Är det okej att megga motorvärmare i bilen?

689 läst  7 svar

1. L
    Medlem Nivå 6
    JFB löser ut direkt eller efter en stund när jag sätter i sladden i ena bilen. Det är motorvärmare samt kupévärmaruttag.

Ser inget uppenbart vid intaget så tänkte om man kan isolationsmäta hur som helst eller om man kan paja nåt på bilens övriga system? Är en V70 från -99.

Jorden från intaget till bilen är anslutet mot bilens chassi såg jag. Och jag tänkte ju megga mot jordledaren. Eller är det lugnt för att det så att säga är olika "slingor" så ingen spänning borde gå genom bilens elektronik/batteri?

2. J
    Medlem · Nivå 8
    Om det inte finns någon 230V batteriladdare inbyggd i bilen tillsammans med kupé och motorvärmaren måste det gå bra.

3. E
    Medlem · Nivå 19
    Koppla ihop fas och nolla samt megga mellan fas+nolla och till jord

Müssli gillar
  4. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 22
    Om JFBn löser så har du så stort läckage att en resistansmätning med en multimeter troligen fungerar.
    Uteslut inte anslutningssladden, dvs kolla den först innan du river i bilens kablage.

5. L
    Medlem Nivå 6
    Olika sladdar och bilar gör att jag uteslutit anslutningskabeln. Men visst jag kan mjukstarta och bara ta vanliga multimetern först. Men sen om det inte ger resultat ska det alltså va okej megga enligt elmont.

6. S
    Medlem · Nivå 9
    Jag är bilmek och jag gör alltid som så att jag drar ur kablaget från värmaren, fungerar det då så byter jag värmaren. Enkelt och med tanke på hur värmarna ser ut ibland så ska man inte vara förvånad. Volvon ovan har väl oftast kontaktvärmare på tråget och det är inte lika vanligt med trasiga värmare där förvisso kontra de som ligger i kylvätskan.

7. GK100
    Medlem · Nivå 16
    Bara megga du det är inget problem med det. Ta elementet för sig om det är enkelt att skilja, troligaste felkällan om det inte är något som syns med blotta ögat i övrigt.

8. H
    Medlem Nivå 4
    Det brukar antingen vara själva kabeln eller elementet som jäklas. Man kan enkelt felsöka genom att leta upp förgreningen och koppla ur kabeln mot motorblocket.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: