Jag har haft en byggfirma som flyttat (byggt ny och sen tagit bort den gamla) en bärande vägg på min nedervåningen.

Huset står på en grovbetongplatta, så byggarna öppnade upp hela vägen ner till plattan, lade någon form av isolerduk och ställde sen den nya väggen på korta bitar regel som man skruvade in i bottenregeln. Dvs det finns inget UNDER den bärande väggen, utan varenda "ben" är skruvad i regeln.

När de gjorde detta sa de att när väl badrummet skulle byggas (och det skulle gjutas betonggolv där) så måste man flytta benen till att vara UNDER bottenregeln för att det är lättare att sätta gips mot regeln som man kan gjuta mot (så man inte gjuter direkt mot träregeln).

När det väl var dags att bygga badrum fick jag ta in en annan firma, och jag berättade för dem vad den gamla firman sagt, och de höll med att "ja, vi måste flytta benen under regeln, sätta gips och sen gjuta golv".

När jag sen kommer tillbaka efter gjutningen har de INTE gjort detta, utan bara gjutit direkt mot regeln och de gamla benen.

Så min korta fråga är, varför bör man (eller bör man inte) gjuta golvet i badrummet direkt mot träregeln på en bärande vägg? Är det okej, är det inte okej? Golvet har vattenburen golvvärme om det har någon betydelse.

Tack på förhand
 
  • Bilden visar en nybyggd bärande vägg med träreglar fastsatta på en betonggolv, samt inslag av rör. Gjutningen är gjord direkt mot regeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en bärande vägg i trä med betonggolv gjutet direkt mot träregeln, med synliga trästöd och både isoleringsslang och spår av skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trä skall inte vara i direktkontakt med betong. Det skall vara tex en plastfolie emellan.
Fukt från betongen kan ledas upp i träet, som kan få fuktskador. Det kan innebära dålig lukt och i värsta fall kan träet börja luckras upp och då påverkar det hållfastheten.
 
Det beror ju lite på vad som finns under. Är det ett betongbjälklag någon våning upp så kan man betrakta det som torrt (men jag tror att man ändå brukar isolera mot fukt mellna betong och trä). Men är det en betongplatta på mark så kommer mer eller mindre fukt att sugas upp, och vidare in i träet.
 
Nu har jag haft en diskussion med byggaren, och han har använt det som han kallar EPS-betong, och detta säger han är kapillärbrytande, vilket gör att man inte behöver ha något skydd på reglarna. Är det något proffs här som kan bekräfta detta?

Jag har gjort en grov skiss på hur det ser ut och bifogat här.
 
  • Grov skiss av byggdetalj: reglar, EPS-betong som kapillärbrytande lager, flytspackel och isolerad platta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, den är knappast kapilärbrytande.
Därmed inte sagt att det är ett problem. Det faktum att det finns en regel mot en oisolerad platta är snarare det som kan bli problematiskt.
 
Det är bara EN regel som står "direkt" mot oisolerad platta, och den har syllpapp under sig.

Menar du att de nu har "skapat" ett extra problem genom att lägga EPS-betong på den oisolerade plattan och nu "bundit samman" den stående regeln med den oisolerade plattan?
 
Men regeln blir ändå kall när den står mot en kall platta, det medför att den sannolikt blir fuktig.
 
Okej. De har ju dessutom lagt den här EPS-betongen under själva den bärande väggen (den som "börjar inuti ESP-betongen") så egentligen fyller den lilla regeln som står mot plattan inte längre någon funktion. Dvs om den skulle helt ruttna bort är det inte ett problem.

Sen ska det ligga tätskikt ovanpå den. Den vänstra delen av bilden blir ett badrum, den högra blir ett "vanligt" rum. Det ligger vattenburen golvvärme inuti det jag betecknat som "flytspackel".

Är det fortfarande ett problem och har du/ni tips på vad jag ska säga till byggaren för att han ska acceptera att det är felbyggt? För just nu säger han att allt är rätt gjort?
 
A Andy1000 skrev:
och han har använt det som han kallar EPS-betong, och detta säger han är kapillärbrytande,
Hur många cm tjockt är eps-betongen?
 
Oooooh.... det har jag svårt att svara på. Jag killgissar (när jag såg det gjutas) att det blev ungefär 15 cm, kanske upp emot 20 cm.
 
A Andy1000 skrev:
Oooooh.... det har jag svårt att svara på. Jag killgissar (när jag såg det gjutas) att det blev ungefär 15 cm, kanske upp emot 20 cm.
EPS tillverkaren säger att det blev kapilärbrytande runt 15 cm tjocklek, så då skulle i alla fall jag känna mig trygg & det kommer ju heller inte utsättas för fukt när badrummet blir klart.

Fuktbelastningen kommer ju vara under EPS en & under syllpappen.
 
Vad skönt att läsa 😅 Så slipper jag tjafsa med byggaren om det skulle vara så att hans ord går emot experternas här.

På en liten sidonotering då, jag tänkte även anlita en extern besiktningsman. Har någon en rekommendation i Göteborgs-trakten?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.