Vi håller på att renovera vår ”nya” lägenhet (byggår 1951) och när vi drog bort lager efter lager tapet från väggarna så drogs en bit av taket med! Jag trodde det var målat direkt på betongen i taken men tydligen sitter det någon form av tapet där med..

Jag vet inte vad det är för typ av tapet, är det någon som vet om det går att använda tapetspärr på denna och måla över? 🙏

(Det bruna är alltså väggen och det vita är taket, skåran är någon infräst takskena)

Närbild av sliten vit takyta med bortnött tapet och brun vägg. En infräst takskena skapar en tydlig skåra mellan tak och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B Berk skrev:
Vi håller på att renovera vår ”nya” lägenhet (byggår 1951) och när vi drog bort lager efter lager tapet från väggarna
Fundera på varför det finns "lager efter lager". Alltså varför ni tar bort det som de innan inte tagit bort. Är ni de första som vet hur man skall göra? Kanske. Men jag som inte vet vilka som renoverat innan och inget vet om er skulle faktiskt inte tro det.

Minpersonliga erfarenhet är om man tra bort befintliga tapeter ger det normalt inget mer extra än arbete och kostnader...
B Berk skrev:
så drogs en bit av taket med! Jag trodde det var målat direkt på betongen i taken men tydligen sitter det någon form av tapet där med..
Se ovan...
B Berk skrev:
Jag vet inte vad det är för typ av tapet, är det någon som vet om det går att använda tapetspärr på denna och måla över? 🙏
Jag skulle limma tillbaka tapetbiten och spackla skadan på bilden. Och försöka få ytan så lik omgivningen ni kan.
Sedan kan man såklart tvätta hela taket och måla över. Ofta behöver inte taket målas om. Så lyckas ni bra med reparationen av skadan kan det räcka. Värt att fundera över.

K
O O skrev:
Ofta behöver inte taket målas om. Så lyckas ni bra med reparationen av skadan kan det räcka. Värt att fundera över.
Självklart ska taket målas när man gör om allt annat.

O O skrev:
Fundera på varför det finns "lager efter lager". Alltså varför ni tar bort det som de innan inte tagit bort. Är ni de första som vet hur man skall göra? Kanske. Men jag som inte vet vilka som renoverat innan och inget vet om er skulle faktiskt inte tro det.

Minpersonliga erfarenhet är om man tra bort befintliga tapeter ger det normalt inget mer extra än arbete och kostnader...

Se ovan...

Jag skulle limma tillbaka tapetbiten och spackla skadan på bilden. Och försöka få ytan så lik omgivningen ni kan.
Sedan kan man såklart tvätta hela taket och måla över. Ofta behöver inte taket målas om. Så lyckas ni bra med reparationen av skadan kan det räcka. Värt att fundera över.
Stort tack för svar O! Dina misstankar stämmer och jag har ingen erfarenhet att luta mig mot här, men känslan är att det bara går att tapetsera x antal gånger innan underlaget blir för dåligt. I allafall om det inte är proffs som gör det!

I vårt fall stack gamla överspacklade skarvar igenom den senaste tapeten som dessutom börjat bubbla och släppa. Så jag kände att det inte fanns mycket till val, men jag kan så klart ha fel där.

Tar definitivt din input om att laga skadan i taket och låta det vara in i åtanke, men tror du man kan tvätta taket trots att det sitter tapet där? Eller måste vi i så fall köra tapetspärr och sen måla över?

K K. L skrev:
Tack för svar KL! Ja det vore ju skönt att få allt nymålat på en gång men taket är ju lite bökigt där med gamla taktapeten, skulle du ge dig på att ta ner taktapeten eller som O skrev ovan, laga lilla skadan som blev och satsa på att låta vara / måla över?

K K. L skrev:
Varför då?

Inget är självklart. Annat än möjligen att man inte skall laga det som inte är trasigt.
Att väggarna i behov av renovering innebär inte ett dyft när man bedömer om taket behöver renoveras.

B Berk skrev:
det vore ju skönt att få allt nymålat på en gång men taket är ju lite bökigt
Rent generellt slits väggar väldigt mycket snabbare än tak. Så om taket inte är skadat eller missfärgat ser jag ingen anledning alls att göra något med det.

När det gäller väggarna är det känsligare att måla än att tapetsera. Målar man brukar alla ojämnheter synas väldigt mycket tydligare än om man tapetserar. Och under tiden från 1951 har modet växlat. I början var det endast tapeter som gällde. Typ de första 50åren. Att måla är ett senare mode. Så med flera lager tapet under kan det bli svårt att få det jämnt utan att ta bort dem. Det behöver inte allas vara fel. Egentligen finns det väl inget rätt eller fel. Man lyckas oftast bäst med de metoder man är van vid, även om de inte är optimala.

Till sist om ni ändå kommer på att ni skall måla taket. Gör det innan ni ger er på väggarna, så slippen ni droppar och div nedfallande kladd.

• Gilla
Berk
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.