Renoverar en lägenhet från 50-talet där väggarna är putsade, målade med något för att binda putsen och sedan tapetserade.
Pga "ohyra" i lägenheten och som delvis krupit upp under tapeten så har jag rivit bort det mesta av den så här långt.
Vid borrhål som gjorts så krackelerar putsen och det blir på vissa ställen "bombkratrar", där det suttit tapet så har den hållit ihop detta.

- Jag vill ju inte att väggarna spricker och rasar ihop när jag ska sätta upp någon hylla eller liknande i framtiden.
- Pga skick och tidigare ägare så vill jag spärra för eventuella lukter, det har inte rökts, men som sagt jag vill ändå vara 100% säker.

Min tanke på arbetsgång är:
1) Spackla hål med gipsputs
2) Rolla eller spruta tak + väggar med 2 lager Isotop matt
3) Sätta glasfilt eller glasfiberväv på putsväggarna för att förhindra framtida sprickor.
4) Spackla
5) Väggfärg

Är det rätt ordning på momenten eller ska jag ändra något?

• Hall med oavslutad renovering, tapetrester på vägg, radiator och entrédörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsobjekt med väggar delvis skrapade på tapet, tomrum leder till ett annat rum.
    Skapa konto
  • Renoveringsbehov i ett rum med slitet trägolv, fläckiga väggar och en träinnerdörr.
    Skapa konto
  • Vägg med avskalad tapet, synliga skruvhål och elcentral i ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Renoveringsrum med avskalade väggar, byggmaterial och verktyg på golvet.
    Skapa konto
  • Skadat område på vitmålad vägg med lossad puts och synlig mörk ankarjärnskorrosion.
    Skapa konto
Ingen som har något tips eller invändning?

F Fredrik- skrev:
Min tanke på arbetsgång är:
1) Spackla hål med gipsputs
2) Rolla eller spruta tak + väggar med 2 lager Isotop matt
3) Sätta glasfilt eller glasfiberväv på putsväggarna för att förhindra framtida sprickor.
4) Spackla
5) Väggfärg
Funderar på denna arbetsgång istället:
1) Spackla större hål med gipsputs
2) Finspackla med "vanligt" spackel.
3) Rolla eller spruta tak + väggar med 2 lager Isotop matt
4) Sätta glasfilt eller glasfiberväv på putsväggarna för att förhindra framtida sprickor.
5) Väggfärg

• Gilla
Bo arnold
  • Laddar…
C
F Fredrik- skrev:
Ingen som har något tips eller invändning?

Funderar på denna arbetsgång istället:
1) Spackla större hål med gipsputs
2) Finspackla med "vanligt" spackel.
3) Rolla eller spruta tak + väggar med 2 lager Isotop matt
4) Sätta glasfilt eller glasfiberväv på putsväggarna för att förhindra framtida sprickor.
5) Väggfärg
Ser ut som blåbetong-väggar. Det blir lätt små hårfina sprickor i skarvarna med sånna (haft ett 50-talshus murat med dessa), så glasfiberväv är nog inte helt fel.

Men jag hade gjort denna ordning:
1. Spackla med gipsputs
2. Ev gå över med medel-puts en gång till för att fylla ut mindre hål samt där gipsputsen krympt/spruckit vid stora lagningar
3. Primer på hela väggen
4. Limma glasfiberväv/microlit
5. Finspackla (skarvar i väv tex) och slipa
6. Spärrmåla
7. Färdigmåla

C cffol skrev:
Ser ut som blåbetong-väggar. Det blir lätt små hårfina sprickor i skarvarna med sånna (haft ett 50-talshus murat med dessa), så glasfiberväv är nog inte helt fel.

Men jag hade gjort denna ordning:
1. Spackla med gipsputs
2. Ev gå över med medel-puts en gång till för att fylla ut mindre hål samt där gipsputsen krympt/spruckit vid stora lagningar
3. Primer på hela väggen
4. Limma glasfiberväv/microlit
5. Finspackla (skarvar i väv tex) och slipa
6. Spärrmåla
7. Färdigmåla
Tack, låter som ett vettigt upplägg.
Funderar på om jag skulle spara tid på att limma gipsskivor på vissa av väggarna (i dom rum det lämpar sig), skulle väl isåfall bli:
1. Spackla det värsta med gipsputs
2. Spärrmåla
3. Limma gipsskivor
4. Finspackla gipsskarvarar och slipa
5. Färdigmåla

Men man kanske måste prima mellan moment 2 och 3.

