Byggahus.se

Är det parkeringsförbud?

1. O
    Bannad · Nivå 15
    Nu finns det gott om folk som har körkort men absolut inte borde vistas närmare en bil än 10m. Det värsta är att en del av dessa är ute i trafiken regelbundet.

2. Fairlane
    Medlem · Nivå 11
    Jag håller i princip med, även om 24 eller 48 timmar inte hjälper mig mycket när jag inte kommer in med släp på den egna tomten.

Området bredvid är ett lägenhetsområde, relativt nybyggt, där man måste hyra parkering för att ha någonstans att stå. Det ger effekten att de parkerar på andra sidan gatan, i villakvarteretm där det är gratis. Sen blir det P-förbud på gatorna närmast lägenhetsområdet och problemet flyttar vidare. Det är ungefär detta som hänt i TS fall.

Jag hade gärna låtit det vara tillåtet att parkera på gatan utanför, vilket hade varit bra för gäster (boende kan parkera på egna tomten). Tyvärr förutsätter det att folk tänker lite när de parkerar, men det gör de som bekant inte.

3. L
    Medlem · Nivå 8
    Jo, men att ha det till orsak att kriminalisera användandet av folks infarter för att vända bilar känns orimligt. Den skada (påkörda staket m.m.) som detta ändå fåtal orsakar är redan olagligt idag så ytterligare lagstiftning behövs inte.

4. B
    Allvetare · Nivå 14
    Tyvärr är detta med för smala gator ett vanligt problem både i områden med äldre villabebyggelse och i områden med helt nya villafastigheter. Historiskt sett hade familjer sällan mer än en bil, så det fanns inget stort behov av att ställa sig på gatan, alla fick plats med sin bil på sin egen fastighet. Därför kunde villagatorna göras smala.

I modern tid är markpiserna så höga (iaf i tätortsområden, där problemet nog är störst) att man även idag gör vägområdena så smala som möjligt, men nu för att kunna klämma in så många försäljningsbara tomter som möjligt. Det är mycket vanligt idag att tomterna går ända fram till asfaltskanten, det finns inte minsta plats för en snövall utan snöröjningen måste ske genom att forsla bort snön kontinuerligt, det finns helt enkelt ingen vägren eller dike att ploga ner snön i.

5. J
    Medlem · Nivå 10
    Det handlar förståss även om frekvensen, om man flera gånger i veckan blir inparkerad eller folk kör in bilen på ens tomt är ju problemet större än om det bara händer ibland. I stan är det mera bil rörelser. Jag tror de grannar som fått nåt sönderkört inte vill ha okända bilar på tomten även om de kan lagföras för ev skador, pga att den som kör sönder nåt sällan erkänner. Jag tog en mobilbild när en bil backade sönder grannens staket, men just denne man kom själv med verktyg och lagade staket samma dag... :)

6. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Det är inte helt ovanligt att det står i parkeringsreglerna att det ska vara registrerade fordon, allt annat kräver särskilt tillstånd (containrar, husvagnar som bara är påställda på sommaren osv). På gatumark råder i allmänhet 24-timmarsparkering, och som du själv säger är det inte okej att flytta bilen varje dygn, den får endast köras till verkstad och bilprovning.

7. A
    Medlem · Nivå 14
    En avställd bil får köra till och från bilprovningen, den måste dock vara trafikförsäkrad.

8. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Så man kan alltså lagligt långtidsparkera en avställd bil genom att en gång per dygn köra till närmaste bilprovning och tillbaka? Ingår det inte att den ska vara besiktad när den åker därifrån? Även om den inte blir godkänd? Låter som ett oerhört dyrt sätt att förvara bilen på gatan.....

För vi var ju överens om att det inte ät tillåtet att köra den fem meter och parkera på nytt.

Det här börjar bli tramsigt. Avställda fordon kan inte lagligt långtidsparkeras på gatumark.

9. A
    Medlem · Nivå 14
    Det går aldeles utmärkt eftersom du inte begår trafikbrott eller kan lappa bilen på kommunal mark enbart med avställningen som grund.
    Detta ska inte blandas ihop med parkeringsregler i brf där det kan stå att bilen måste vara påställd tex.

10. L
    Medlem · Nivå 8
    Sen finns det väl andra lagliga sätt att flytta en avställd bil än körning till bilprovning. Att bogsera den eller rent av rulla den med handkraft borde väl vara lagligt.

11. A
    Medlem · Nivå 14
    En avställd bil får inte bogseras, att knuffa den åt sidan så den inte står i vägen kan knappast vara olagligt.

12. L
    Medlem · Nivå 8
    Om du sätter en röd triangel där bak och bogserar den i max 30 km/h så borde det vara lagligt.

13. A
    Medlem · Nivå 14
    Man kan tycka så men om man ska följa reglerna så får det inte bogseras iomed att det är avställt.
    Personligen flyttar jag bilarna fast dom är avställda då det är smidigast.

14. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
  15. Demmpa
    Husägare · Nivå 22