Byggahus.se
Har satt Hide a lite LED-Spot Dot i fönstersmygarna på huset i samband med renovering. Nu har turen kommit till badrummet. Har två konkreta frågor kring detta.

1) Leden skulle sitta på en höjd av min 1.93m och hamnar 0.65m från väggen där blandaren sitter, spotten hamnar drygt 5 cm in i smygen. Är det okej? Ingen ÅF i närheten har den nya Spot Dot IP44 annars hade jag tagit den.

Jag tolkar det som att utanför badkarskanten börjar zon 2 och på min 1.50m höjd ska IP21 vara godkänd. Har dock inte sett någon zonskiss med negativa mått och vill dubbelkolla för att vara på den säkra sidan. Min tänkta placering syns på bifogad bild.

2) Hade tänkt att kabeln får ligga innanför våtrumsmatta och jag tänkte dra den i skarvar mellan gips (som kommer att överspacklas). Kan inte klämma in en vanlig slang utan att göra större åverkan, men måste jag så måste jag. Har elektriker på ingång till veckan som göra inkopplingen, men ska det tas upp mer utrymme så behöver jag göra det innan. Drivaren kommer att sättas antingen i det nya nedsänkta taket (huntonit takskivor) eller sitta i elcentralen i källaren som är direkt under badrummet.
ipzon.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jan Ehn
  • Laddar…
Ouch, inspacklad kabel. Låt bli det :(. Får du inte ens plats med en 10 mm flexslang?

Vad gäller IP-klassning så finns denna på markslöjds hemsida så det du fått fram stämmer väl då.

IP_Zoner_Sweden_1.jpg
Skapa konto

Den där bilden är inaktuell. Det finns bara zon 0,1, 2 och oklassat område nu.
För elsäkerheten är det ingen fara, men kan det komma vatten på den så att funktionen riskeras så kan det kanske vara bättre med IP44. (Finns det?)

Ingen RKUB mellan gips och våtrumsmatta! 16mm slang och därmed basta!

//Patrik

Patrik: 16 mm slang skulle innebära en ganska stor åverkan på väggen (som redan är gipsad men inte spacklad). Det sitter en regel ovanför fönstret om jag kan inte pressa in en 16 mm slang mellan fönsterkarmen och regeln utan att ta ner fönstret och fräsa ut ett spår. 10 mm kan jag nog kanske klämma in om jag drag kabeln i förväg. AMP-kontakterna kommer dock att göra att det inte går att dra nytt på ett enkelt sätt.

Funktionen bekymrar jag mig inte så mycket för, de är extremt tåliga. Däremot ska det vara regelmässigt okej om jag ska göra det.
bild(2).JPG
Skapa konto

Regelmässigt lägger man rör eller slang.

fredl skrev:
Hade tänkt att kabeln får ligga innanför våtrumsmatta och jag tänkte dra den i skarvar mellan gips (som kommer att överspacklas).
Som alla andra säger jag :thumbdown: på detta. Det är inte frågan om om du kommer att ångra dig utan bara frågan om när. :eek:

fredl skrev:
AMP-kontakterna kommer dock att göra att det inte går att dra nytt på ett enkelt sätt.
Kan du bara dra ny frisk kabel hela vägen skulle jag inte bekymra mig om kontakterna. Det går alltid att lösa på något sätt. Klämma nya, skippa kontakterna och löda, sockerbitar, ubåtar, Wago mm.mm.

elmont skrev:
Regelmässigt lägger man rör eller slang.
Men måste det vara 16 mm?

Det undre steget är 12 mm och då kan man aldrig dra om kabeln, vilket är syftet med slang. Tänk om du råkar skruva i kabeln eller borra av den när den är inspacklad, hur gör du då för att byta den?

Det går inte att rusta ett badrum med en modern elinstallation utan att göra stor åverkan på väggar.
Har du gipsat men inte spacklat så får du skruva ner gipsskivan eller kapa en remsa på en dm för att sedan laga. Som sagt så är det ju inte spacklat ännu.

