Vindsgolvet i vårt hus har varit täckt av nånting som jag tänkt varit gamla löv och liknande som fåglarna dragit in genom åren, men idag råkade jag sätta tigersågen i en gammal jutesäck som låg där och fann däri vad jag tror är tobak. Eller är det nåt isoleringsmaterial? Huset är ett gammalt lantbruk från slutet 1800 och har stått obebott sedan 60-talet.
Vad tror ni? Var det vanligt förr att man odlade och förvarade tobak på vinden? Det var rejäla mängder jag fann.
Vad tror ni? Var det vanligt förr att man odlade och förvarade tobak på vinden? Det var rejäla mängder jag fann.
Det är möjligt att du har rätt men jag har också fått höra att man använde tobak för att hålla ohyra borta. Kanske inte sådana mängder som du har. Man strödde tex tobak under riktigt svårhanterliga/stora mattor mot mal och änger. Borde också fungera på vinden.
Medlem
· Västernorrland
· 10 171 inlägg
Tobak? Tycker det ser ut som vanligt spån.........Antagligen säckfyllt just för att det är fint spån. Förr tog man till vara på det mesta från snickerier.
Bästa svaret
Jag tycker det ser ut som Betfor vilket är foder till hästar, restprodukt från sockerbetor.
Vågar du smaka på det?
Vågar du smaka på det?