Är det verkligen ngn ekonomi i en luftvärmepump?

27k läst  77 svar

1. A
    Medlem · Nivå 17
    Jag är inne på min andra vinter med luftvärmepump. Den tycks göra störst nytta på hösten. Det kan finnas flera orsaker till besparingar, men följande är min förbrukning:

2010 8794 kWh
    2011 6080 kWh
    2012 6045 kWh

Luftvärmepumpen installerades hösten 2011 som var osedvanligt mild vilket lär påverka förbrukningen. Jag har gjort förändringar på huset som också borde minska förbrukningen. Pumpen köpte jag begagnad för 1000 kr. Jag tror att jag sparar pengar på det. Mer tveksamt är om det skulle löna sig för mig med en ny för 16000.

2. MugAssMaz
    Självbyggare · Nivå 10
    Jag har nästan halverat min värmekostnad med en luftvärmepump som kostade 5000kr.
    Den är inne på fjärde året nu.

3. Korvgubbe
    Medlem · Nivå 9
    Jag tror att det som mycket annat här i livet beror på omständigheterna.
    I vissa fall lönar det sig nog att installera en LLVP, i andra inte. Precis som att det ibland lönar sig att investera i bergvärme, ibland inte. Ibland direktverkande el, ibland inte.
    Det är nog väldigt svårt att komma fram till ett svar...

4. S
    Medlem Nivå 13
    Vilken modell har du antar att det är en luft vatten vp.

5. B
    Medlem Nivå 2
    Men normalt så ska dom ju hålla iaf i 10 år, och på 10 år hade hon sparat ca 33.000kr, om man räknar med ca 3000kwh sparat per år och ett elpris på 1,1 inkl alla skatter. Om investeringen var 24 papp hade hon alltså sparat ca 9000kr om den hållit i 10 år, nu blir det ca 6000kr på 10 år med reparationen.

Visst det är ingen gigantisk besparing man gör men så är det ju med allt här i livet, det mesta kostar pengar. Förhoppningsvis kanske hennes apparat håller 6 år till innan nästa reperation.

6. I
    Medlem · Nivå 13
    Om man istället satt in pengarna på ett konto som ger 3% i ränta så har man efter 10 år över 40.000:- efter skatt (alternativt har man ett lån på 3% eller oftast mer som man kan betala tillbaka på).

Då du BerraSWE, då blir det en förlustinvestering iom reparationen!

7. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    generellt brukar man säga att en luftvärmepump halverar uppvärmningskostnaden oavsett om den har COP 4 eller 6.
    stämmer dock inte om man eldar uteslutande med ved.:p

8. N
    Medlem · Nivå 12
    Vet inte riktigt hur du räknat, 3% på 10 år ger totalt 34%. Men du har helt rätt i att alternativkostnad SKA tas hänsyn till vid investeringsbeslut, OM det rör sig om ett rent ekonomiskt beslut. Det kan ju också handla om komfort och bekvämlighet.

9. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja precis, och nu är det ju inte så att luft/luft-värmepumpar ökar komforten eller bekvämligheten jämfört med direktverkande el. Vad det gäller komforten map på oönskade ljud och oönskad drag har jag min mening klar. :cool:

• Laddar…
  10. I
    Medlem · Nivå 13
    33' x .34 x .7 = 7854

11. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    33' x [ (1+ 0.03 x 0.7)^10 - 1 ] = 7623

Skulle jag vilja påstå, om skatten betalas årligen. Men sak samma. :)

12. A
    Medlem · Nivå 14
    Undrar vad som sitter innanför höljet på givaren från vitvaror.se
    Kan du öppna den gamla och ta en bild?

13. T
    Medlem Nivå 1
    Jag förstår inte hur 24 tusen med 3% ränta kan bli över 40 tusen för det var väl det som investeringen kostade?
    Man kan väl inte räkna ränta på de pengar som man sparar in och sedan vända det till en dålig investering, utan i så fall blir det väl en sparad slant på banken som man kan får ränta på.
    24 tusen med 3% - 30% skatt på 10 år blir 5544 kr förtjänsten blir på 10 år med besparing på 3000 Kwh/år och pris på 1,10 kr 33000 kr och då är ingen ränta med räknad, så för mig skulle det bli en bra affär.

• Laddar…
  14. I
    Medlem · Nivå 13
    Läste inte tråden så noga; kostade pumpen 24' är det givetvis det man ska beräkna räntan på! :)

15. Cancerman_777
    Renoverare Nivå 8
    Helt ärligt...beräkningar på vad pengarna genererat på ett bankkonto är helt meningslösa, för inte tror någon väl att de boende i huset skall springa huset varmt? Den enda intressanta beräkningen som är värd att göra är att jämföra med andra möjliga uppvärmningsalternativ för fastigheten i fråga. Svaret är enkelt; ja, en llvp ÄR en besparing i de flesta fall. Jag skulle kunna drista mig att säga att det är det billigaste uppvärmningsalternativet idag, under förutsättning att man inte äger en pelletsfabrik eller skog som producerar lämpligt kapade och kluvna vedklabbar av sig självt. Llvp innebär noll arbetsinsats och sköter sig självt, till skillnad från kaminer och pannor (man kan inte räkna bort tiden som läggs på att mata dessa).

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: