Är det vanligt med dubbla huvudsäkringar?

2k läst  11 svar

1. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Hej

Hade en intressant incident igår, en inkommande fas gick men huvudsäkringen var hel.
    Mätte 0 volt i bottenstycket mot intilliggande plåt.
    Ringde Vattenfall och de skickade en Jour-elektriker,
    Vi mätte och meggade och han bytte grejjer i skåpet utanför tomten utan resultat.
    Konstigt sa han, det verkar vara avbrott på L3 i marken.
    Hur vanligt är det frågade jag, ja inte så vanligt sa han.
    Sen började han prata om vad jag hade som var 3-fas och koppla om dessa, inkl. pannan till 2 faser tills kabeln kunde bytas.
    Men jag lyckades få in honom i pannrummet innan han började med det och pekade på en gammal kabel
    som kom genom golvet, vidare till ett gammalt grönt skåp med säkringar, som jag trodde avsäkrade kabel till boningshuset.
    Och de såg ju hela ut förstås.
    "Där är det ju!" skrek han, du har ju för fan dubbla huvudsäkringar.
    Det är alltså när Vattenfall moderniserat som man låtit gamla huvudsäkringar på insidan av pannrummet låta sitta kvar
    inkl. gamla mätartavlan, från gamla mätartavlan har man skarvat på en kabel som är matarkabel till de nya
    huvudsäkringarna på utsidan, när nya elmätaren satt.........

Och visst, det satt en 20a på insidan som hade gått, men 25:an på utsidan var förstår hel :)

Vad är oddsen? :)

2. E
    Medlem Nivå 1
    Jag har precis samma sak i min källare. Till saken hör att den gamla huvudsäkringslådan (som ser ut att vara i gjutgärn med ASEA fint ingjutet i locket) inte ens är plomberad. Verkar som elektrikern som satte in de nya säkringarna inte riktigt kollade upp allt innan han gick hem därifrån.

3. M
    Medlem Nivå 9
    Varför skulle huvudsäkringslådan vara plomberad? Blir smått jobbigt att ringa nätbolaget varje gång som någon kör för många vattenkokare samtidigt ;)

4. C
    Medlem Nivå 4
    @mrfrenzy, kan berätta för dig att det är ganska lätt att olovligen avleda ström från de gamla gjutjärnsskåpen om pertinexskivan runt säkringarna inte är plomberad, i värsta fall går det inte att plombera med rimliga åtgärder.
    Finns en massa konstiga konstruktioner, men den sämsta måste vara den med huvudbrytare som bryter resterande när du ska byta den säkring som är sönder.
    //J

5. M
    Medlem Nivå 9
    Ja jag vet att det går att avleda ström, pertinexskivan på min säkringslåda sitter bara med två spårskruvar utan plombering, jag skulle lätt kunna ta på mig ett par gummihandskar och plocka bort den för en fulkoppling, men varför skulle jag göra det? Om vi bortser från att jag vill betala det jag förbrukar, så har elbolagen grymt bra statistik, det finns ju inte en chans att dom inte skulle märka om förbrukningen minskade nämnvärt. Dessutom, oavsett hur bra man plomberar skivor och dylikt så måste man ju som kund kunna byta säkring, och kan man byta säkring så går det alltid montera en modifierad propphuv.
    Däremot, så ser jag en finess med dvärgbrytare som huvudsäkring här, med lite klurig montering och bra plombering så skulle det kunna bli ganska säkert.

6. C
    Medlem Nivå 4
    Jo, jag tänkte i första hand på det Eod skrev att den inte var plomberad, jag tog för givet att propphuvarna inte var plomberade utan att det var pertinexskivan som avsågs.

7. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Jag tror våran elektriker var hungrig, han satte inte tillbaka någon av plomberingarna på mätaren eller plåtarna för anslutningarna.
    Kanske bäst att ringa Vattenfall och tala om det så slipper man ev. tjafs, eller ??

Å andra sidan så kommer inte förbrukningen sjunka nämnvärt förräns el-pannan ersätts med en vedpanna :)

Så de lär ju inte undra.

8. M
    Medlem Nivå 9
    Elektrikern plomberar inte, det är nätbolaget som gör, Sen vår huvudmätare byttes har två avläsare varit här (när jag ej varit hemma), ingen av dom har kommenterat avsaknaden av plomberingar eller satt dit nya, när jag får tid ska jag ringa och påtala det....

9. E
    Medlem · Nivå 21
    Varför bry sig, det är ju nätägarens "problem" och är dom inte intresserad så behöver ingen bry sig

10. S
    Medlem Nivå 6
    Allt gammalt rassel som är inkopplat till ingen nytta kan ju vara bra att få bortkopplat. Alla kopplingsskåp och prylar ökar risken för avbrott på PEN-ledaren och det är ju inte så kul.

11. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Är det jag som ska pröjsa elektriker för att få bort det gamla eller är det vattenfall?

12. E
    Medlem Nivå 12
    Ofta man sett en 1-fas mätare MEN en 3-fas spis....

3-raders gäng central med 2-faser utan mätning... Undra om man som elektriker är skyldig att åtgärda eller anmäla det. (tror i och för sig ej det...)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: