter, men det brukar vara ganska svårt att reda ut vad som är fel när man inte vet vad processorn gör.

Omöjligt är det givetvis inte. :)

(Om någon behöver Service Manualen för E9DKE och E12DKE så är det bara att skicka ett PM.)

Mikael_L
electroluxaren skrev:
Kolla gärna med F-gas förordningen vad som sägs om att arbeta med kylsystemet utan certifikat.
Mikael_L skrev:
Länk tack, så vi har någon möjlighet att kolla! ;)
Har du fått fram någon länk än?

Gissar att electroluxaren syftar på denna? http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070846.HTM men det finns också ett antal olika EU-förordningar inom området också (och en massa korshänvisningar dem emellan).

Det är inte helt enkelt att grotta ut den exakta betydelsen av dessa bestämmelser kring kravet på certifikat eftersom den oftast hänvisar till företag.

Mikael_L
norrbottenstorpet skrev:
Gissar att electroluxaren syftar på denna? [länk] ....
Jag har skummat genom den texten nu.
Jag hittar inget där som det känns att jag behöver bry mig om speciellt mycket ifall jag monterar en Jula-pump själv.

Kave skrev:
Vår 70.000 pump höll i tre år. Grannens med en likadan höll lika länge, skönt med 6 års garanti.
Försäkringsbolagen funderar på att ta bort värmepumpar från hemförsäkringen.
Om nu de ha blivit lurade så har också ni blivit det. Vem betalar 70.000 fö en luft-värmepump!!!

Bara en tanke: Låt säga att det ÄR olagligt att montera en luftvärmepump helt själv, låt sedan säga att av någon anledning går något snett vid monteringen ELLER produkten har något tillverkningsfel (hur är det med elen t.ex. är det stickpropp förmonterad vid inomhusdelen att sätta i vägguttag?), säg att det av någon anledning börjar brinna o garaget brinner ner.
Då kanske försäkringsbolaget är intresserade av vem som har installerat den nya luftvärmepumpen?

Hördu Patrik Larsson häng med nu! :p

Skämt åsido, certifieringskravet i f-gasförordningen handlar om att gaserna är ozonnedbrytande. Tror inte att försäkringsbolagen är särskilt intresserade i om utsläpp till luft gjorts, det lär inte påverka det värde som bolaget har försäkrat.

Nej jag hänger inte riktigt med, på Julas sida står bl.a: "Skall installeras av fackman." samt: "Ansluts via jordad stickpropp.".
Om man då redan har en elcentral med jordfelsbrytare och ett vägguttag med 10A trög säkring, förstår jag inte varför det ska krävas "fackman" (vad det nu innebär) ifall pumpens innerdel levereras med kabel och stickpropp?

Sedan undrar jag varför det skulle vara enklare/ta kortare tid att installera en luftvärmepump från Jula än en från t.ex. Toshiba, det borde väll vara ungefär samma jobb och då återstår bara priset på pumparna att jämföra?

Brinner ett garage eller hus ner, och försäkringsbolaget konstaterar att branden startat i en till synes nyinstallerad luftvärmepump tror jag att försäkringsbolaget vill se papper på att fackman installerat den. Vilket blir svårt att visa om man gjort det själv, och då tror jag inte försäkringsbolaget har något större intresse av att betala ut pengar heller, bör vara ungefär samma sak som att man t.ex. bytt ut elen i halva huset själv.
Dom är nog inte dummare än att dom ser att en elcentral t.ex. är nyligen utbytt och inte 30år gammal ifall det konstateras att branden startat där? Det är väll välkänt att många drar el hemma själva och försäkringsbolagen försöker nog slippa undan att betala så gott de kan.

patriklarsson skrev:
Sedan undrar jag varför det skulle vara enklare/ta kortare tid att installera en luftvärmepump från Jula än en från t.ex. Toshiba, det borde väll vara ungefär samma jobb och då återstår bara priset på pumparna att jämföra?
Den största skillnaden är att julas pump har snabb koppling mellan inne och ute delen. Vilket gör att man bara behöver trycka i hopp dessa, Toshibas pump måste man pumpa ur luften ur efter montering och fylla på kylmedia eller vad det nu kallas.

Antar att det är en stor anledning till att det får bättre cop värde. Att man helt enkelt får bättre vacium för kylmedialt i systemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.