Byggahus.se
Vindsgolvet i vårt hus har varit täckt av nånting som jag tänkt varit gamla löv och liknande som fåglarna dragit in genom åren, men idag råkade jag sätta tigersågen i en gammal jutesäck som låg där och fann däri vad jag tror är tobak. Eller är det nåt isoleringsmaterial? Huset är ett gammalt lantbruk från slutet 1800 och har stått obebott sedan 60-talet.

Vad tror ni? Var det vanligt förr att man odlade och förvarade tobak på vinden? Det var rejäla mängder jag fann.

• Hand i arbets handske som håller brun torkad substans med gammalt golvmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är möjligt att du har rätt men jag har också fått höra att man använde tobak för att hålla ohyra borta. Kanske inte sådana mängder som du har. Man strödde tex tobak under riktigt svårhanterliga/stora mattor mot mal och änger. Borde också fungera på vinden.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vad kul!
Man odlade iallafall tobak i Sverige så det kan ju definitivt vara lokalproducerad tobak du hittat.

I och med att den förvarades i säck var det nog förvaring av tobaken som skedde på vinden.

Du får göra som man alltid gör när man hittar okända material: Rök det och se vad som händer ;)
Hur stora mängder pratar vi om? Kubikmeter?

• Haha
  • Gilla
Kungen_283746 och 11 till
  • Laddar…
Tobak? Tycker det ser ut som vanligt spån.........Antagligen säckfyllt just för att det är fint spån. Förr tog man till vara på det mesta från snickerier.

• Gilla
big mike
  • Laddar…
Om det är tobak borde det väl har lite tobaksdoft kvar?

• Gilla
turnipfaldt och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag tycker det ser ut som Betfor vilket är foder till hästar, restprodukt från sockerbetor.
Vågar du smaka på det?

Det är inte granulerad kork?

V VictoriaKy skrev:
Jag tycker det ser ut som Betfor vilket är foder till hästar, restprodukt från sockerbetor.
Vågar du smaka på det?
Tycker också det ser ut som Betfor. Användes som foder också till nötkreatur. Lätt att avgöra på smaken.

• Gilla
K-S-L
  • Laddar…
Rätt svarvar efter konsultation med bonde, betfor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.