Byggahus.se

Är det parkeringsförbud?

1. L
    Medlem · Nivå 8
    Det enda råd jag kan ge dig är att nästa gång du skaffar bil så se till att skaffa en med acceptabel svängradie. Bilens längd har inte så mycket med svängradien att göra som folk tror. Det som är viktigast är att främre hjulhusen är tillräckligt stora för att framhjulen ska kunna vridas ordentligt. En större bil borde faktiskt vara enklare att bygga med tillräckliga hjulhus än en liten kompaktbil.

2. L
    Medlem · Nivå 8
    Vad gör det?
    Som boende vid en smal grusväg är jag rätt van att folk backar in på min infart för att vända istället för att åka ca. 100 meter extra och göra samma sak på en åkerväg. Tydligen borde jag vara upprörd över detta 'oskick'. Inte undra på att det blir grannfejder och annat när folk irriterar sig på fullständiga oväsentligheter.

3. slacker
    Verktygstokig · Nivå 16
    Absolut - Den svänger ju inte på en femöring direkt. Men bilen i sig är en liten del i problemet, det är hur grannarna väljer att parkera. Kan ju inte köpa en Fiat 500 bara för att kunna parkera enkelt när man jobbar som hantverkare... Om än man ofta önskar att man hade en Fiat 500 när man skall parkera i City.

Hade ett rent h-vete medan grannen hade en container på gatan och hantverkare 5 dagar i veckan i nästan 3 månader under renoveringen av sin källare. Mer eller mindre varannan dag fick jag be någon att flytta på nån bil för att ens ta mig ut på morgonen.
    Alternativet var att köra frugans bil runt hörnet på kvarteret, ta om på gatan/infarten för att ens komma ut. Roligare kan man ha innan morgonkaffet.

En mindre bil skulle delvis lösa problemet - Jag anser dock att problemet ligger i att bilar parkeras tvärs över från min infart. Och där kommer paragraf 55:2 i Trafikförordningen in.

"55 § Ett fordon får inte parkeras
    2. på en väg framför infarten till en fastighet eller så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras"

• Laddar…
  4. J
    Medlem · Nivå 10
    Nu har jag inte drabbats själv, då min infart inte ligger till så, men hos grannar så har bilar både kört sönder gräsmattor, rabatter och staket när de vill vända genom att köra in på folks tomter... De har helt enkelt inte där att göra. Detta är ju villatomter där uppfarten och bilparkeringen är samma sak, ska man behöva vara orolig att få sin bil, cyklar, barn, blommor och gräsmattor förstörda av andra bilar på sin egen gård innanför sin egen grind.

Går det inte att vända på den vanliga vägen så, ok... På landet, om man har en jättelång väg upp till tomten, kan jag väl också tycka problemet är mindre, speciellt om man är osäker på om det finns nånstans att vända. I vårt fall så går det ju att vända eller köra på vilken tvärgata som helst. Men som sagt, har man ett fordonsekipage som är komplicerat så tycker jag det kan vara försvarbart. Men en vanlig personbil får faktiskt bemöda sig att köra 50m till för att vända i korsningen...

Nu vart ju detta lite OT...

5. J
    Medlem · Nivå 10
    Ofta råder det någon form av tidsgräns hur länge en bil får stå parkerad, vanligen 24 eller 48 timmar har jag för mig. På vissa ställen får man inte ställa ett släp eller husvagn okopplat på vägbanan mer än några timmar. Tror att en husvagn eller husbil heller inte får "permanent" ställas upp vare sig på gata eller tomt. Detta borde kunna lösa problemet med att folk ställer bilar och husvagnar på gatan under längre perioder.

6. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Ja, som jag skrev för två sidor sedan så råder 24-timmarsparkering på gatumark i tätort de flesta kommuner, dvs uppställning är inte tillåten. Dock hjälper ju inte det om det är fordon som används dagligen, då är det ju bara principen att inte stå i vägen det handlar om.

7. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Dessa diskussioner om hur stora bilar får vara och vilken svängradie dom ska ha är ju tack och lov rent tyckande och helt ointressant i praktiken. Ska en Fiat eller en dodge eller en volvo kunna köras in? Lagstiftaren är ju tillräckligt klok för att konstatera att dessa är alla personbilar och därmed hanteras dom lika i trafikförordningen. Som ni ser står det inget i Kap 3 §55 om vilken typ av bil som ska kunna köras in.

