Hej!

En firma håller på att bygga ett helt nytt badrum en trappa upp (pga läckage/försäkringsärende).
Vårt hus är gammalt och har oregelbundna avstånd mellan i golvbjälklag.

Vi kommer att ha vattenburen golvvärme/toa/kommod/dusch och 2 personers bubelbadkar.

Firman föreslår följande för golvet:

- förstärkning av befintlig golvbjälklaget dvs med ca CC 600.
Detta för att kunna dra kablarna i själva bjälklaget och spara på takhöjd (låg takhöjd annars)

- Spånskiva med Mineralulls isolering under

Vi är lite oroliga att ett cc på 600 är för långt och att det borde förstärkas med kotlingar cc på 300 i vårt fall (pga 2 personers bubbelbadar).

Vad anser ni är bäst? Ingen gissning tack! Badrumsrenovering med blottlagt golvbjälklag, isoleringsmaterial och rör för golvvärme. En person står i bakgrunden med en borrmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats för nytt badrum med synliga bjälklag, borrade hål för kablar, och isolering. Väggar är ofärdiga med synliga träreglar.
Skapa konto

R
J JuliaUppsala skrev:
Hej!

En firma håller på att bygga ett helt nytt badrum en trappa upp (pga läckage/försäkringsärende).

Vi kommer att ha vattenburen golvvärme/toa/kommod/dusch och 2 personers bubelbadkar.

Detta för att kunna dra kablarna i själva bjälklaget och spara på takhöjd (låg takhöjd annars)

Vi är lite oroliga att ett cc på 600 är för långt och att det borde förstärkas med kotlingar cc på 300 i vårt fall (pga 2 personers bubbelbadar).

Vad anser ni är bäst? Ingen gissning tack![bild][bild]
Jag ser inga hinder i att ha ett bjälklag om cc 300 hos er, hur kommer avloppen att gå?
Så som det är nu är någ för klent med tanke på ett badkar för två..

Redigerat:
T
När vi byggde vårt badrum på övervåningen så regals det upp c/c 300 mm för att det skulle bli stumt nog för att ha klinkers och då har vi bara dusch. På det ligger skruvlimmad skiva och sen är det vattenburen golvvärme i flytspackel.
Jag tycker det ser ut som om det skulle gå att sätta in reglar mellan befintliga för att få det starkt nog för stort badkar och klinker.

J JuliaUppsala skrev:
Hej!

Vad anser ni är bäst? Ingen gissning tack![bild][bild]
Är de nya reglarna skruvade i befintligt eller har de ett nytt upplag mot yttervägg/bärande innervägg eller dyl?
Vad som blir relevant är spännvidd och dimension på reglar och såklart upplaget.
Mina gissningar är 45x170 (förutsätter C24-kvalitet) och spännvidd på 3 meter? Då hade jag alla gånger reglat på minst CC45, gärna CC30 med tanke på badkaret.

Redigerat:
De nya reglarna är skruvade och limmade med PVA lim i de gamla Skruv är 6*90 med ett avstånd på 300 varannan i överkant och varannan i underkant.
Min åsikt är att golvbjälklaget bör förstäkas med kotlingar CC 300 efter det att avlopp och vatten är draget så att man kan anpassa kotlingarna efter vad som avlopp och slangar medger-

H
J JuliaUppsala skrev:
De nya reglarna är skruvade och limmade med PVA lim i de gamla Skruv är 6*90 med ett avstånd på 300 varannan i överkant och varannan i underkant.
Min åsikt är att golvbjälklaget bör förstäkas med kotlingar CC 300 efter det att avlopp och vatten är draget så att man kan anpassa kotlingarna efter vad som avlopp och slangar medger-
CC30 när ni ska ha badkar. Inte fel att även ha kottlingar också. Det är en stor tyngd, badkar, med vatten och 2 personer. Ring GVK och/eller Säker Vatten och kolla branschreglerna. När vi bygge nytt badrum var det CC30 som gällde.

FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Är de nya reglarna skruvade i befintligt eller har de ett nytt upplag mot yttervägg/bärande innervägg eller dyl?
Vad som blir relevant är spännvidd och dimension på reglar och såklart upplaget.
Mina gissningar är 45x170 (förutsätter C24-kvalitet) och spännvidd på 3 meter? Då hade jag alla gånger reglat på minst CC45, gärna CC30 med tanke på badkaret.

Svara
Dela
Spara

R Rejäl skrev:
Jag ser inga hinder i att ha ett bjälklag om cc 300 hos er, hur kommer avloppen att gå?
Så som det är nu är någ för klent med tanke på ett badkar för två..
Avloppen kommer att gå mellan balkarna och ner genom undertaket vid ytterväggen för att undvika att försvaga balkarna samt för att undvika att behöva höja golvet.

H HEM2121 skrev:
CC30 när ni ska ha badkar. Inte fel att även ha kottlingar också. Det är en stor tyngd, badkar, med vatten och 2 personer. Ring GVK och/eller Säker Vatten och kolla branschreglerna. När vi bygge nytt badrum var det CC30 som gällde.
Tack för svar, det stämmer väl med min uppfattning.

H HEM2121 skrev:
Tack för svar

H HEM2121 skrev:
Tack för svar, i det förra badrummet som jag byggde så la jag leca kulor med betongslamma mellan balkarna men det vill inte försäkringsbolagets byggfirma göra.

R
J JuliaUppsala skrev:
Avloppen kommer att gå mellan balkarna och ner genom undertaket vid ytterväggen för att undvika att försvaga balkarna samt för att undvika att behöva höja golvet.
Ja då finns ju inga problem med att lägga dit en extra bjälke i varje fack för att få ca 300cc..

H
J JuliaUppsala skrev:
Tack för svar, i det förra badrummet som jag byggde så la jag leca kulor med betongslamma mellan balkarna men det vill inte försäkringsbolagets byggfirma göra.
Det har jag aldrig sett att man gör. Det måste ju bli ännu större belastning.

R
Det är en vanlig metod att gjuta med EPS-betong emellan bjälkarna, med detta uppnås en bättre stumhet samt att man spar höjd då man slipper 22mm golvspån..
Diagram som visar lager av lättfyllnadsmassa, armering, avjämningsmassa, tätskikt och keramik för förstärkning av bjälklag.
Skapa konto

https://www.gvk.se/branschregler/golv/forstarka-trabjalklag/

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Kottling? Äre göteborgska?

Känner igen ordet från kottkrig i småskolan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.