C
F Fredrik- skrev:
Tack, låter som ett vettigt upplägg.
Funderar på om jag skulle spara tid på att limma gipsskivor på vissa av väggarna (i dom rum det lämpar sig), skulle väl isåfall bli:
1. Spackla det värsta med gipsputs
2. Spärrmåla
3. Limma gipsskivor
4. Finspackla gipsskarvarar och slipa
5. Färdigmåla

Men man kanske måste prima mellan moment 2 och 3.
Om du ska limma gips behöver du inte spackla upp något först (du behöver inte ha stöd bakom hela skivan - tänk en reglad vägg med cc 60 - gipsen är ju självbärande). Det är också lite märkligt att spärrmåla då. Om det är någon doft som tar sig igenom en gipsskiva kommer inte spärrmålning att hjälpa heller. I så fall snarare viktigt att foga noggrant runt skivan med mjukfog innan socklar monteras.
Att limma gipsskiva är inte superenkelt / billigt. Bra lim är dyrt (typ Ardex), och billigt lim som iaf jag testat härdar snabbare än man hinner få upp skivan. Svårt också att få alla skivor att linjera exakt och risk att du ändå måste spackla ovanpå för att jämna ut.

Jag hade spacklat med microlit.

C cffol skrev:
Om du ska limma gips behöver du inte spackla upp något först (du behöver inte ha stöd bakom hela skivan - tänk en reglad vägg med cc 60 - gipsen är ju självbärande). Det är också lite märkligt att spärrmåla då. Om det är någon doft som tar sig igenom en gipsskiva kommer inte spärrmålning att hjälpa heller. I så fall snarare viktigt att foga noggrant runt skivan med mjukfog innan socklar monteras.
Att limma gipsskiva är inte superenkelt / billigt. Bra lim är dyrt (typ Ardex), och billigt lim som iaf jag testat härdar snabbare än man hinner få upp skivan. Svårt också att få alla skivor att linjera exakt och risk att du ändå måste spackla ovanpå för att jämna ut.

Ok, bra synpunkter.
För limningen av gipsskiva fattar jag det som att gipsbruk/puts funkar bra.

C cffol skrev:
Går det att få tag på Microlit nu för tiden, har googlat men hittar noll om det?
Eller var det ett varumärke som dött ut men fortsätts användas som samlingsnamn för glasfilt.

C
Ja precis, ”microlit” menas slät glasfiberväv (dvs inte den med väv-utseende).

Det går säkert limma med gipsputs, men det är som sagt rätt knepigt att få allt slätt och i nivå. Har du kaklat någon gång? Ju större platta desto svårare att linjera med den bredvid, och man brukar använda nivåklämmor. Tänk dig då en gipsskiva på 2,4x1,2 m, som väger några kilo och dessutom blir försvagad av fukten i bruket. Den suger fast i väggen, och du kan näppeligen justera den när du väl tryckt fast den. Räkna således med att behöva spackla en hel del om du är ute efter ett helt slätt resultat. Jag har limmat några väggar (och tak) - det är inte det roligaste jag gjort, och bara en differens på 1-2 mm i nivån mellan två skivor blir bra mycket spackel att fylla.

Ok, bra att tänka på.
Har faktiskt helkaklat badrum, golv/vägg men det var typ 20år sedan, tycker fortfarande det ser bra ut men vet inte om jag kan tillgodoräkna mig dom skillsen idag.

Vardagsrummet med 5meter vägg, släpljus och 2,5m takhöjd känns inte aktuell för detta.
Möjligtvis 2 mindre sovrum, knappt 3m vägg (med snedtak), 2,4m takhöjd och inget släpljus, så borde vara mer förlåtande.
Men det handlar främst om att spara tid så det ska vägas mot att åka och hämta och bära in gipsskivor för ett antal trappor med risk att knäcka hörn och kanter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.