Byggahus.se

Är det parkeringsförbud?

1. B
    Medlem · Nivå 20
    Så vitt jag vet är det 3 meter så att en brandbil kan komma fram.
    Har bott på en gata som var precis så bred att det kunde stå parkerade bilar längs ena sidan och vara 3,5 m fritt mot trottoaren på andra sidan. På trottoarsidan var det infarter till radhusens bilplatser, medan det på parkeringssidan låg bostadsrättshus utan egna parkeringsplatser.

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Denna väg är inte 6 meter bred.

3. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Finns en risk att Mathias kontakt med kommunen resulterar i parkeringsförbud på hela gatan och då svårt för folk som kommer på besök eller utför arbete att ställa ifrån sig bilen.

Ute i Kungsängen har de på flera gator ingen möjlighet att lagligt parkera och tomterna för små, för att ordna mer än en bilplats. Anledningen att det ärp-förbud, lär vara att sopbilen skall kunna komma fram!

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Inte en risk, det finns en chans!

I detta villaområde har det i snart hundra år varit fritt att parkera där man tycker det är lämpligt. Det har på det hela taget fungerat väldigt bra och folk har ställt sina bilar på mindre trafikerade vägar, sidogator osv. Det är problem en gång var tredje år när det kommer 1m snö under vintern. Nu har man av oklar anledning infört parkeringsförbud på diverse platser vilket gjort att alla bilar får trängas på samma ställe. Funkar skit.

Min grundinställning är att man inte ska ha fler bilar än man får plats med på tomten. Här är det ytterst få som inte kan bereda plats för minst två bilar men det är ändå många som avstår detta arbete. Ev besökare kan även nu parkera, men dom kan behöva gå ett halvt kvarter, 60m eller så. Inga större problem alltså.

5. S
    Medlem · Nivå 17
    Anmäl till kommunen så lappar de den med varningslapp om bortforsling.

• Laddar…
  6. J
    Medlem · Nivå 10
    Knepigt, är det mest boende och deras gäster så borde för normala personer samtal räcka långt. Kör du med släp 2ggr per månad kanske det är ok att säga till grannen då. Står grannen där även när han inte är hemma är det svårare. Om det jämnt är olika personer så är nog p förbud eller en egen skylt, blomkruka eller brevlåda (om ok för grannen) bästa sättet. Ingen vettig människa parkerar framför en brevlåda... Kör du släp flera ggr per vecka, så tycker jag grannen borde kunna hitta en bättre plats att stå. Eller ställ dig själv där som sagt...

7. J
    Medlem · Nivå 10
    Jag har liknande problem, får plats med 3 bilar och ett släp på gården, men vid lastning av släp, eller annat arbete får bara bil och släp plats. Antingen parkerar jag framför min brevlåda, eller mitt för grannen mittemots utfart (som han inte vill pga smal vag) eller så jag står snett mittemot nästa grannes utfart. Denna 94 åriga dam har inte bil, men hemtjänst som kör som biltjuvar. Man kan altså köra in med vilket fordon som helst åt ena hållet, men inte åt båda. Jag står bara så här korta perioder. En av sönerna som hälsar på sin mamma kanske en gång per vecka skällde ut mig efter noter, eftersom man inte kan köra åt båda håll. Inte vänligt bad först, utan skällde. Jag påpekade det jag skrivit här,men han vidhöll att jag var en idiot som inte skulle haft körkort och att hemtjänsten hade personal som inte kunde köra bil och backa ut åt andra hållet och få ta en omväg på 30m.

Det finns alltid två sidor av ett mynt. Vänlig dialog tror jag är bäst.

Ja, han tillade hur mycket bil han hade kört och hur länge han haft körkort och han hade inget problem att backa ut, det var hemtjänsten som han tydligen även tvivlade på körförmågan på...

Redigerat 17 aug 2016 21:04
  8. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Hade en gammal pensionerad domare i kvarteret där vi tidigare bodde. Han var 85+ och hade svårt att köra in och ut sin bil om det stod bilar parkerade på andra sidan vägen. Vägen var tillräckligt bred men farbrorns körförmåga hade försämrats med åren. Han körde så dåligt att en granne ringde polisen och bad om hjälp. Polisen åkte faktiskt till grannen och pratade med honom om körkortet. Tyvärr fick han behålla körkortet. Han var inte mer gaggig eller dement än att han kunde skriva ett övertygande brev till kommunen och be om p-förbud på andra sidan hans gata. Vilket beviljades!

• Laddar…
  9. slacker
    Verktygstokig · Nivå 16
    En annan nackdel som införandet av p-förbud på ena sidan gatan som jag reagerat på sedan vi flyttade hit (Samma område som MathiasS) är att tidigare stod alla bilar huller om buller på gatan och jag ansåg då att det fungerade fint. Visst det var slalom var gång man skulle lämna kvarteret men det fungerade. Spännande på vintern som du själv säger men likväl. Det jag tycker nu - Med alla bilar uppradade på ena sidan vägen är att medelhastigheten förbi huset har ökat avsevärt! Det är otroligt mycket barn på vår gata och dom springer mellan husen och sparkar boll på gatan som de flesta barn gör... Dagens hastigheter gör att det nog bara är en tidsfråga tills det händer något tråkigt på kvarteret. Själv kör jag väldigt sakta, häckar, skymda korsningar och mycket barn gör att risken verkligen finns där.
    30 som gäller på området är i mitt tycke för hög hastighet och det finns dem (Firmabilar, transporter, taxi, pizzabuden) som kör avsevärt mycket snabbare än så.

Känner mig förbenat gammal när jag säger det men jag håller med dig MathiasS - Det VAR bättre förr...

Kom precis hem från att servat bilen och grannen har besök varpå halva deras bil står rakt över från min infart. Även andra grannen står med sin bil och vagn precis i kant med tomtgränsen på andra sidan.
    När jag då kommer med 5.8m Dodge så blir det fanken svårt och man får ta om för att ens ta sig in - Tidigare kunde jag köra med fronten in men det går inte med bilar på gatan utan jag måste hela tiden planera och backa in bilen på infarten.
    Och snacket om att vi har för små infarter köper jag inte. Min är bred nog för två och stor nog för 4 bilar, men har fortfarande svårt att komma in med en..

• Laddar…
  10. L
    Medlem · Nivå 8
    Nu måste du ändå överdriva. Ifall din infart är stor för två bilar i bredd och du inte kan svänga in ifall du har en bil parkerad på andra sidan vägen så är det något som inte stämmer. Med den bredden så är det bredare än många småvägar (läs grusvägar med M-skyltar med jämna mellanrum) och du menar alltså att du inte kan göra en högersväng in på en sådan smal väg ifall du har mötande trafik. Låter mycket konstigt.

11. slacker
    Verktygstokig · Nivå 16
    Nej - Min infart är 4.71m bred. Gatan är 5.46m bred enligt min lasermätare - Står det, som idag en bil på andra sidan gatan som dessutom lämnat 10-20 cm till kantstenen så kan jag inte komma med min 2.07m breda och 5.85 meter långa bil in på infarten utan att A; -Knuffa soptunnan med kofångaren fram eller B; - Skrapa bakskärmen i staketet/brevlådan. Kör jag runt kvarteret och kommer från andra hållet så går det med tanke på att infarterna är ett par meter förskjutna.
    Nu fick jag helt sonika trycka in nosen mellan de två bilarna och backa in åbäket...

Du är varmt välkommen upp och testa! Kan strategiskt placera ut lite bilar på gatan såsom grannarna ofta parkerar så får vi se hur du löser det spektaklet...

Men frågeställningen kvarstår - Jag vill hävda att dom inte får parkera rakt över från min infart precis som MathiasS är ute efter. Skulle dom hålla sig borta från området rakt över från min infart skulle man kunna ta ut svängen lite och klara att komma in med nosen före från båda hållen...

Jag byggde infarten för att rymma 2 fordon + släp, jag byggde den inte för att kunna ha svängradie för att ens ta mig in på min egna tomt....

Redigerat 18 aug 2016 10:28
  12. J
    Medlem · Nivå 10
    Jag tror en annan intressant aspekt är att om en bil parkerar på ena sidan gatan eller uppfarten, sen kommer en till och ställer sig så det defacto blir oframkomligt så kan båda bilarna lappas, även om den ena ställde sig helt OK från början.

Vi har dessutom datumparkering, vilket krånglar till det ännu mera. Hade man alltid fått stå på ena sidan så hade det funkat kanon, problemet är ju när man står på motsatt sida mot en utfart.

