Byggahus.se

Är det så dyrt??

1. F
    Medlem · Östergötland · 135 inlägg

Fredda112

Medlem
    Tja.
    Jag har fått in några offerter angående dränering av mitt hus, och måste säga att det låter dyrt med dränering. Kan det vara så att alla har så mycket att göra att de fläsket på med överdrivet mycket på offerten. Jag bor i Norrköpings är värt att tilläggas.

Men då är min fråga, går de att dränera själv? Är det verkligen svårt eller tar det bara tid? Tillvägagångssätt är väl likadant för alla som ska dränera? Och vem säger att det blir bra om någon annan gör de?

160 000:- innan rot för ca 36 meter runt huset låter mycket, eller har jag fel? Jag undrar om ens nedmontering och uppmontering igen av min altan ingick :s

2. H
    Medlem · Dalarna · 1 101 inlägg

Hammarfall

Medlem
    Det låter som lite för mycket, men det beror helt på hur jobbet ser ut och vad som ska göras.
    Tex hur åtkomlig terrängen är. Demontering av altan, farstu, trappor osv.
    Eventuell isolering.
    Återställning av tomten inkl altan.

För två år sedan fick jag offerter mellan 55-140k. Den dyraste lät klart bäst men bet intw vad jag skulle ha fått mer än hos den näst billigaste. Två år senare är jag mycket nöjd.

Jag läste på en hel del, men det slutade med att jag ville få det gjort fort och inte slösa bort min semester.

Kolla närmare på specifikationen om hur mycket som går till arbete och material.

3. Bästa svaret

F
    Medlem · Östergötland · 135 inlägg

Fredda112

Medlem
    Aa jag ska ta in några fler offerter, men det skulle vara kul att prova göra det själv igentligen.

På offerten står det inget. De står bara husdränering enligt arbetsbeskrivning. Så är det en målad bild på hur han ska göra och priser innan och efter rot.

Terrängen runt vårat hus är enkelt och bra. Vilken valde du då? Den billigaste? Hur lång tid tog det?

4. H

Hammarfall

Medlem
    Det är bra att du tar in fler och jämför dem samt eventuellt förtydligar.
    Jag tog den näst billigaste. Den billigaste fick jag dåliga vibbar av.

Det tog 2-3 man ca 4 arbetsdagar. De gjorde därefter en del extraarbeten på någon dag. 2 arbetade på väldigt bra medan den tredje inte var så effektiv.

5. T
    Medlem · 244 inlägg

Tvapac

Medlem
    4 dagar är jävulskt snabbt. 10-15 skulle jag säga är mer normalt.

6. H

Hammarfall

Medlem
    Samtliga sade 4-5 dagar. Grävningen gjordes på mindre än en dag. Lättåtkomligt och tre sidor unde jord. All material på plats. Sen tog det iofs någon dag med återställning och extraarbeten.

Det finna ju alltid risk att de fuskat/slarvat med något, men hittills är jag nöjd.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.