Hallå!
Är i full gång med att renovera ett duschrum med toalett o handfat som nu enbart ska bli toalett med handfat, alltså inget våtrum...
Alla gamla vattenledningar samt avfallsrören är bortsågade o rummet består till 95% nakna väggar o tak samt bjälklaget.. De enda rören som sticker upp är till ett element, vilka är pluggade (dock ej med klämring).
Nu till min fråga... Följer jag elementrören med ögonen ner till bjälklaget så ser jag två skarvar innan de går vidare in under golvet i hallen utanför där de förmodligen förgrenas upp till elementet där.
Är det säkert att plugga med klämring i bjälklaget eller ska jag låta det vara som det är o istället bygga något runt om med eventuell inspektionslucka?
Är i full gång med att renovera ett duschrum med toalett o handfat som nu enbart ska bli toalett med handfat, alltså inget våtrum...
Alla gamla vattenledningar samt avfallsrören är bortsågade o rummet består till 95% nakna väggar o tak samt bjälklaget.. De enda rören som sticker upp är till ett element, vilka är pluggade (dock ej med klämring).
Nu till min fråga... Följer jag elementrören med ögonen ner till bjälklaget så ser jag två skarvar innan de går vidare in under golvet i hallen utanför där de förmodligen förgrenas upp till elementet där.
Är det säkert att plugga med klämring i bjälklaget eller ska jag låta det vara som det är o istället bygga något runt om med eventuell inspektionslucka?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 731 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 731 inlägg
Ta bort skarvrören och sätt huvar istället.
Ingen skillnad mot det som sitter idag, och värme får man skarva dolt.
Använd aducerade huvar i rätt dimension. 3/8" eller 1/2" ser det ut att vara. Jag skulle gissa på 3/8" som är ca 17mm utvändigt.
Mät!
Givetvis är det lin + locherpasta som gäller för detta.
Använd aducerade huvar i rätt dimension. 3/8" eller 1/2" ser det ut att vara. Jag skulle gissa på 3/8" som är ca 17mm utvändigt.
Mät!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med huvar, menar du plugg med invändig gänga då? Eller är huvar något helt annat?Krilleman skrev:Ta bort skarvrören och sätt huvar istället.
Mät!
[bild]
För att ta isär där, så ska muttern dras hela vägen till gängslut och därefter kan muffen gängas samma väg. Då kommer rören att gå isär. Det går bra att ha muff och mutter kvar att använda, men muffen måste tas bort för att få på lin i gängan, muttern efter kan vara där den hamnat. Då är det ptopp du ska ha och lina mycket och ha på tätsmörja.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 731 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 731 inlägg
I mitt tycke är det lite grunt i en huv med gängor, ävensom att stålröret kanske är körd i gängmaskin och är inte plant i nosen. Att då bygga in det i golvet känns inte bra. Bättre då att ha en plugg, lina och dra till stopp, då kommer lin att hamna mellan muff och propps anslag och täta bra där. Allt måste linas om.
Tacksam för era svar, det ger mig olika varianter. Men plugga med klämringskoppling då? Såga av röret strax efter gängorna, slipa runt röränden o dra på en klämringskoppling?Anden89 skrev:Hallå!
En aducerad huv har djup gänga. Fungerar utmärkt. Klart säkrare än de skarvrör som sitter där nu.J jonaserik skrev:I mitt tycke är det lite grunt i en huv med gängor, ävensom att stålröret kanske är körd i gängmaskin och är inte plant i nosen. Att då bygga in det i golvet känns inte bra. Bättre då att ha en plugg, lina och dra till stopp, då kommer lin att hamna mellan muff och propps anslag och täta bra där. Allt måste linas om.
Liknande trådar
-
Är detta en installation enl säkert vatten och dagens branschregler?
Badrum -
Är det säkert att ansluta en bänkdiskmaskin till denna typ av Mora köksblandare?
Kök -
Hur tar man bort ett stöldsäkert altanlås med stöldsäkra skruvar? Vredet har gått sönder och jag
Fönster & Dörrar -
Är det säkert att göra hål i/ta bort genomtrampninsskydd
Byggmaterial & Byggteknik -
Är det säkert att ladda elbil i ett 380V 16A CEE-uttag
El