Endel har även en förmåga att parkera precis före eller efter en hastighetsdämpande försmalning eller chikan på vägen. Chikanen är ju gjord så ett fordon precis ska komma imellan, men sticker då ett parkerat fordon ut på ena sidan går det inte att passera med ett tungt fordon. Jag har CE kort, men kör väldigt sällan lastbil, men några gånger har jag fått backa ett helt kvarter pga detta. Hur de som kör i jobbet orkar vet jag inte, eller hur brandbilar agerar.

Grannen mittemot mig har jag pratat med och jag vet hur jag kan stå så han kan komma in och ut utan problem, det bästa är nog när man pratar med grannarna och kommer överens hur man ska stå. Det är svårare när man har gäster eller helt okända parkerar utanför.

Ett annat oskick som endel håller på med är att vända på folks uppfarter istället för att orka åka till närmaste korsning. Ok om det är någon form av arbetsfordon som måste göra så, men inte OK när privatbilar inte orkar åka ett kvarter extra utan backar in på folks uppfarter för att vända.

13. D
    Medlem · Nivå 8
    Har samma problem. Har själv bara en bil och en parkeringsplats på min uppfart.
    Grannen som brukar ställa sig mitt emot min utfart, har 4 bilar, varav två som inte används. En husbil och ett släp. På sin uppfart kan han ställa 2 fordon.
    Så oftast står det alltid någon av hans fordon parkerat på andra sidan gatan mitt emot min utfart.

Visst kommer vi in och ut, men inte helt utan problem. Är även en trottoar jag ska köra ut över. Men när han står med något fordon där, kan vi inte köra ner över den nedsänkning som är i trottoaren och som jag anser är min utfart.

Då måste vi antingen snedda lite över gräsmattan och även köra ner för den höga kanten på trottoaren. Detta sliter på däcken och tror även fälgarna tar lite stryk. Har fått ett jack i ena sidan av däcket som jag tror kommer från kantstenen då man inte kommer ner rakt över den utan på sidan och då har väl däcket skrapat mot.

Tittar man i lagen, http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm och Paragraf 55:2 så får man väsentligen inte försvåra för någon. Det tycker jag det blir när jag riskerar skador på däck/bil och måste även köra över en del av gräsmattan. Kan man inte använda sin utfart på det sätt som det är tänkt så är det ett försvårande.

Håller på att diskutera detta med kommunen och parkeringsbolaget. När vi tog det med grannen fick vi en utskällning och han såg inga problem med hur han parkerar.

Man blir lite trött när grannen vet om detta problem. I sommars när han åkte på semester med husbilen ställde han sin arbetsbil ist mitt emot oss. Vi har dessutom en parkeringslänga i området som börjar ca 10 meter från grannen. Men han är väl för lat för att gå.

Jag kan förstå att man ställer sig på gatan korta stunder, eller med en bil som används dagligen. Men att ställa en husbil där som används ca 2-3 veckor per år känns helt fel.

14. E
    Medlem · Nivå 6
    Men allvarligt, en 5,8 meters Dodge är cirka en meter längre än en stor personbil. För mig är det helt orimligt att du lägger det på dina grannars ansvar att inte parkera sina bilar som normalt på er gata för att du valt att köra en sådan bil. Lös problemet på din egen tomt!

• Laddar…
  15. slacker
    Verktygstokig · Nivå 16
    Skulle dom parkera "Normalt" Dvs, inte rakt över gatan från min infart skulle detta vara ett icke problem... Alltid haft en större bil i jobbet och problemet har definitivt eskalerat sedan nya parkeringsreglerna infördes.

Och det här med att lösa problemet, majoriteten av grannarna har endast plats för en bil. Trodde definitivt att jag löste problemet när jag byggde stort nog för 4 bilar, initialt rymdes bara två bilar efter varandra och anledningen till att jag byggde så stort var för att rymma just en stor bil, min infart är uppskattningsvis störst på hela gatan.
    Tycker du att jag skall bygga om hos grannarna så att deras vänner och bekanta får plats på deras infart istället för att parkera som idioter och blockera min enda väg ut och in?!

Tillägger att jag ALDRIG står på gatan och ställer till det för någon annan, om jag i händelse ställer mig på gatan så står jag bortanför kvarteret på en tvärgatan som är fri från in och utfarter, självklart under tiden man får parkera på den gatan.

Vi spårar iväg lite från initiala frågeställningen - Är det parkeringsförbud eller inte?

Paragraf 55:2 är onekligen intressant läsning och ger ett tydligt svar på frågan - Skall definitivt ta detta med grannen så att dom väljer att hålla lite avstånd från deras egna infart så vägen framför min är helt fri i hela vägens bredd.