Är detta verkligen rätt? I en central i en bostadsrätt från 80-talet så är bygeln kvar kvar mellan jord och nollskenan efter att JFB installerats för kanske fem år sedan. Det ska vara gjort av elfirma. Inkommande till centralen ser jag förutom de tre faserna endast blå ledare. Denna blå gick till plint på själva bygeln. Sen vidare till JFB. Utgående n från JFB till nollskenan.

Då är väl inkommande blå PEN? Och då skulle väl bygeln tagits bort? Och inkommande blå rakt in på jordskenan.

Det har inte varit problem med att JFB löser ut. Men vet inte om den fungerar som den ska heller.

Tänkte inte på att ta bild tyvärr.

Om nolla och skyddsjord är ihopkopplade efter jordfelsbrytaren så löser den ut så fort det börjar gå lite ström i anläggningen. Om jordfelsbrytaren inte löser ut och fungerar i övrigt så är det förmodligen rätt kopplat...

Lite bilder hade underlättat.

• Gilla
Chrille1980
  • Laddar…
Ja jag får se om jag kan fixa en bild på det. Jag upptäckte det när jag skulle mäta på en grupp i centralen. När jag mätte mellan en fas och nollskenan så löste JFB ut vilket jag aldrig varit med om tidigare. Då provade jag mäta i ett vägguttag och då löste inte JFB.

E
C Chrille1980 skrev:
Ja jag får se om jag kan fixa en bild på det. Jag upptäckte det när jag skulle mäta på en grupp i centralen. När jag mätte mellan en fas och nollskenan så löste JFB ut vilket jag aldrig varit med om tidigare. Då provade jag mäta i ett vägguttag och då löste inte JFB.
Där är kanske en liten skruv lossade mellan skenorna.
Där av T N S.

• Gilla
Chrille1980
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.