Byggahus.se

Är det så komplicerat dra rören i vägg istället för utanpåliggande?

1. K
    Medlem · 69 inlägg
    Jag bor i nyproduktion och har litet badrum på 7kvm med utanpåliggande rör. Nu så det så att jag vill uppgradera toalett och dusch och alla dessa kräver att rören ligger i väggen.

Har pratat med några rörmokare och det verkar vara väldigt luddigt vad som gäller. Vissa säger man måste riva hela badrummet medans andra verkar vara osäkra vad som gäller vid tätning.

Vad gäller vad kostar ett sådant ingrepp om man höftar lite? Varför är det så jävla komplicerat med allt som har med hantverkare göra!!!!!!!

2. E
    Medlem · 8 750 inlägg
    Spontant skulle jag avråda dig från att dra om vattenledningarna, och speciellt om du nu har önskemål om dold dragning.
    Försök att hitta en lösning där rören dras utanpåliggande.

Möjligtvis kan du bygga in rören i någon konstruktion, där du sedan har en inspektionslucka för läckagekontroll.
    Detta kommer dock att ta utrymme i anspråk.

3. U
    Medlem · 1 677 inlägg
    Komplicerat blir det när kunden inte besitter kunskaper om hur arbetet ska utföras
    Hade kunderna haft samma kunskap och insikt som yrkesmannen hade det inte varit några problem
    Kundens lösning är alla gånger inte genomförbar

4. T
    Medlem · 5 195 inlägg
    Det måste du ju förstå själv att väggarna måste rivas om du vill icke synliga rör!

5. L
    Medlem · 4 966 inlägg
    Allt går att lösa. Det beror på hur mycket det får kosta. Ett enkelt byte av WC-stol och dusch kanske kostar 5000 kr i arbetskostnad. Omdragning av rör till dold förläggning kanske kostar 100.000 då hela badrummet måste göras om.

• Laddar…
  6. L
    Medlem · 3 308 inlägg
    Ibland är det enklare att byta några gipsskivor och ytskikt i rummet bredvid för att få in ”rör-i-rör” i en vägg och ut i badrummet utan att förstöra tätskiktet.

• Laddar…
  7. K
    Medlem · 1 207 inlägg
    Att dra rören i väggen behöver inte vara så komplicerat om man gör det innan man bygger resten av badrummet.

Att dra rören dolt efter att ha byggt badrummet klart innebär i praktiken att hela badrummet behöver göras om.

/Krille

8. K
    Medlem · 1 207 inlägg
    Du måste väl ändå bryta tätskiktet varje gång du ska "in i badrummet"? D v s minst varm och kallvatten till handfatet, varm och kallvatten till duschen och vatten till toaletten. Kan man säkerställa att det blir tätt och uppfyller reglerna efter det att tätskikt och kakel är monterat?

/Krille

• Laddar…
  9. K
    Medlem · 69 inlägg
    Haha skön kommentar. Men det jag menar är om jag 4 väggar där alla rör sitter mot en vägg varför måste jag i hela friden riva alla fyra väggar för att nån jävla tätskikt gick sönder på ena sidan.

10. K
    Medlem · 69 inlägg
    Sen undrar jag hur fan ni rörmokare tänker när ni drar utanpåliggande rör. Skulle ni vilja ha nån jävla el dragen över er säng när ni sover? NEJ saker ska ligga i väggen. *Sur*

11. H
    Moderator · 42 540 inlägg
    Det var ju iofs. lite ny information. Den vägg som rören skall in i måste givetvis rivas. men sedan uppstår frågan om det går att skarva ihop tätskiktet mellan den väg som måste byggas upp igen och de kvarvarande väggarna, och golvet.

Det är inte en enkel operation. Det måste finnas 5 - 10 cm frilagt oskadat tätskikt att lappa över med det nya vid alla skarvar. Det bör vara möjligt, men det är tidskrävande att frilägga så stor yta tätskikt utan att skada det.

Men om du skall ha in rören i väggen, så måste man också titta på vilka möjligheter det finns att ordna ett godkänt kopplingsutrymme inne i väggen. En vanlig lösning (men inte den enda), är att man sätter in ett fördelarskåp i väggen med plåtlucka ut i mot rummet. Då finns alla kopplingar i det täta, inspekterbara skåpet. Med ett skvallerrör ut genom väggen- Läckade vatten skall rinna ut så att man upptäcker om det blir en läcka.

Det är (tror jag) framförallt för att slippa arbetet och kostnaden med fördelarskåp som man väljer att dra utanpåliggande rör.

12. U
    Medlem · 1 677 inlägg
    Är inte röris utan elektriker
    En väl utförd utanpåliggande installation är inget som skämmer, den kan tvärtom vara riktigt snygg

13. S
    Medlem · 2 823 inlägg
    jo den skämmer, jag är också elektriker och utanpåliggande el är hemskt och hör inte hemma i bostadsutrymmen.

betackar mig för kommentarer om att jag skulle göra fula utanpåliggande installationer, dom är snygga för att va utanpåliggande men skitfula över huvud taget.

• Laddar…
  14. J
    Medlem · 2 100 inlägg
    Smaken är väl som baken, inte sant? :D

• Laddar…
  15. J
    Medlem · 2 100 inlägg
    Ni rörmokare? Jag är inte rörläggare men det är väl inte upp till den enskilde rörmokaren vid nyproduktion. De som byggde har köpt utvändigt, kanske för att det är billigare eller av andra skäl. Du har köpt en lägenhet med utvändiga rör. Frågan borde ställas, vem fan köper nyproducerade lägenheter med utanpåliggande rör?