Det är ju bara era egna värderingar och tyckanden som styr vad som är ok i det avseendet, i sakfrågan är det som tur är ointressant.

8. J
    Medlem · Nivå 10
    Problemet i ditt fall är väl tyvärr att det är upp till tyckanden hur man får parkera... Vem bestämmer om det väsentligen försvårar? Till syvende och sist är det väl P-vakten... Är grannen helt ointresserad att lyssna på dig?

9. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Det finns säkerligen någon praxis som anvisar vad "försvårar" innebär. Jag kanske kan lämna över ratten till bil med påkopplat släp till pvakten? En svenssonförare kommer inte in oavsett parkerade bilar eller inte....:)

De närmaste grannarna går förstås att prata med, men nu är det annat löst folk som parkerar också och dom vet jag inte ens var dom hör hemma.

10. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Exakt, varför ska TS behöva lida för att grannarna har så små tomtar så att dom inte får plats med sina/gästers bilar på sin tomter?

Vi har bla flyttat & minskat ner trädgårdslandet så att vi kan få in fordon på tomten förutom på uppfarten. Vi kan få in en bil i garaget och två på uppfarten, sedan kan vi få in minst fyra bilar bredvid garaget, via uppfarten.

11. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Eftersom jag har nära kontakt med räddningstjänsten var/varannan vecka i jobbet så har jag pratat allt möjligt med dom.

Vid utryckning så trycker dom bort dom fordon som står i vägen, deras försäkringsbolag tar skadorna.

Jag har en kollega som stod parkerad mot ett stängel (ej uppmärkt p-ruta) på industriområdet, en av "våra" brandbilar hade varit och tankat på vår (företagets) mack och var påväg där ifrån, brandbilen råkade svänga lite snävt så att brandbilen slet loss hela bakre stötfångaren på kollegans bil, räddningstjänsten stod för alla kostnader.

12. J
    Medlem · Nivå 10
    Det rättvisa vore ju att bilägaren som står fel skulle stå för detta via sin försäkring...

13. Fairlane
    Medlem · Nivå 11
    Jag bor i samma område som MathiasS och såldes också slacker (om jag tolkade det rätt?!)
    Gatorna är väldig smala, så det är ett problem när folk parkerar mitt emot infarten.
    Gatorna är precis så smala så att två bilar kan mötas. Om det då står en bil på gatan så går det inte att backa in ett släp, hur stor öppning man än har. Jag är lite frågande till hur man kan tycka att grannarna bör ha större rätt att parkera på vägen än vad jag, Mathias och slacker har att parkera på våra tomter.

Vår gata tillhör de som fått P-förbud nu och för vår del är det ett stort plus. Jag får plats med 4-5 bilar på tomten (5 går, men det blir tufft), så jag kan ha gäster, Jag har full förståelse för de problem det medför på andra gator i området. I vårt fall var det knepigt att säga till grannen, eftersom det inte var grannen som stod där (med ett undantag). Det var folk som bodde eller arbetade i området bredvid (vi bor på gränsen). Där kostade det pengar att parkera, medan det var gratis i villakvarteret. Vem som ägde bilen hade man således ingen aning om.
    Undantaget var en granne några hus bort. Där finns plats för 3-4 bilar och han har 3, men en står alltid på gatan. Jag har satt en lapp på bilen när han stod utanför vår infart, jag har gått och ringt på (ingen öppnade) och jag har lämnat meddelande på hans telefonsvarare, men inte hjälpte det, så det funkar inte alltid att tala med grannarna, även om man självklart provar det först.

14. A
    Medlem · Nivå 14
    Tror inte parkeringsförbud är rätt lösning i villaområdena, bättre att satsa på kortare parkeringer, 24 eller 48 timmar och ha lite rotation på bilarna.

Med parkeringsförbud vintertid.

15. L
    Medlem · Nivå 8
    Nu ändrade du ju premisserna en hel del, självklart är det fel att köra sönder staket och planteringar. Men att bara backa in på någons uppfart för att vända och köra ut samma väg man kom är ju inte samma sak. Har man körkort ska man klara det utan att köra på staket och annat. Det låter snarare som du eller dina grannar har problem med rattfyllon eller körkortslösa och då hjälper tyvärr inga regler i världen.

• Laddar…