Hej!

Har idag ett lån för mitt fritidshus på ca 300tkr hos länsförsäkringar. Har blivit erbjuden att förlänga min ränterabatt på 1,35% i ett år. Obundet lån. Jag har bett om mer men fått ett nej, jag har redan alla banktjänster & försäkringar hos dem.

Är det värt att bråka mer och fråga om ett armorteringsunderlag? Finns det egentligen några nackdelar med att göra detta?

Säg att jag skulle få 0,5% extra i rabatt så innebär det bara 1500kr/år.

Hur hade ni gjort?

Det är en liten summa och vilken ränta får du efter rabatt, rabatten är ju inte hela sanningen?

A AndersS skrev:
Det är en liten summa och vilken ränta får du efter rabatt, rabatten är ju inte hela sanningen?
Idag har jag 3,89% med 1,35% rabatt inkluderat som jag fått erbjudande om att förlänga. Räntan är satt i oktober och gäller 3 månader fram.

Det är ju så litet lån så blir ju marginellt vad du kan tjäna. Får du till 1.45% i rabatt så är det 17.5kr du tjänar per månad efter ränteavdraget.

Nog viktigare att se över vad du betalar i övrigt..

• Gilla
MöIIer
  • Laddar…
O
R Rewrap skrev:
Hej!

Har idag ett lån för mitt fritidshus på ca 300tkr hos länsförsäkringar. Har blivit erbjuden att förlänga min ränterabatt på 1,35% i ett år. Obundet lån. Jag har bett om mer men fått ett nej, jag har redan alla banktjänster & försäkringar hos dem.

Är det värt att bråka mer och fråga om ett armorteringsunderlag? Finns det egentligen några nackdelar med att göra detta?

Hur hade ni gjort?
Testa vad du får hos tex SBAB. De har en bra internettjänst. Får du bättre där, flytta lånet. Om inte, ha kvar!

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att du kan spara mer pengar på att använda tiden till att kolla andra utgifter.
Kolla dina försäkringar, var maten är billigast, bensinpriser eller elpriser.

• Gilla
Xensma
  • Laddar…
Nu vet vi ju inte vilka övriga förutsättningar du har. Hur stort är lånet i förhållande till värdering. Lånet är såpass litet att det är risk att en annan bank inte är speciellt intresserad av att ta över.

Och som flera varit inne på, kanske är bättre att lägga sin tid på annat. Eller byta bank av andra skäl än nivån på ett så litet bolån.

Be om ett amorteringsunderlag, har du tur så vaknar banken till och erbjder dig lägre ränta istället.

• Älska
nissenhj
  • Laddar…
LF är mycket tröga på att sänka. Jmf med 3.19 som jag fick när jag bytte till stabelo via Avanza. Erbjudandet från LF var då 3,69 och jag hade precis som du allt hos dem. Kass är bara förnamnet.

Klart du skall byta!

• Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Använd SBAB som måttstock, begär ut amorteringsunderlaget och flytta till någon av de med öppet låga ränteberäkningar.

SBAB/Skandia

• Gilla
  • Älska
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Excel
H Hank_Ö skrev:
Jag tror att du kan spara mer pengar på att använda tiden till att kolla andra utgifter.
Kolla dina försäkringar, var maten är billigast, bensinpriser eller elpriser.
Alla utgifter bör minimeras, det var ändå över 1000kr.

R Rewrap skrev:
Hej!

Hur hade ni gjort?
Kolla med Landshypotek <60% belåning 3.30% <75% belåning 3.40%. Du slipper förhandla och har alltid fördelaktigt ränta. Super smidigt byte

• Gilla
SusoDus
  • Laddar…
jonas_da jonas_da skrev:
LF är mycket tröga på att sänka. Jmf med 3.19 som jag fick när jag bytte till stabelo via Avanza. Erbjudandet från LF var då 3,69 och jag hade precis som du allt hos dem. Kass är bara förnamnet.

Klart du skall byta!
Instämmer 100%. Varför vara kvar hos en bank som inte ger nåt mervärde, bara kostar pengar? Mvh byter så snart bindningstiden gått ut 😉

• Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Hej!

Hur hade ni gjort?
Rabatten är ointressant.

Hur ska vi veta om räntan är 10 % ursprungligen eller 2 %?

loffes loffes skrev:
Rabatten är ointressant.

Hur ska vi veta om räntan är 10 % ursprungligen eller 2 %?
Det står i 3e inlägget här i tråden... 😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.