41 140 läst ·
105 svar
41k läst
105 svar
Är det värt striden? Finns det någon chans att vinna?
Ja, vi har bett om ett möte. De sade nej så det var enligt dem solklart ”nekat”.L Lena Pella skrev:
Det vore intressant att se en studie över hur vanligt det är med ”avvikelser från detaljplan” runt om i våra kommuner.Claes Sörmland skrev:
Om jag förstår det rätt har du en 1,7 m hög stödmur men det saknas uppgifter hos kommunen om att bygglov har getts för den, den finns t ex inte inritad på bygglovskartan till huset. Och även huset ligger för högt i förhållande till bygglovet.
Jag får känslan att kommunen driver idén att husets höga läge och muren gör dem båda till svartbyggen och att de är planstridiga.
Det var inte alls samma strikthet att följa varje detalj kring ett bygglov och plan 1979 som idag. Vid tiden hade kommunens tillsyn folk på plats löpande under uppförande av byggnaden så kommunen var säkert väl införstådd i husets faktiska läge och muren.
Oavsett så har ni en rätt att underhålla huset och muren även om det är svartbyggt/planstridig. Jag skulle söka bygglov och hoppas på att ni får det för underhåll av muren. Kommunen kan här sätta hårt mot hårt och mena att det ni vill göra är att riva muren och med ett nytt bygglov uppföra en ny mur. Detta bygglov kan då inte beviljas, det är planstridigt. Men sök bygglov för att väsentligt ändra på muren och motivera noga varför muren måste ändras för fastighetens fortsatta användning. Och får nu nej överklaga hela vägen tills ni får rätt eller det tar stopp. Länsstyrelsen MMD och MÖD, om de ger prövningstillstånd.
Hm, måste fundera på om ändringen av PBL som troligen kommer i höst hjälper er.
Antar att det finns precis överallt.
Bara i vårt kvarter 30+.
Enskilda fastighetsägare kan få oöverstigliga problem.
Gäller träffa rätt handläggare.
Medlem
· Sörmland och stan
· 30 918 inlägg
Det är extremt vanligt om du tittar och tror du dina egna ögon så går det att läsa i statliga utredningar och förarbeten till ändringar av PBL.J Jehu skrev:
Det förklaras inte bara av svartbyggande och att detaljplaner har gjort äldre bebyggelse planstridig, utan också av att kommunernas byggnadsnämnder över åren har gjort lite som de vill och struntat i bygglagstiftningen. Och före PBL trädde i kraft på 80-talets andra halva fanns en omfattande dispensmöjlighet för kommunen att avvika från planen när bygglov gavs.
När PBL kom skulle planer följas strikt (av demokratiska skäl, planen har ju beslutats i demokratisk ordning med grannskapets inflytande via samråd är resonemanget) med endast liten/mindre avvikelse, och det var verkligen strikt. Kommunerna förväntades uppdatera utdaterade gamla planer löpande, PBL kom peak välfärdsstat med växande antal kommunalanställda (skattekvoten låg då högst i historien på nästan 49% av BNP). Men det skedde inte. Ute i kommunerna körde man på som förr och struntade i lagen, först när nya PBL kom 2010 så drevs en kampanj från Boverket att nu får det bli skärpning och planerna ska följas strikt.
Detta skapade i sin tur problem för så många enskilda och ett opinionstryck som gjorde att politikerna har liberaliserat PBL steg för steg. Man har gjort det med införa bygglovsundantag som får strida mot planen (friggebodar, attefallshus och allt vad det är). Nya lagändringen är en större liberalisering än tidigare som tar bort cirka 30% av de bygglov som söks idag genom minskat bygglovskrav men är knappast omstörtande. Som huvudregel ska detaljplaner fortfarande följas vid bygglovsprövning, även gamla sådana.
Har inte läst alla inlägg så du kanske redan fått den här inputen men iaf. Nekar dom bygglov så ta det vidare. Se då till att få komplettera med text att huset kommer gå åt helvete och ni inte kan bo kvar ifall ni inte får göra åtgärden och att det kommer estetiskt inte påverka nämnvärt.Eftersom nästa instans är kommunpolitikerna som får avgöra så finns det mkt större sannolikheten för att dom tar med mjuka parametrar (förutsatt att det sitter vättiga människor där..........)
Annars så vänta till nya lag ändringen (som sagts innan).
Som jag skrev så är det väl tveksamt om det ens kan räknas som en fördom.P Pockald skrev:
Personligen bryr jag mig inte om att du försöker tysta mig, men det är en lite tråkig inställning. Försök acceptera att man kan tycka olika om allt. Jag kanske bara haft otur, men jag har sett så mycket inkompetens, mygel m.m. inom kommunal verksamhet att jag har svårt att tro att det bara beror på slumpen.
P Peter787 skrev:
Bra skrivet!P plv skrev:Hej. Vi har tidigare ersatt en 50-årig rutten ”kreosotmur”. Kommunen vill nu att vi ska riva den alternativt söka retroaktivt bygglov. Den nya muren står på exakt samma plats och har samma utformning och höjder. Vi ansåg att åtgärden då kunde tolkas som renovering av befintlig mur och inte kräva lov. Men kommunen säger att då vi bytte ut muren i ett steg gäller inte ”renoveringsprincipen” och att muren nu är ett nybygge och kräver lov. Det vill säga, man får successivt byta ut slipers, men inte alla i ett steg, för gör man det tolkas det som nybygge och kräver lov…
Så väljer ni att ersätta er mur med nya slipers, kolla då att det verkligen ses som renovering och ej kräver lov (olika kommuner gör olika tolkningar verkar det som).
