Byggahus.se
Hej,

Skaffade elbil mitt under en pågående garagerenovering och den väggen som laddboxen skulle sättas på bestod av reglar och isolering enbart. Så jag lät en vän som är elektriker syna kopplingarna till ett 380-uttag med integrerad shuko, avsäkrat på 16A med 2,5 kvmm kabelarea och kör laddning nerställt på 6A. Ingen värmeutveckling att tala om i kontakten.

Nu är hsh garaget klart och det är dags för laddbox så ser jag att det finns några som kan anslutas via CEE-uttag. Därav min fråga, är detta säkert eller lika dumt som att köra shuko om man trycker 16 ampere?

CEE är gjord för högre kontinuerlig ström, så det borde inte vara något problem. Dock är ju kanske inte en laddbox nåt man flyttar runt på så jag hade föredragit en fast installation så uttaget är ledigt till annat.

Jag hoppas du har 400 Volt förresten..

Tack. För att förtydliga, planen är inte att koppla via uttaget, troligtvis ersätter jag det med laddboxen iom jag aldrig använt det till annat hittills, slipper då dra ny kabel från centralen. Va mest nyfiken på hur lämpligt det anses vara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.