658 läst · 1 svar
658 läst
1 svar
Är det smart att köpa andelar i solcellspark?
Hej!
Vi funderar på att investera i solceller men är inte så pigga på att sätta sådana på vårt tak eftersom det är en stor investering som även gör åverkan på taket. Flera trådar i ämnet vittnar även om strul med leverantörer ocv hantverkare. Nu har jag läst om möjligheten att köpa andelar i en solcellspark som vårt lokala energibolag ska bygga. Vi får köpa andelar motsvarande 8000kwh/år i 30 år. Dels innebär det en inköpskostnad på 1050:-/del. Varje del är 100kwh. Sen tillkommer en årsavgift per kwh och en del nätavgifter som vi ändå har idag. MEN det som jag inte fattar är att tilldelningen av el inte nödvändigtvis blir det som motsvarar de andelar man köpt in sig på. Tacksam om några kloka personer kunde reda ut detta lite mer och även göra en jämförelse med att vi satte motsvarande celler på egna taket.
Vi funderar på att investera i solceller men är inte så pigga på att sätta sådana på vårt tak eftersom det är en stor investering som även gör åverkan på taket. Flera trådar i ämnet vittnar även om strul med leverantörer ocv hantverkare. Nu har jag läst om möjligheten att köpa andelar i en solcellspark som vårt lokala energibolag ska bygga. Vi får köpa andelar motsvarande 8000kwh/år i 30 år. Dels innebär det en inköpskostnad på 1050:-/del. Varje del är 100kwh. Sen tillkommer en årsavgift per kwh och en del nätavgifter som vi ändå har idag. MEN det som jag inte fattar är att tilldelningen av el inte nödvändigtvis blir det som motsvarar de andelar man köpt in sig på. Tacksam om några kloka personer kunde reda ut detta lite mer och även göra en jämförelse med att vi satte motsvarande celler på egna taket.
https://www.byggahus.se/sa-fungerar-solandelar-jamfort-med-egna-solcellerP Peachey skrev:Hej!
Inte lika lönsamt som egna solceller och sen måste man alltid kolla villkoren! Vid snabb googling så hitta jag en park som såldes elen för självkostnad priser efter investeringen! (Detta är inte alls lönsamt) medans andra drar av på sålt direkt på fakturan.
Man missar egenanvändningen och får också betala elöverföring o moms på all el man förbrukar.
Allt beror på er sitta och villkor. Ända som jag inte gillar är man binder sig i en förening i 30år. Vad händer när man flyttar?
Liknande trådar
-
GÅR DET? NIBE S735 - "smart knapp" för temporär ventilations-höjning!?
Villalarm & Hemautomation -
Är det smart att stänga av vattnet i huset då jag inte bor där hela tiden?
Vatten & Avlopp -
Hur får jag min smarta radiator att passa detta element?
Värme allmänt -
Inför våren: Det smarta växthuset
Villalarm & Hemautomation -
Digtalt/smart (nästan) felfritt lås - finns det?
Teknik