Om ni vill byta ut den mot stenmur:
1. Kolla först om det är prickad mark i detaljplanen, är marken det så behöver ni antingen ansöka om att ändra detaljplanen eller fundera på att ändå försöka få igenom ett bygglov och avvikelse (mycket svårare).
2. Söka bygglov.
3. Om nej från handläggaren, överklaga till politikerna i nämnden.
4. Om nej från nämnden, överklaga till länsstyrelsen, miljödomstolen etc.
Skulle ni chansa och skippa bygglovet, finns risk att någon tråkig människa klagar till kommunen. Det tar sen 10 år innan ni kan slappna av från den risken.
Det som gör det extra störigt är att för en friggebod, pool, attefallshus så är det ofta mycket enklare lovmässigt. Men för en mur på 70-80 cm blir det så mycket trassel…
I vår kommun (Sollentuna) överklagade vi till samhällsbyggnadsnämnden, dvs politikerna. När vi byggde vårt hus fick vi avslag på bygglovet. Efter möte med ordföranden i samhällsbyggnadsnämnden skickade vi in en officiell överklagan som togs upp vid nästa sammanträde och de godkände vårt bygglov.
Nyligen har vi ansökt om stödmur som även den fick avslag. Återigen ringde jag till ordföranden i samhällsbyggnadsnämnden och han var återigen positiv till vad jag ville göra och rådde mig att skicka en officiell överklagan som de kommer ta upp vid nästa sammanträde.
PMa mig om du vill ha mer info om hur vi gick tillväga.
/Jacob
Nej det är oklokt att spela roulette med sin fastighet. Skriv bygglovsansökan och diskutera den noggrannt med din handläggare.T TechChad skrev:Har inte läst alla inlägg så du kanske redan fått den här inputen men iaf. Nekar dom bygglov så ta det vidare. Se då till att få komplettera med text att huset kommer gå åt helvete och ni inte kan bo kvar ifall ni inte får göra åtgärden och att det kommer estetiskt inte påverka nämnvärt.Eftersom nästa instans är kommunpolitikerna som får avgöra så finns det mkt större sannolikheten för att dom tar med mjuka parametrar (förutsatt att det sitter vättiga människor där..........)
Finns det anledning tro att den inte kommer att gå igenom, dra tillbaks den. Annars kan ett nekat bygglov till garage/mur eller vad det nu är belasta fastigheten permanent och göra livet svårare.
Fundera också på om det finns annat på fastigheten som kan komma upp, såsom avvikelser, kända och okända. En enda nitisk handläggare kan fördystra tillvaron rejält.
Utpressning och krokodiltårar fungerar nog inte på byggnadsnämnden, men politiska känningar kan vara bra att ha.
Varje bygglovsansökan ska provas individuellt, förutsatt att de inskickade underlagen inte är identiska.J Jehu skrev:Nej det är oklokt att spela roulette med sin fastighet. Skriv bygglovsansökan och diskutera den noggrannt med din handläggare.
Finns det anledning tro att den inte kommer att gå igenom, dra tillbaks den. Annars kan ett nekat bygglov till garage/mur eller vad det nu är belasta fastigheten permanent och göra livet svårare.
Fundera också på om det finns annat på fastigheten som kan komma upp, såsom avvikelser, kända och okända. En enda nitisk handläggare kan fördystra tillvaron rejält.
Utpressning och krokodiltårar fungerar nog inte på byggnadsnämnden, men politiska känningar kan vara bra att ha.
Är inte Sten bättre än tryckimpregnerade slipers? De är väl med creosot?Pjosk75 skrev:
Här är en annan tråd i ämnet att ändra detaljplan och ja kostar verkar det kunna göra.
https://www.byggahus.se/forum/threads/kostnad-foer-aendrad-detaljplan.378410/
https://www.byggahus.se/forum/threads/kostnad-foer-aendrad-detaljplan.378410/
Gör en stödmur innanför nuvarande och sen byt ut slipersen till byggtimmer på utsidan.Globetrot skrev:
Hejsan!
Vi bor i ett hus byggt anno 79. Huset ligger lite högre upp mot gatan än våra grannar så vi har en ca 1,7m stödmur mot tomten med slipers. Den börjar ruttna och enligt Huddinge kommun får vi inte ersätta den med stenmur. Enligt den får vi egentligen inte göra något eftersom deras ritningar inte ens visar höjdskillnaden. Enligt dem finns ingen mur och vårt hus ligger på gatunivå.🤯
Enligt Huddinge kommun var det ingen idé att ens söka bygglov då de sade att det inte skulle gå igenom.
De gav följande förslag
1. Riv huset. Spräng ner bergen mer och plana ut efter deras ritning 😶🌫️
2. Ansök om att få detaljplanen ändrad mot verkligheten. Det skulle kosta 250,000kr (lät otroligt dyrt) 🤑
3. Renovera befintliga slipers (det enda rimliga) Dock väldigt miljöovänligt ☠️
Slipers muren kommer rasa ut på en kommunal väg snart. Alla grannar har i princip svartbyggt mur av sten (men då inte stödmur, men högre än de godkända nivån). En granne en bit bort har fått vite som var snordyrt och anmodan att riva/återställa.
Jag är såklart förvånad. Creosot behandlade slipers är ju otroligt miljöovänliga jfr med sten. Vad tror ni? Ska man ta risken o söka och överklaga? Mot miljö hänsyn…?
Offerter för arbetet är på mellan 400,000 kr till 900,000kr (inkl stenläggning vid entrén) så vi vill nog egentligen inte ”chansa”.
Medlem
· Sörmland och stan
· 30 918 inlägg
Annars räcker det nog gott med enbart byggtimmer och lager med markduk/geotextil för varje varv av byggtimret som är fäst i det och går in i marken bakom. Så rasar inte muren. Sen behöver ju byggtimret fogas ihop med stål också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder