Byggahus.se
Vårt hus med betongpannor är 40 år, under dem ligger plyfaskivor utan underlagspapp.
27 graders taklutning, Mälardalen.
Jag tänker lägga på solpaneler på taket. Många säger att så gamla pannor bör bytas, speciellt innan man lägger på solpaneler. Hela tiden finns det massa sand i hängrännorna och mossa på taket.
Men så finns det de som säger att det är onödigt. De kan hålla i 40 år till. Bla sa en på brädgården det i dag.
Visst, kostnad, arbetstid och miljöpåverkan med att införskaffa nytt material.
Vad säger ni?
Hur ska jag göra?

Vi bytte ett tak med liknande konstruktion nyligen. Pannorna släppte massor med sand och helt ärligt talat hade taket gott kunnat hålla 5 år till med lite underhåll genom byte av spräckta pannor och borttagning av mossa, men jag hade aldrig installerat solceller ovanpå ett så gammalt tak. Byt är mitt råd, vi ångrar oss inte!

• Gilla
LarssonBygger och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Tänk på att läckagerisken genom pannorna ökar ganska mycket när man installerar solceller då man gör en massa nya genomföringar så det är extra viktigt med ett bra underlag.

Även om pannorna var okej skulle jag inte vilja montera solceller utan att slänga dit ett riktigt underlagsmaterial (t ex papp).

Jag hade visst redan gett dig detta tips i en annan likadan tråd så...

• Gilla
ChristerD
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Tänk på att läckagerisken
Jag blev bra så osäker när en säljare hos en bygghandlare säger så. Jag ville bara ha ytterligare en bekräftelse på att jag gör rätt.

Rickard.
Rätt och fel är lite svårt I sånna här fall men att hävda miljöpåverkan för att behålla pannorna kändes bara konstigt. Hade du haft ett fint tegeltak i bra skick hade det kanske kunnit vara en idé att bara satsa på ett bra underlag men med betong känns det löjligt då det är så billigt.

Det finns många åsikter hit och dit och min i ämnet (detta är ju trots allt min åsikt) kommer efter ganska många år inom denna bransch där jag byggt upp en delvis överdriven pessimism/negativitet mot sånt jag inte tror på. Min erfarenhet gör också att jag inte heller skulle lita speciellt mycket på att en solcellsmontör gör 100% tätt efter sig så då känns ett fräscht underlag under tryggt.

• Gilla
ChristerD
  • Laddar…
Rickard.
Sen vill jag tillägga att om du ska täcka väldigt stora ytor med solceller så kanske man kan fundera om det är smartast att fortsätta med betongpannor men det finns ju mycket annat att tänka på innan man gör det valet.

• Gilla
ChristerD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.