Byggahus.se

Är det säkert att koppla ihop två utomhus förlängningskablar?

353 läst  6 svar

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag ska använda en häcksax men tyvärr så räcker inte min förlängingskabel, skulle det vara säkert att koppla ihop två st av dom för att då nå häcken?

Tack i förhand.

2. M
    Husägare · Nivå 7
    Det värsta som kan hända är väl att skarven blir otät och råkar hamna i en grop med vatten så att jordfelsbrytaren löser ut. Finns ingen jordfelsbrytare (eller om den slutat fungera; testa innan!) blir det farligt oavsett, i och med risken att råka klippa av sladden.

3. A
    Medlem · Nivå 18
    Kort svar: Koppla på och klipp bara.

Långt svar: Säkringarna är dimensionerade för en viss längd på kabel. Det tas hänsyn till hur snabbt säkringen går vid kortslutning och att det inte skall bli för stort spänningsfall när du använder maskinen. Har du en alltför lång skarvsladd kan det bli att reglerna inte längre uppfylls. Det kan då bli att häcksaxen blir svag på grund av för stort spänningsfall och att det vid en eventuell kortslutning tar för lång tid innan säkringen går. Skall man vara noga så skall man mäta impedansen i uttaget och sedan räkna ut hur lång skarvsladd man kan använda. Fast du blir inte först om du hoppar över det utan klipper häcken i alla fall.

4. D
    Medlem Nivå 1
    Det är jordat, och jag kommer se till att det är torrt när jag klipper. Då bör det vara okej alltså?

5. A
    Medlem · Nivå 18
    Finns det jordfelsbrytare? Om inte kan du förbättra säkerheten genom att skaffa en portabel jordfelsbrytare. Inget krav, men en rekommendation.

• Laddar…
  6. D
    Medlem Nivå 1
    Hittade ingen jordfelsbrytare, men imorgon drar jag och köper en sån portabel, bara ifall att.

Med en jordfelsbrytare är det bara att börja klippa väl?

• Laddar…
  7. A
    Medlem · Nivå 18
    Klipp på. Akta sladden bara.