//Patrik

Det är väl knappast nått större ingrepp att skruva ner skivan och såga in ett rör/slang och sedan sätta tillbaka skivan. Det tar kanske timme.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Krocken i regelkraven är väl dels att fast installation för belysning ska vara gjort med 1,5mm2-kabel och enligt "god elsäkerhetspraxis" eller nåt sånt, men samtidigt så är LED-drivningen klenspänning som man får göra hur man vill med i stort sett.

Om du betraktar dina LED som "indikeringar" istället för "ljuskälla" så får du alltså spackla in "telefonkabel". Om du betraktar dem som "lampor" så måste du fräsa in 16mm-rör/slang.

Dags för elsäkerhetsverket att anpassa reglerna för LED.

OBS, det kan vara läge att faktiskt kolla vilka spänningar som körs till dina LED. Om du ska ha en enda LED så kan det kanske vara bättre med konstantströmdrivning. Då får du lite lägre spänning. För vuxna människor kvittar det nog, men i teorin kan nog 12V faktiskt vara farligt för t.ex. husdjur...

yxis skrev:
Krocken i regelkraven är väl dels att fast installation för belysning ska vara gjort med 1,5mm2-kabel och enligt "god elsäkerhetspraxis" eller nåt sånt, men samtidigt så är LED-drivningen klenspänning som man får göra hur man vill med i stort sett.

Om du betraktar dina LED som "indikeringar" istället för "ljuskälla" så får du alltså spackla in "telefonkabel". Om du betraktar dem som "lampor" så måste du fräsa in 16mm-rör/slang.

Dags för elsäkerhetsverket att anpassa reglerna för LED.

OBS, det kan vara läge att faktiskt kolla vilka spänningar som körs till dina LED. Om du ska ha en enda LED så kan det kanske vara bättre med konstantströmdrivning. Då får du lite lägre spänning. För vuxna människor kvittar det nog, men i teorin kan nog 12V faktiskt vara farligt för t.ex. husdjur...
Kollade och de är konstant ström 350 mA, 1W-9W klarar drivdonet. Max 30 meter kabel.

Varför fråga om du tycker att svaren är fel??? God praxis är rör/slang, säkerhetsmässigt spelar det mindre roll men är av stor betydelse när det går sönder. Och jag kan garantera att det kommer att gå sönder förr eller senare, då är det så lagom kul att ha ledningarna inspacklade under våtrumsmattan.

elmont skrev:
Varför fråga om du tycker att svaren är fel??? God praxis är rör/slang, säkerhetsmässigt spelar det mindre roll men är av stor betydelse när det går sönder. Och jag kan garantera att det kommer att gå sönder förr eller senare, då är det så lagom kul att ha ledningarna inspacklade under våtrumsmattan.
Frågan gällde vad som var en bestämmelse, dvs ovillkorligt och vad som är mer tycke. Hängslen och livrem är bra i många fall men i det här tycker jag att det är i överkant (bortsett från det rent praktiska) att det krävs 16 mm rör/slang bakom ett av de tätaste materialen som finns. Att någon skulle få för sig att spika / skruva i tätskiktet där finner jag högst osannolikt. Att byta ut led:en går att göra utan slang om man tänker till lite. Elektrikern får avgöra frågan. Får jag tag i IP44 varianten så tar jag den.

Hittade de nya uppdaterade zonbeskrivningarna som Patrik nämnde och i område två är det mycket riktigt IP44 som gäller. Hide a lite:s mini spot (E 74 513 50) som är klassad för IP44 kräver både större monteringshål, djupare inbyggnad och går dessutom på 700 mA och kan därmed in samköras med mina andra fönstersmygslampor som går på 350 mA (E 74 525 02). Får stryka hela fönstersmygsprojektet för badrummet vilket är lite tråkigt, men med mindre att jag byter fönstret till ett mindre så går det inte att genomföra. Har tegelfasad så ett hastigt fönsterbyte är inte något jag tar på mig.

Tack för hjälpen alla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.